Wednesday, February 10, 2021

Poziționarea față de valori

Un lingou de aur de 24 K are o anumită valoare, exprimată prin preț.
Un colier de aur lucrat într-un anume fel are o anumită valoare, exprimată prin preț.
Un tablou de PICASSO are o anumită valoare, exprimată prin preț.
Un automobil Aston MARTIN are o anumită valoare, exprimată prin preț.
Un manual de matematică pentru clasa a VII-a are o anumită valoare, exprimată prin preț.
O farfurie de ceramică într-un supermarket are o anumită valoare, exprimată prin preț.
Deci toate obiectele care ne înconjoară au fiecare valoarea lor exprimată prin preț. Nu fac afirmația că prețul este sau nu corect, dar la o adică, exprimă cererea și oferta coroborate cu cheltuielile de producție.
Poziționarea față de obiecte ca valori se realizează destul de simplu, căci ne gândim la valoarea lor de întrebuințare. Avem nevoie de farfurie, o cumpărăm. Vrem un automobil, ne scărmănăm în buzunar și vedem de ce mălai dispunem și în funcție de disponibil alegem ceea ce ni se potrivește. Lucrurile se schimbă în zona operelor de artă. Valoarea este dată de operă în sine, dar și de cel care ia contact cu ea. Mona Lisa nu ar însemna prea mult, în afară de faptul că Leonardo Da VINCI a pictat-o în patru ani, dacă nu ar fi lumea buluc la Louvre să-i vadă surâsul. Deci valoarea este și ceva în sine, dar valoarea stă și în cei care vin în contact cu opera de artă și-și arată prețuirea.
Marele meu profesor Ludwig GUNBERG vorbea despre valoare și despre cel care o prețuiește, căci valoare în sine nu există.
Latura socială a valorilor este esențială.
Azi avem admirație față de CDC band. Ieri am admirat The Beatles. Mâine vom admira altceva. Valorile sunt aceleași tot timpul. Noi ne schimbăm poziționarea, ceea ce face ca raporturile dintre societate și valori să se schimbe în timp. 
Poziționarea față de valori se măsoară prin:
- număr de bilete vândute la concert sau la proiecție,
- număr de exemplare de carte vândute,
- număr de CD-uri vândute,
- numărul de vizitatori ai operei de artă expusă,
- număr de like-uri date în online.
Aici apare mult subiectivism, căci toate sunt barometre de scurtă durată. Numai în cazuri cu totul speciale se iau în considerare astfel de valori numerice, mai ales dacă se mențin la niveluri ridicate, dar constante pe intervale mari de timp.





(10 februarie 2021)

No comments:

Post a Comment