Wednesday, November 22, 2023

Digitalizarea filmelor de arhivă

Am observat că există deja digitalizate nenumărate filme realizate pe peliculă de celuloid, ba mai mult, unele dintre ele au fost prelucrate și li s-a îmbunătățit calitatea sau chiar au fost colorate, deși inițial erau alb-negru, iar rezultatele sunt foarte bune.
Pandemia mi-a arătat că procesul de digitalizare de la noi în ceea ce privește filmele este undeva la început, fără a vorbi de digitalizarea componentelor existente la Arhiva Națională de Filme. Tot timpul noi vorbim de lipsa banilor, dar nu pregetăm a arunca mulți bani pe nimicuri, în lipsa unor obiective mari, dar bine definite. Acum se vaită lumea că guvernul limitează banii la primării pentru cumpărarea de:
- hârtie igienică,
- luminițe de Crăciun, 
- consumabile de birou,
- spectacole aniversare.
Nimeni nu vede marile probleme, cele care sunt esențiale și aici mă refer la digitalizarea filmelor pe celuloid din arhivele de filme, de la televiziune, din teatre sau chiar de la persoane fizice.
Eu am avut aparat de filmat și am avut filme făcute și stocate pe o rolă. Nu am avut condiții speciale de conservare, dar când am găsit posibilitatea de a digitaliza, pentru 100USD am încercat să recuperez ceea ce am filmat, dar am avut surpriza că 90% din materialul filmat s-a pierdut și am recuperat doar 10%, fiind mulțumit că nu am pierdut totul.
Sunt sigur că digitalizarea filmelor artistice sau documentare din arhive se va lăsa cu mari dezamăgiri dacă se va constata că nu au fost conservate bine și mulți metri de peliculă vor fi găsiți compromiși.
Totuși, timpul nu este trecut și ar trebui ca așa cum a procedat ELECTRECORD de și-a digitalizat producția de discuri de vinil, tot așa trebuie să se facă și cu filmele, până nu va fi prea târziu, nu se va înțelege prin acest prea târziu că peliculele vor fi deteriorate, ci dispariția acelor echipamente care asigură conversia dacă procesul de digitalizare a fost încheiat peste tot și am rămas numai noi.


(22 noiembrie 2023)

No comments:

Post a Comment