În ziua de azi, unii oameni deplâng modul în care decurge evaluarea elevilor și studenților, care are drept consecință lipsa listelor cu rezultate la examene și absența clasamentelor, care în concepția unor a ar avea un rol negativ în dezvoltarea personalității elevilor.
Trebuie să analizăm să vedem ce înseamnă un sistem de notare și să vedem dacă respectivul sistem de notare joacă un rol activ în pregătirea profesională a elevilor și studenților.
Este important să acceptăm că în evaluarea elevilor și studenților se operează cu convenții. Este o convenție că notele sunt de la 1 la 10. Este o convenție că un test grilă are 30 de întrebări. Este o convenție că se adoptă regula cu 5 variante de răspuns la fiecare întrebare, din care numai una dintre avriante este cea corectă. Din convenție în convenție, ajungem să calculăm punctaje, să facem conversii la note și să calculăm medii, iar cu mediile să ierarhizăm oamenii.
Cine a stat și a analizat mai atent și-a dat seama că sunt foarte multe inexactități în sistemele de evaluare, iar a face o ierarhizare după a doua zecimală este deja o chestiune foarte relativă și imprecisă, iar ierarhizarea este de-a dreptul falsă. Dacă elevii unei clase:
- au condiții identice de pregătire,
- sunt supuși acelorași teste grilă,
- li se evaluează automat răspunsurile,
atunci mediile lor sunt reprezentative pentru că vorbim de o colectivitate omogenă, care oferă răspunsuri la aceleași chestiuni și evaluatorul este obiectiv. orice altă abordare scade nivelul de reprezentativitate a mediei și face ierarhizarea ca fiind o modalitate forțată, nerealistă de a-i pune pe elevi într-o ordine care nu reprezintă nimic. Abordarea modernă în care ierarhizarea nu reprezintă un scop în sine, ci se pune accent pe instruirea elevului sau studentului, pentru ca acesta să facă față unor situații concrete de la locul de muncă în condiții cât mai bune, va schimba radical obiectivul elevului și studentului de a merge la școală sau la facultate și le va crește eficiența, căci fiecare elev sau student conștientizează cu totul altfel poziția lui în societate, unde performanța reală este deasupra unor clasamente pe care o diplomă le consemnează în forma concentrată a mediei aritmetice.
(03 iulie 2023)
(03 iulie 2023)
No comments:
Post a Comment