Monday, June 19, 2023

Un magnet cu Nikola TESLA.

Întâmplarea a făcut să vizitez cetatea din  Niš prilej cu care am găsit în magazinul cu suveniruri un magnet care îl reprezintă pe marele inventator de origine sârbă Nikola TESLA, care a trăit și a realizat majoritatea covârșitoare a descoperirilor lui în domeniul curentului alternativ, în Statele Unite.
Mi-am adus aminte că acum vreo cinci ani, am vizitat Uzinele unde se produc automobilele electrice marca TESLA și acolo am înțeles ce înseamnă robotizarea ajunsă la cel mai înalt nivel, în condițiile secolului al XXI-lea..
Am citit despre Nikola TESLA să mă lămuresc despre descoperirile sale și să văd de ce este el atât de mare pentru ingineria electrică de ieri, de azi și de mâine. Găsesc un lucru meritoriu pentru oamenii locurilor de unde au plecat fiii lor și au realizat lucruri extraordinare și nu uită acest lucru, iar o placă comemorativă, un bust, o statuie, o carte, un album cu fotografii, magneți decorativi, sunt numai câteva din modalitățile de a readuce în memoria contemporanilor existența acestor minți sclipitoare.
Cred că și la noi ar trebui să fie preocupări în această direcție. Mă gândesc la marele Henri COANDĂ, cel care a descoperit efectul care-i poartă numele și de care amintesc producătorii moderni de  echipamente electrice de ultimă generație destinate uscării părului, pentru căp aplică acest efect. Marele inventator COANDĂ este realizatorul primului avion cu reacție din lume. Este timpul ca pe lângă numele unui liceu, ca pe lângă timbrele tipărite, dedicate lui, să fie pus în circulație un magnet decorativ cu chipul său.
Sunt multe modalități prin care oamenii  mențin în actualitate numele unor mari personalități ale căror opere dăinuie peste timp. Găsesc foarte important ca pe lângă casele memoriale din localitățile de baștină ale acelor personalități geniale să se afle și alte lucruri care să amintească de spre ele și care să se găsească și la fiecare dintre noi acasă, într-o formă sau alta.


(19 iunie 2023)

No comments:

Post a Comment