Saturday, January 4, 2020

Am fost contemporan cu Iuri GAGARIN

Iuri GAGARIN a fost primul cosmonaut din lume. El a zburat in cosmos la 12 aprilie 1961 si s-au facut in jurul acestui prim zbor foarte my=ulye speculatii. Nu ma voi ori asupra lor, ci vreau sa
vorbesc aici despre timbrul produs in Romania cu prilejul zborului sau. In copilaria mea mi-am dorit sa am acest timbru si l-am avut, cu sacrificii destul de mari, pentru ca trebuia sa merg in oras sa-l iau, trebuia sa am cei 2 lei sa-l  platesc.
La un moment dat am avut chiar mai multe exemplare. Il pastram alaturi de un desen facut de o dactilografa din masina mecanica de scris prin suprapyunerea de caractere. Cei care au facut cat de cat texte la masina mecanica de scris stiu cat de greu se face supratiparirea de caractere, caci totul se obtine din miscarea carului masinii, fie in sus, fie in jos, fie la stanga, fie la dreapta, dar cu un rand, respectiv, cu o pozitie.
Timbrul e realizat de celbrul Ion DUMITRANA dupa o fotografie clasica lansata in circulatie de statul sovietic.
Iuri GAGARIN a fost un erou al cosmonauticii mondiale, dar a murit intr-un accident aviatic. Chestia nu o prea cred, ca devenise deja o legenda si nu prea vad eu cum unul de talia lui se maiurca la mansa avionului. Cand a murit avea numai 34 de ani. Eu tare ma tem ca acel zbor a cauzat decesul lui Iuri GAGARIN, caci in 1961 se produceau tot felul de nenorociri pe cosmodrom fara ca sa se afle un cuvant. Politicile era de asa natura. Si atunci, ma tem ca graba cu care a fost lansat in cosmos sa nu fi fost cea care a generat decesul, caci pentru a lua fata americanilor zborul lui Iuri GAGARIN s-a produs in 12 aprilie ca in 20 februarie 1962 la 10 luni de la zborul lui GAGARIN, cosmonautul american John GLENN a inconjurat pamantul de trei ori. GLEEN a murit la 95 de ani, ceea ce inseamna totusi o mare diferenta, el a trait dupa efectuarea zborului inca 54 de ani.



(05 ianuarie 2020)

No comments:

Post a Comment