Culturismul este un sport cu totul special întrucât necesită ca procesul de evaluare a performanței să se facă pe ceea ce se vede la fiecare sportiv, pe modul în care sportivul reușește să se prezinte pe scena de concurs. De-a lungul timpului, costumul de scenă al sportivilor culturiști a evoluat foarte mult. Cine compară costumele de concurs ale culturiștilor Gheorghe HUMĂ, Larry SCOTT, Arnold SCHWARZENEGGER, Shawn RHODEN, va sesiza mari diferențe. Acum tendința este de a maximiza suprafața din corp supusă evaluării, menținându-se limite stricte de interzicere ale expunerii părților corpului pe care decența și morala le consideră în mod expres ca fiind fără legătură cu culturismul.
Costumul perfect de scenă al culturistului este acela care:
- se potrivește exact ca mărime pe corpul sportivului,
- nu este larg în jurul taliei și mai ales în jurul coapselor,
- nu face cute nici în față și cu atât mai mult la spate,
- nu separă fesele,
- lucrează în defavoarea simetriei prin deplasarea necontrolată de colo-colo a materialului,
- nu formează crețuri la talie și la încheieturile coapselor,
- nu crează denivelări care să sugereze ceea ce este de nesugerat,
- se așează foarte bine pe corp fără a fi nevoie de reașezări în timpul concursului,
- nu se deplasează pe corp în timpul exercițiilor,
- nu se mulează având drept consecință evidențierea unor detalii nesemnificative,
- nu scoate în evidență detalii în raport cu luminile reflectoarelor.
Sunt producători de costume de cea mai bună calitate, căci materialele sunt esențiale în a determina așezarea perfectă pe corp a costumului astfel încât acesta să nu-l incomodeze pe sportiv în timpul exercițiilor pe scenă, dar nici să nu-l pună pe acesta în situații delicate atunci când sportivul execută în exercițiul său poziții artistice care necesită poziții speciale ale picioarelor.
De-a lungul anilor au fost întâlnite situații în competiții când costumul nu l-a ajutat deloc pe sportiv, ba, din contră, l-a încurcat chiar foarte tare, prin deplasare pe corp și prin dezgolirea unor părți care trebuiau în mod obligatoriu să rămână acoperite. În toate cazurile nefericite, costumul nu a fost de mărimea cerută de concurent, nu a fost din materialul corespunzător și toate acestea au fost rezultatul unor alegeri greșite făcute de sportivi înainte de a se prezenta pe scena de concurs.
La un concurs de culturism contează:
- culoarea costumului,
- strălucirea costumului,
- calitatea materialului,
- dimensiunea costumului,
- croiala costumului,
- etanșeitatea la talie și la coapse.
De la un timp, de când sportivii noștri conștientizează că prezența pe scenă depinde foarte mult și de costum, acordă atenție achiziției de costume de calitate realizate de experți și sportivii se prezintă acum exact așa cum se prezintă culturiștii la marile competiții ale lumii.
Există nenumărate fotografii din competiții în care costumul a jucat feste multor sportivi prin modul în care mișcările din timpul execuției exercițiilor au generat deplasări ale unor părți ale costumului dezgolind în mod necontrolat părți ale corpului, generând involuntar distrugerea întregului exercițiu, căci detaliile scoase la iveală necontrolat au eliminat întreaga execuție a sportivului, prin distragerea atenției de la lucrurile esențiale ale programului artistic și sportiv.
Există ironii pe Internet cu cadranul unui ceas și cu potrivirea limbilor la ora 12,00 sau la ora 15,15 sau la ora 18,00 sau la ora 22,00 și tot așa, cu exemplificări hazlii ale costumelor imperfecte de la unii sportivi pe când executau exerciții pe scenă, dar care nu-și dădeau seama de ce spectatorii se manifestă zgomotos.
(22 septembrie 2021)
No comments:
Post a Comment