Sunday, May 26, 2024

Limitele manipulării prin sondajele preelectorale

Teoria matematică a sondajelor este una, practica realizării sondajelor este altceva, iar sondajele făcute la comandă, este o altă mâncare de pește. Există nenumărate case de sondaje, există nenumărați decidenți care cred că dispun de bani cu care să plătească efectuarea sondajelor, ca și cum nu ar ști că statistica este o știință politică, în sensul că folosind statistica se crează premisele pentru a demonstra orice, din moment ce construirea seriilor de date este încărcată de subiectivismul, superficialitatea și mai ales ignoranța, dictate de calitatea îndoielnică a persoanelor care efectuează culegerea datelor.
Atât timp cât nu există analize serioase ale calității rezultatelor obținute din sondaje, prin comparație cu ceea ce se obține în realitate și nici nu se publică seriile de date inițiale folosite în prelucrările specifice teoriei sondajelor și nici rezultatele intermediare pentru a se asigura reproductibilitatea calculelor efectuate, totul se află pe nisipuri mișcătoare, iar rezultatele oricărui sondaj sunt privite cu multe rețineri.
Înainte de orice alegeri se publică și se discută rezultatele oferite de tot felul de case de sondare a opiniei publice și cetățenii chiar nu mai știu ce să creadă, din moment ce folosind același popor ca sursă de construire a seriilor de date, se obțin ierarhizări extrem de variate și de contradictorii, dacă se fac analize comparate. În plus, lumea nici nu știe ce înseamnă acea eroare pe care o dă sondajul, iar explicațiile acelei erori sunt halucinante, așa cum sunt date de a-a-zișii sociologi care apar pe sticlă și chipurile interpretează acele rezultate.
Sfătuiesc pe cei interesați să deschidă o carte de teoria sondajelor și să vadă că o eroare de 3% nu înseamnă în niciun caz că un nene care apare în sondaj cu 14%, în realitate are o poziție cuprinsă undeva între 11% și 17%, intervalul fiind obținut prin scăderea lui 3 din 14, adică 11, respectiv, din adunarea lui 3 la 14, adică 17, ci cu totul altceva.
Sondajele sunt nocive atunci când sunt infectate de subiectivismul plătitorului, căci cel care culege date și le prelucrează, dacă dorește să ofere celui ce plătește, exact ceea ce vrea să vadă, oricât de științifică este metoda folosită, trucarea sistematică și conștientă a seriilor de date prin eliminare de termeni, duce la obținerea de rezultate din burtă, cu scopul de a manipula. Lumea este sătulă de manipulările grosolane și de aceea evită bălăcăreala politică bazată pe numerele rezultate din sondaje scoase din joben asemeni scamatoriilor de prost gust, pe care unii le cred că joacă rolul unui trăznet, dar ele sunt bumerang.



(26 mai 2024)

No comments:

Post a Comment