Lumea zice că dă bine o ierarhizare a universităților pentru:
- a avea acces diferențiat la finanțările de la buget,
- a orienta tinerii mai bine în meserii cu șanse de viitor,
- a fi mai atractive în dezoltarea cercetării științifice,
- a se conecta la cele mai înalte valori universitare,
- a se face comparații cu surorile lor din alte țări,
- a defini strategii de creștere valorică în viitor,
- a eficientiza eforturile de autodepășire continuă,
- a lupta în vederea păstrării valorilor autentice,
- a câștiga respectul și considerația în societate.
Acum există:
- o listă cu ierarhizarea globală universităților de la noi din țară, după criterii proprii,
- o listă cu toate universitățile din lume, ierarhizate global după criterii internaționale,
- o listă cu primele cele mai bune 10 universități din lume,
- o listă cu primele cele mai bune 100 de universități din lume,
- o listă cu universități ierarhizate pe specializări.
Din start trebuie să acceptăm că la ierarhizare criteriile sunt discutabile, chiar dacă sunt acceptate de foarte multe universități. Așa cum sistemul metric și sistemul englez sunt sisteme utilizate în efectuarea de comparații, evident, trebuie acceptată existența a nenumărtate criterii și sisteme de ierarhizare. Important este ca procesele de evaluare să fie făcute respectând aceleași proceduri de către toată lumea,adică:
- cunoașterea criteriilor,
- acceptarea indicatorilor,
- furnizarea datelor,
- aplicarea procedurilor,
- asigurarea reproductibilității,
- derularea transparentă.
Trebuie spus că universitățile de la noi nu se află în primele 700 de universități din lume. Dacă se va dori o schimbare a acestei situații, trebuie o strategie națională pe vreo 10-20 de ani cu abordări precise. În caz contrar, prin acțiuni individuale și peste 50 de ani ne vom jelui că tot nu ne aflăm în primele 500 de universități. Totul costă și costă mult ca bani, ca efort și mai ales ca management al calității, căci criteriile de ierarhizare deși sunt cuantificate cantitativ, se referă la calitate.
Vorbim iar și iar despre ierarhizarea universităților românești și nu prea întreprindem nimic, deși un proiect de țară trebuie să includă și învățământul universitar cu elemente clar definite.
Vorbim iar și iar despre ierarhizarea universităților românești și nu prea întreprindem nimic, deși un proiect de țară trebuie să includă și învățământul universitar cu elemente clar definite.
(23 aprilie 2018)
No comments:
Post a Comment