Saturday, June 22, 2024

Cum se distruge scara valorilor?

Scara valorilor se distruge din mai multe direcții și începe foarte de timpuriu.  Părinții își trimit copiii la școală și își doresc să aibă copiii premianți și nu oricum, ci premianți cu coroniță. Sistemul educațional, în slăbiciunea lui, nu are capacitatea de a face o ierarhizare încât:
- să existe un singur elev premiant cu coroniță,
- colegii de clasă să-l recunoască pe el, ca fiind cel mai bun,
- să nu existe factori perturbatori, subiectivi care să deformeze realitatea,
- lumea să accepte realitatea și adevăratele diferențe dintre elevi.
Scara valorilor este distrusă încă din clasa pregătitoare, când învățătorii, stimulați de părinți caută modalități artificiale de a omogeniza rezultatele elevilor, introducând calificative sau modalități de evaluare nerealiste, în care subiectele grele sunt asociate cu punctaje mici, iar subiectele facile sunt asociate cu punctaje mari, astfel încât cei mai buni se pierd în mulțimea celor mediocri.
Am văzut serbări unde jumătate din elevii clasei erau pe scenă purtând coronițe, datorită unui mod defectuos de a face diferențierea dintre elevi.
În clipa în care vor exista tot felul de baraje, care să aibă drept obiectiv să-l scoată din mulțime pe cel mai bun și să-i ordoneze pe toți elevii, încât să vorbim de un singur elev cu coroniță și ceilalți să-și accepte poziția în colectivitate, atunci elevii vor avea capacitatea de a accepta diferențele și de a accepta o scară a valorilor. Este important ca acea scară a valorii elevilor din clasă să fie reală, să fie acceptată de toți elevii. Nu este deloc ușor să se întâmple un astfel de eveniment, dar până nu se va ști cine este cel mai bun, totul este pierdut, căci fără o scară a valorilor, societatea merge în derivă și regresează inevitabil. Competiția este motorul dezvoltării oricărei societăți, iar diferențierilor abuzive, arbitrare și ilogice nu fac alceva decât să demobilizeze colectivitățile și societatea va bate pasul pe loc. Când oferta este mai mare decât cererea, elementul calitativ este dominant. Când oferta este mai mare decât cererea, evident, calitatea suferă, transformându-se în non-calitate, ceea ce este dramatic pentru forța de muncă.


(22 iunie 2024)

No comments:

Post a Comment