Thursday, June 1, 2017

Despre ONG-uri un pic

M-am enervat teribil de tare când am auzit ceva despre un audit pe la DNA sau PNA făcut de ONG-ul unde este Cristina Guseth, cea care s-a făcut de cacao la comisia parlamentară de justiție când a vrut să devină ministreasă. M-am gândit că un ONG are:
- un obiectiv nobil;
- susținere financiară;
- personal dedicat;
- mulți voluntari sufletiști;
- acțiuni de îndeplinit;
- vizibilitate majoră.
În realitate, nu am prea auzit de existența ONG-urilor decât în momente critice, ba cu câinii, ba cu copiii străzii, ba cu proteste legate de încălcările drepturilor omului. Am o vagă senzație de catifea că multe ONG-uri există cu scopuri strict legate de susrsele de finanțare sigure și că au personal care desfășoară activități minore pe salarii mari. Ca să fiu contrazis, mi-ar fi foarte convenabil dacă aș vedea la ONG-uri bilanțurile contabile, din care să văd voluntariatul, să văd acțiuni și că fondurile s-au cheltuit pentru a realiza scopurile, nu pentru salariile celor care lucrează acolo la ONG-uri, pentru că eu îi văd ca pe niște sufletiști, voluntari, dezinteresați spre partea materială, ci animați numai și numai de scopuri nobile. Să zicem că un ONG ar fi cu obiectivul de a împărți caiete copiilor nevoiași. Pe anul 2016 mi-ar plăcea să văd că acolo din 100.000 euro fonduri 3.000 euro au fost cheltuiți pentru utilități și transport mărfuri, 1.000 euro au fost cheltuiți pentru manipulare de produse și restul de 97.000 euro s-au dus pe caiete date copiilor nevoiași sub semnătură. Eu sunt sătul de emisiunile Tv așa-zise caritabile, în care se făceau tot felul de promisiuni care rămâneau neonorate, iar oamenii în nevoie, tot în nevoie rămâneau dacă mai trăiau. Acolo erau cheltuieli mari și ele se acopereau din acele sume ce rezultau ca donații sau donațiile în final nu se mai făceau. Cazul unui inel al unei cântărețe donat la Tv și nedonat în realitate, este celebru. 
Mi-ar place să știu cât la sută din fonduri s-au dus efectiv pe salariile celor ce lucrează în fiecare ONG sau ce case, mașini sau premii s-au obținut, în loc de realizarea celor legate de scopul nobil pentru care fiecare ONG s-a constituit. Nu știu dacă e obligatoriu ca ONG-urile să alcătuiască societatea civilă, dar știu că ele au tot ce trebuie ca societatea să devină mai igienizată cu mult.




(01 iunie 2017)

No comments:

Post a Comment