Existența Internetului și costurile nule pentru stocarea conținutului digital au creat câmp larg manipulării, care acum 30 de ani se realiza prin:
- presă,
- radio,
- televiziune,
- zvonistică,
toate acestea depinzând de capacitatea de a ajunge la grupurile țintă. Eficiența era deosebit de limitată, căci presa era de stat, radioul era de stat, iar zvonistica era foarte ușor de controlat. Acum lucrurile stau cu totul altfel. Orice om care are un calculator și o legătură la Internet, are acces la tot ceea ce există în mediul online. Nu trebuie să facă mare lucru pentru a accesa exact temele care prezintă interes și motoarele de căutare oferă o mare varietate de variante, iar ierarhizările după numărul de referiri sunt controlate de cei interesați prin existența persoanelor plătite să acceseze anumite portaluri, schimbând natura acelor portaluri doar prin poziționarea în vârful ierarhiilor de interes, după numărul de accesări forțate.
Manipularea prin dezinformare are un rol excepțional pentru că este mijlocul de a ajunge la grupuri țintă după cuvinte cheie folosite inteligent și de a influența comportamentul acestor grupuri țintă, în ideea de a acționa coordonat, doar într-un anumit sens. Să ne aducem aminte de manifestația din Piața Victoriei unde câteva zeci de mii de oameni au participat, au folosit telefoanele mobile, dar nu oricum, ci astfel încât să apară drapelul României. Să nu-mi spună mie careva că în mod spontan cetățenii au făcut acest lucru și astfel a rezultat tricolorul cu culori compacte de roși, galben și albastru. Ceea ce este fără explicație prin spontaneitate se referă la liniile foarte clare de demarcație a culorilor roși de galben și galben de albastru.
În clipa în care grupul țintă devine captiv și emițătorii sunt considerați ca fiind deținătorii marilor adevăruri și ca atare ceea ce se spune trebuie urmat ca o poruncă, dezinformarea practicată fără nicio reținere, servește în scopul manipulării. Dacă am văzut o față bisericească de rang destul de înalt care a reușit să aibă un grup țintă captiv, în timpul pandemiei, printr-un mod subtil de dezinformare a reușit să manipuleze, iar folosirea pentru a împărtăși o aceeași linguriță pentru o întreagă colectivitate, este dovada clară a dezinformării prin manipulare.
- presă,
- radio,
- televiziune,
- zvonistică,
toate acestea depinzând de capacitatea de a ajunge la grupurile țintă. Eficiența era deosebit de limitată, căci presa era de stat, radioul era de stat, iar zvonistica era foarte ușor de controlat. Acum lucrurile stau cu totul altfel. Orice om care are un calculator și o legătură la Internet, are acces la tot ceea ce există în mediul online. Nu trebuie să facă mare lucru pentru a accesa exact temele care prezintă interes și motoarele de căutare oferă o mare varietate de variante, iar ierarhizările după numărul de referiri sunt controlate de cei interesați prin existența persoanelor plătite să acceseze anumite portaluri, schimbând natura acelor portaluri doar prin poziționarea în vârful ierarhiilor de interes, după numărul de accesări forțate.
Manipularea prin dezinformare are un rol excepțional pentru că este mijlocul de a ajunge la grupuri țintă după cuvinte cheie folosite inteligent și de a influența comportamentul acestor grupuri țintă, în ideea de a acționa coordonat, doar într-un anumit sens. Să ne aducem aminte de manifestația din Piața Victoriei unde câteva zeci de mii de oameni au participat, au folosit telefoanele mobile, dar nu oricum, ci astfel încât să apară drapelul României. Să nu-mi spună mie careva că în mod spontan cetățenii au făcut acest lucru și astfel a rezultat tricolorul cu culori compacte de roși, galben și albastru. Ceea ce este fără explicație prin spontaneitate se referă la liniile foarte clare de demarcație a culorilor roși de galben și galben de albastru.
În clipa în care grupul țintă devine captiv și emițătorii sunt considerați ca fiind deținătorii marilor adevăruri și ca atare ceea ce se spune trebuie urmat ca o poruncă, dezinformarea practicată fără nicio reținere, servește în scopul manipulării. Dacă am văzut o față bisericească de rang destul de înalt care a reușit să aibă un grup țintă captiv, în timpul pandemiei, printr-un mod subtil de dezinformare a reușit să manipuleze, iar folosirea pentru a împărtăși o aceeași linguriță pentru o întreagă colectivitate, este dovada clară a dezinformării prin manipulare.
(12 iulie 2022)
No comments:
Post a Comment