La biserica Sfântul Ierarh Nicolae sde la Drăgănescu, părintele Arsenie BOCA a pictat fresca intitulată Chemarea către Cina cerească a omului modern. Am preluat de la adresa
https://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-draganescu-95957.html
https://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-draganescu-95957.html
imaginea care redă acestă frescă, pentru a discuta puțin despre conținutul și semnificația acesteia, căci pictorul, părintele Arsenie BOCA era un om cu sete de cunoaștere și cei ce i-au fost în preajmă știau că el studia noutățile apărute în știința și tehnica vremii.
Vedem omul modern instalat comod în fotoliu, care folosește un telefon pentru a comunica. El are alături o rachetă spațială în zbor, cu motoarele pornite, iar deasupra se află telescoape, care permit explorarea universului. Lângă fotoliu, pe o măsuță se află un televizor. Omul modern s-a înconjurat de acele elemente care-i definesc confortul și s-a repoziționat față de credință. Părintele Arsenie BOCA a reinterpretat scena refuzului de a participa la Cina cerească a celor trei bărbați chemați, refuzul fiind pus în gura bărbatului cu ochelari, pentru care telefonul, televizorul și progresele științei sunt elemente definitorii.
Trebuie luate separat elementele pentru a defini contextul creat de pictor, căci bărbatul are alură sportivă a corului, poziție degajată, iar poziția mâinii și a receptorului arată degajarea pe care o manifestă în dialogul cu cel de la capătul celălalt al firului. Cred că o mai mare atenție trebuie acordată stiofei cu care este tapițat fotoliul, pentru că la o privire mai atentă acolo nu sunt jocuri întâmplătoare de culor care să dea o țesătură oarecare, ci sunt simboluri, căci părintele Arsenie BOCA este un portretist autentic și a știut să se joace cu culorile pentru a oferi mesaje subtile prin metafore obținute prin îmbinările de chipuri alăturate unor figuri geometrice care crează senzația unei tapițerii moderne, dar care este ceva cu mult mai mult decât atât.
(02 octombrie 2023)
(02 octombrie 2023)
No comments:
Post a Comment