Wednesday, April 13, 2016

Transfer de...

Cine are curiozitatea științifică, există nenumărate materiale care să ilustreze transferul de notorietate, atât notorietate pozitivă, dar și transferul de notorietate negativă.

  • Întâlnirea dintre nefericitul Mircea Geoană și Sorin Ovidiu Vântu la acel penibil SPA de noapte de decembrie, vorba poetului Macedonski:
                           De lupi care urlă, — ș-acea sărăcie
                           Ce-alunecă zilnic spre ultima treaptă,
                           Sunt toate pustia din calea cea dreaptă,
                           Ș-acea izolare, ș-acea dezolare,
  • Prezentarea candidatului PDL la Primăria Iași în 2012, care a și pierdut.
  • Prezentarea candidatului PDL la Primăria Capitalei  în 2008, care a și fost învins.
  • Și tot așa.
Pentru procente de 5%, o locomotivă care trage pe candidat spre 10% este eficientă dar nu suficientă. Rămâne de văzut care sunt mișcările, căci se fac simulări din toate direcțiile. Surpriza cu marian Munteanu este colosală, iar maestrul de ceremonii a identificat un personaj:
- cu nivel bun de cultură;
- carismatic;
- cu verbul la el;
- pe gustul multora;
- voce caldă;
- sfătos;
- rezistent.
Transferul de notorietate este interesant dar trebuie și măsurat. Un indicator este acela al diferenței în sondaje. Dacă un personaj X are în sondaje A% și este prezentat de un personaj Y care are în sondaje B%, se calculează diferența D = B - A și  apar următoarele situații:
  • D este ZERO, ceea ce înseamnă că sunt atât X cât și Y la egalitate; cei doi nu au nevoie unul de celălalt; sinergia nu joacă un rol esențial;
  • D este pozitiv, ceea ce înseamnă că Y are șanse să facă  un transfer de notorietate, caz în care Y este un fel de locomotivă;
  • D este negativ, ceea ce înseamnă că X este tras în jos.
Sunt calcule foarte simple. Dar trebuie ținut seamă de ele. Mai ales în alegerile locale, când pentru mulți dintre candidați A = 0 și B este peste 15%.
Trebuie văzut dacă orgoliile unor șefi de partid vor fi lăsate laoparte și aceștie cu sub 20% în sondaje vor avea tăria să nu apară lângă un candidat cu peste 25%, pentru a evita tragerea lui în jos. Mă cam îndoiesc, știind apetența unora de a ieși în față la pozele de grup, exact cum iese păduchele în frunte.
E de urmărit cum se face transferul de notorietate. Nici măcar anunțurile nu trebuie făcute de inși cu notorietate în sondaje mai mică decât notorietatea celui care va fi prezentat. E mai bun un saltimbanc cu 40% notorietate decât un șefușor cu sun 20%...


(14 aprilie 2016) 

No comments:

Post a Comment