Monday, October 23, 2023

Ce înțeleg eu prin student foarte bun?

Eu zic că știu să fac diferența între studenți pentru că am lucrat cu studenții din 1971 când am intrat ca asistent stagiar în Catedra de Cibernetică Economică, până în anul 2012 când am ieșit la pensie de pe poziția de profesor universitar, din Departamentul de Informatică și Cibernetică Economică.
Eu discut despre ceea ce înțeleg prin student foarte bun, în raport cu ceea ce mă pricep eu, adică în legătură cu programarea calculatoarelor. Adică, voi discuta despre ce înțeleg eu prin student foarte bun în raport cu cursurile și seminariile de la disciplinele de informatică pe care le-am ținut sau le-am condus eu în cei peste 40 de ani de activitate la catedră. În rest nu mă pronunț, căci ar fi greșit să trag eu concluzii unde nu mă pricep și ar fi și nedrept pentru cei pe care nu i-aș băga în categoria studenților foarte buni în raport cu disciplinele de care m-am ocupat eu, deși ei ar fi foarte buni în raport cu alte discipline.
În opinia mea, un student este foarte bun dacă și numai dacă:
- citește foarte multă documentație de programare pe care o și înțelege,
- stă la calculator și scrie programe pentru a rezolva probleme noi,
- gândește înainte de a scrie programe, pregătind scrierea de text sursă,
- nu memorează secvențe de program, ci gândește secvențe de program,
- vine la seminarii și este activ, remarcându-se prin soluții bune oferite,
- scrie programe de calitate în timpul seminarului și justifică totul,
- are capacitatea de a identifica erori de programare la el și la alții,
- este perfecționist  la un programele lui sau ale altora aflate în exploatare,
- critică ceva dintr-un program, vine și cu soluția care aduce îmbunătățiri,
- are inițiativă când lucrează la un proiect în echipă și arată că este lider,
- este disciplinat, punctual, realist și  se vede prin programele livrate.
Nu este greu să-l identifici pe studentul foarte bun căci acesta iese în evidență din prima clipă în care apare o solicitare de a fi rezolvată o problemă, de a fi scris un program, de a face modificări unui program. El iese în evidență cu aportul colegilor lui, căci atunci când este pusă o întrebare, ochii lor sunt îndreptați către acest student, care este cel mai bun din grupă și speranța tuturor în el este pusă. Totul este ca de la catedră să nu se producă eroarea ca tot timpul acest student să fie solicitat, iar restul studenților grupei să devină spectatori inactivi, așa cum mi s-a întâmplat mie în vremea studenției mele și m-am văzut în situația că a trebuit să fac singur ceea ce trebuia să facă asistentul cu grupa, dacă nu lucra cu studenții care fuseseră în producție pe meserie și erau de-a dreptul ermetici.



(24 octombrie 2023)

No comments:

Post a Comment