Monday, July 4, 2016

PhD este altceva

A face scoala generala inseamna a invata a scrie, a citi a face cele patru operatii si ceva literatura, istorie, geografie, botanica, zoologie si anatomie. Scoala generala ar trebui sa insemne ca elevul sa faca sport, ceea ce nu se prea intampla, sa invete chestii vitale si practice, ceea ce nu se intampla deloc. Elevii de scoala generala invata teorii din carte, invata sa rezolve tipuri de probleme.
A face liceul inseamna a fi sute, chiar mii de locuri. La 200.000 de absolven'i de scoala generala sunt cam 150.000 de locuri in licee.  Cel ce devine licean aprofundeaza niste notiuni de la generala intrand in detalii dar in acelasi timp invata si lucruri noi. Am observat cand din dorinta de modernizare sunt incluse in manualele de liceu chestiuni pe acre le invata studentii din anii mai amri de facultate. Chestia cu histograma de la admiterea din liceu din 2016 la matematica mi-a adus aminte de niste aiuriti care la bazele informaticii de la clasa a VIII-a introdusesera ca chimisti ce erau la baza coduri detectoare si coduri corectoare de erori, foarte dificile chiar si pentru studentii de informatica la o adica. Elevii de liceu invata teorii din carte, invata sa rezolve tipuri de probleme.
A face facultate, deci a fi student inseamna a invata o meserie la un nivel ceva mai inalt, ceea ce duce  la gandul ca omul va fi contabil, finantist, inginer, matematician, chimist, arhitect sau medic sar regizor de film. Si aici ca si la licee, sunt in fiecare an undeva la 50.000 de locuri pentru admiterea in invatamantul superior. Studentul invata sa solutioneze  clase de probleme deja existente, folosind metode deja verificate.
A face un master inseamna ceva mai mult decat a fi student de cursuri de facultate, inseamna a veni intr-o zona mai specializata si a aprofunda probleme de detaliu, cu germeni de cercetare stiintifica, intrucat absolventul de master trebuie sa aiba o gandire inovativa, sa vina cu solutii noi la probleme deja existente.
Doctoratul este cu totul altceva intrucat doctorandul trebuie:
- sa-si aleaga tema de cercetare;
- sa se documenteze pe un domeniu ales;
- sa defineasca probleme noi de rezolvat;
- sa deruleze cicluri complete de cercetare;
- sa stabileasca obiective de atins;
- sa caute solutii originale pentru problemele noi gasite;
- sa publice articole sau sa mearga la conferinte;
- sa scrie o teza de doctorat cu contributii originale.
Stagiul doctoral are foarte multe grade de libertate, ceea ce impune ca intre doctorand si coordonatorul sau stiintific sa existe o colaborare foarte transa. Coordonatorul de doctorat trebuie sa aiba o imagine foarte clara a ceea ce doctorandul trebuie sa faca, astfel incat doctorandul sa stie tot timpul ca exista cineva care are capacitatea de a evalua activitatea depusa si ca in orice moment dificil exista cineva care sa-l scoata din impas. In opinia mea, doctoratul este in primul rand o relatie sociala, adica, inainte de orice, rezultatele originale obtinute trebuie astfel prezentate incat ele sa fie acceptate de specialisti. Sunt cunoscute in istoria stiintei nenumarate situatii in care descoperiri capitale nu au fost recunoscute de contemporanii parintilor lor, ci mult mai tarziu, dovedindu-se a fi extrem de utile. Un exemplu este cel al seriilor Fourier.In al doilea rand, consider ca numai parcurgand un ciclu de cercetare complet, cu evaluari exigente este definit campul selectarii si ierarhizarii solutiilor originale, facand diferenta intre ceea ce este valoros de ceea ce este banal.
Doctoratul presupune intrarea intr-o alta lume in care testele grila nu mai au ce cauta si discutiile, demonstartiile si experimentele joaca un rol esential. Cercetarea stiintifica presupune utilizarea unor tehnici, parcurgerea unor trasee complexe si mai ales sacrificii pentru a face multe incercari si pentru a scoate din firele de nisip acel graunte de aur, atat de rar.
Pentru prima data, doctorandul lucreaza in echipa cu conducatorul sau stiintific. Daca teza de doctorat este o lucrare valoroasa, meritele sunt ale amandorura. Daca teza de doctorat este de calitate indoielnica, vina cea mai mare o poarta conducatorul stiintific pentru ca nu a vegheat la asigurarea nivelului de calitate impus unei teze de doctorat care sa permita obtinerea titlului stiintific de doctor.

(04 iulie 2016)

No comments:

Post a Comment