Friday, July 22, 2016

Pleacă rețelele de market-uri din Ro?


Acum a apărut o nouă temă de dezbatere și anume plecarea rețelelor de supermarket-uri din România. Este o temă falsă pentru că:

  • nu pleacă;
  • au investit foarte mult;
  • sunt prea lacome;
  • aici au profituri uriașe,
  • vând mărfuri de claitate proastă;
  • lumea neavând încotro, cumpără de la ele;
  • funcționează pe bază de cartel criminal;
  • sunt lăsați în pace de autorități;
  • cu reclame mincinoase la tv sunt eficiente.
Dacă ar pleca, unii se bucură și retrăiesc vremurile idilice ale alimentelor sănătoase, ale piețelor, ale micilor producători. Să ne lămurim: țara noatră este o economie de subproducție de orice tip și cu deosebire în zona produselor alimentare fie din industrie, fie de la direct producători. Apar o serie de întrebări:

  • dacă chiar aveam o agricultură bine dezvoltată de ce aceasta nu are și magazinele ei românești unde să se vândă produsele, așa cum erau aprozarele?
  • dacă chiar aveam o industrie de bunuri alimentare, de ce nu există magazine unde acestea să se vândă și mai ales unde clientul să fie și mulțumit?
  • dacă chiar aveam investitori, de ce aceștia nu s-au grăbit să investească în a face supermarket-uri unde tot ei să se ocupe de a pune cap la cap pe producători și unde clienții să găsească marfă ca lumea?
  • dacă tot ne lăudăm cu intelighenția noastră care dă pe afară, de ce nu există un management românesc în a colecta laptele, în a colecta fructele și a aduce în magazine aceste produse, așa cum visează unii?
Există un proverb: plecarea stăpânilor, bucuria nebunilor.
Îmi este o foarte mare teamă că prin plecarea rețelelor de supermarket-uri vor reînvia:

  • alimentarele cu galantarele gloale;
  • aprozarele cu cartofi cu pământ;
  • vâzătorii obraznici;
  • cozile interminabile la carne;
  • cartelele de ulei și unt;
  • propaganda că este bine.
Și toate acestea pentru că sunt mari probleme legate de riscuri. S-a întrebat cineva de ce comuniștii nu s-au legat de florăresele din piețe? Se știa nivelul extraordinar de mare al perisabilității mărfii și nimeni nu s-ar fi angajat la a desfășura o activitate cu ce depășeau limite admisibile.
De 25 de ani capitalul românesc a înflorit, fie că a fost făcut prin furăciuni, fie prin escrocherii, fie prin afaceri onoroase cu statul, însă prea puțini din acești bani s-au dus spre industrie sau spre comert, ci:

  • în vile de lux în Monaco;
  • în conturi în străinătate;
  • of shore accoun account;
  • în genți și pantofi de lux;
  • vacanțe costisitoare;
  • în shoping extravagant.
N-am văzut să apară un supermarket mirotitic. Au mai apărut magazine cu produse bio dar care au dispărut doar pentru faptul că nu au menținut calitatea și vindeau produse făcute în condiții improprii sau produse cu E-uri luate de la engrosiști, doar că le vindeau la niște prețuri aberante.
În opinia mea, revenirea la ceea ce însemna comerțul în România în perioada interbelică este o utopie, după 50 de ani de comunism și după 25 de capitalism de cacao. Ce a fost nasol pe vremea lui ceaușescu cu halalea, dar dacă pleacă rețelele de supermarket-uri de aici, va începe un haos sublim, cu explozii de prețuri, pentru că:

  • nu este producție de alimente de bază care să satisfacă necesarul;
  • lipsesc marii importatori de carne autohtoni;
  • nimeni nu investește acolo unde irscurile sunt mari;
  • lăcomia intermediarilor va sugruma și producția și pe client.
Vă era așa dor de cartofii cu pământ de pe vremea lui Ceaușescu? vă era dor de galantarele goale de pe vremea lui Ceaușescu? Dacă doriți să faceți foamea, bucurați-vă că pleacă rețelele de supermarket-uri. Dacă eram noi așa de brânzoși, de ce nu am făcut magazine pline cu de toate, căci market-urile au venit după 1995? În 5 ani era timp suficient pentru a umple galantarele din circurile foamei...
Producătorii și comercianții de aici au avut 25 de ani și toate avantajele să se organizeze, să producă și să comercializeze produselele lor la prețuri de excepție. N-au făcut-o din lipsă de:

  • management;
  • coordonare;
  • principii;
  • conștiință;
  • coordonare;
  • strategie;
  • facilități.
Am mari rezerve că peste noapte tot ce nu s-a făcut pentru a-i încuraja pe români să dezvolte producție și comerț civilizat de alimente, se va face peste noapte.
Am rezerve că lanțurile de market-uri vor pleca. Un strop de miere atrage mult mai multe muște decât o cană cu fiere. Mierea e aici, fierea este de pe unde vin ei că acolo lucrurile sunt foarte bine așezate și exploziile de profituri sunt inexistente. restul sunt povești alarmiste.
Pleacă rețelele de market-uri din Ro? Nu, nu aveți nicio grijă. Nu pleacă. Unde le este mai bine ca aici?


(23 iulie 2016)



No comments:

Post a Comment