Wednesday, February 10, 2021

Nevoia de valori

Ne place sau nu ne place, avem nevoie de valori, chiar dacă în toate cazurile cei pe care îi recunoaștem va fiind valoroși sunt deasupra noastră cu mult. Oricât de orgolioși am fi, valorile autentice le vedem, le recunoaștem, ne mândrim cu ele și folosim ori de câte ori este necesar rezultatele lor în folosul nostru sau pur și simplu pentru a argumenta că avem dreptate într-o anumită privință.
Este în natura noastră să avem repere și acestea sunt valorile. dacă greșim și ne alegem repere ceea ce nu este valoros, nu avem decât să suportăm consecințele, căci persoanele lipsite de valoare nu ne duc niciodată spre direcția bună, iar efectele negative le vom suporta din greu și din plin.
Nevoia de valori o are copilul care caută model în familie. Apoi caută model la școală printre dascălii săi. Adolescentul caută model printre tinerii din cartier sau printre oamenii maturi cu care intră în contact. Ideea de a avea un idol nu este nici nouă și nici abstractă. O persoană devine idol în clipa când există cineva căruia îi stârnește admirație prin modul cum:
- vorbește,
- se comportă,
- face lucruri,
- prezintă soluții,
- gesticulează,
- ia atitudine,
- își arată calitățile,
- privește,
- zâmbește,
- arată fizic.
Nimeni nu spune: de azi vreau să fiu valoare. valoarea se construiește în timp și mai ales cu multă, chiar foarte multă muncă. Un om valoros este valoros în sine, dar nu este suficient. valoarea lui trebuie să fie pusă în evidență de către cei care-l apreciază. Există valori neînțelese, dar nimeni nu trebuie să ajungă la un astfel de statut. 
În viața mea, am avut modele adevărate. tata a fost un model. Profesorul Mircea ADAMEȘTEANU și profesorul Eugen BOIA au fost modele în liceu. În Facultate am avut modele pe profesorii Edmond NICOLAU, Dragoș VAIDA și pe Nicolae RACOVEANU. După terminarea facultății modelele mele au fost profesorii Ludovic TOVISSI și Gheorghe VASILESCU. Pentru a fi modele, aceștia au făcut dovada că stăpânesc foarte bine meseriile lor, au un mod de comunicare de excepție și dispun de anvergura de care eu aveam nevoie pentru a mă dezvolta. Eu i-am considerat valori căci aveau rezultate concrete și știau să se poarte nu numai cu mine, având exact vorba de care am avut nevoie în orice moment.

(10 februarie 2021)


No comments:

Post a Comment