Wednesday, November 22, 2023

Digitalizarea ziarelor

Acum mulți ani am avut ocazia să merg la o bibliotecă a unei universități dintr-o țară spălată și să găsesc ziare microfilmate. Am avut curiozitatea de a vedea articole despre ziua de 23 noiembrie 1963. Le-am găsit și încă erau nu numai ziare foarte renumite, ci și ziare ceva mai puțin cunoscute. M-a impresionat sistemul prin care identificam ce mă interesează și modul în care mi se punea la dispoziție microfilmul. Știam că securitatea de la noi a făcut microfilme pentru dosare ca să se gestioneze mai bine și mai eficient cei 25 Km de dosare ale turnătorilor mioritici.
Cu atât mai mult mi se pare mai plauzibilă realizarea digitalizării cu mijloacele actuale ale ziarelor de la noi, mai ales că acum producția de ziare pe hârtie tipărite a scăzut dramatic. De fapt problema care se pune la noi este scanarea ziarelor din perioadele precedent. Despre ziarele perioadei comuniste lucrurile nu sunt foarte complicate, căci existau puține ziare.
Digitalizarea ziarelor este posibilă, dar investiția este ceva mai mare căci procesul de scanare este un pic mai complicat din cauza dimensiunilor de pagini care nu sunt A4 și nici A3 în cele mai multe cazuri. 
Problema mai complicată este legată de cheile de regăsire, căci împrăștierea pe mai multe pagini generează o serie de elemente mai dificile de reziolvat, dar există soluție aflată la alții și doar trebuie preluată.

(22 noiembrie 2023)

No comments:

Post a Comment