Tuesday, October 4, 2016

Cercetarea științifică: interdisciplinaritatea

Cine crede acum că cercetarea științifică se face fără bani și solitar, se înșeală amarnic. Cercetarea științifică presupune:

  • bani pentru echipamente, documentare, stagii la alte laboratoare, salarii foarte bune;
  • timp pentru a face lucruri temeinice;
  • lucru în echipe complexe, în care fiecare știe ce are de făcut;
  • acceptarea interdisciplinarității ca singură sursă a unor soluții bine fundamentate.
În activitatea mea de cercetare am lucrat în echipe de economiști, informaticieni, matematicieni și ingineri. A fost foarte greu la început pentru că fiecare dintre noi dorea să fie șef, să arate cât de măreț este el și că fără el universul se oprește. Când ne-am pus de acord și ne-am dat seama că fiecare este o rotiță într-un angrenaj, lucrurile au mers ca unse. Numai așa s-au dezvoltat o serie de idei foarte bine primite de producție. Să dau un exemplu: lumea se văita că nu se face planul, oricât de bine s-ar lucra. De vină era CUC, adică un coeficient de utilizare a capacității. Dacă puneai într-un camion cărămizi, adică 10 tone, CUC =100%. dacă se punea spanac, adică 200kg, CUC era vai de caul lui, adică 2%. Cu un economist, cu un inginer și un matematician am făcut un model care a permis corectarea indicatorului CUC așa fel încât să se țină seama de particularitățile a ceea ce se transportă. În medicină, ochiul artificial nu va fi realizat în niciun caz dacă în echipă nu este unul care știe software, un biolog, unul care știe hardware, un matematician, un fizician și mulți alții, deștepți, inovativi, cu experiență și mai ales cu dorința de a face ceva nou și foarte bine calitativ. Consider neserioasă abordarea în care la întrebarea:
- Cine a făcut acest produs de complexitate peste medie?
Mi se răspunde:
- Eu.
Atunci nu mai continui dialogul și plec. Cercetarea științifică modernă presupune un bun management, o echipă interdisciplinară și resurse financiare pentru a asigura atingerea unui obiectiv de top. Altfel, cu baloane de oxigen, cu pomeni și umilințe, lucru solitar și alte improvizații, nu se va obține nimic.



(04 octombrie 2016)

No comments:

Post a Comment