Saturday, January 4, 2020

Am fost contemporan cu Angela MOLDOVAN

Pe Angela MOLDOVAN am vazut-o cand eral elev in clasele elementare, caci a cantat la Caminul cultural din Gavana, cel inaugurat de Nicolae CEAUSESCU pe cand era deputat pe Pitesti in MAN.
Era tanara si canta cantecul cu bundita. Lumea era in delir, ca facea Angela MOLDOVAN niste mutrite de fetita nevinovata. Avea un repertoriu variat si de fiecare data cand am vazut-o tol la cantecul cu bundita se ajungea, caci era cerut ca bis, de catre public. Era in voga Angela MOLDOVAN. Am vazut-o in jurnalele de film cantand o doina compusa chiar de ea care a sfaramat inimile romanilor din NAmerica, atunci cand a fost in turneu. Cautati-o pe youtube, caci Mi-e tare dor se numeste si veti vedea ca am mare dreptate.
Dy=upa revolutie, cand muzica populara a luat-o razna rau de tot, marile valori au trecut pe plan secundar si locul lor l-au luat:
- facatori de folclor,
- voci anemice,
- indivizi fara cultura,
- personaje cu bautura in cantec,
- melodiile fara linie melodica, lalaite,
- chestiile facile de doi bani.
Angela MOLDOVAN a mai aparut pe la televiziuni, dar o femeie la 80 de ani n-ar maitrebui sa fie pusa sa faca play-back, asa cum in mod brutal sunt puse cantaretele noastre. Am vazut la Met la un spectacol omagial pe soprana Brigit NILSSON cum a aparut pe scena, a facut cateva vocalize ca sa vada lumea ca e vie si ca mai are voce, dar restul au fost selectiuni filmate cu ea in diferite roluri pe scena Mertropolitan-ului. La noi, e ca la nimenea. Angela MOLDOVAN era pusa sa mimeze cantatul.
Aevtrebui ca televiziunile sa beneficieze de un fond de imprimari nerestrictionate, de un tezaur national si sa le foloseasca intr-o proportie rezonabila pentru a difuza adevarate valori, nu rahaturile pe care le vad eu ca sa masor cat rezist la porcarii fara valoare debitate de lalaitii care se perinda si se dau mari artisti. Nici nu prea merg la spewctacole unde apar acesti nefericiti, caci eu am in minte spectacole cu Angela MOLDOVAN dar si cu alti cantareti de mare valoare, cu dictie, cu suflu si cu voce. Sa se stie, Angela MOLDOVAN are doua facultati, deci era femeie culta.

(05 ianuarie 2020)

No comments:

Post a Comment