Sunday, September 29, 2019

Revoluția din Decembrie și presa

Cei ce am crezut că presa de după 1989 va fi altceva decât presa de dinainte de 1989 am fost niște naivi. Cei hârșiți în a folosi cu măiestrie limba de lemn și în a manipula în modul cel mai grosolan cu putință, după 22 Decembrie 1989 au avut câmp liber să-și exerseze abilitățile în stilul cel mai agresiv cu putință.
Cei din presă fac acum pe moraliștii și cer politicienilor care calcă pe bec să facă un pas în spate, uitând că imediat după Decembrie 1989 ei nu au făcut acel pas, ba din contră, s-au dat în stambă în modul cel mai jalnic posibil.
Să ne amintim mizeriile publicate în ziarul aservit puterii în timpul mineriadei când a fost atacat sediul PNȚCD și s-a arătat fabrica de bani de la un partid politic istoric. Să ne amintim de mizeria de articol cu Fir-ai al naibii, Majestate sau stupizenia cu găina care a născut pui vii, știre din Evenimentul zilei și exemplele ar continua dacă nu mi-ar fi lehamite și scârbă, dar faptul că nenumărate ziare au dispărut, arată că proverbul conform căruia fiecare pasăre pe limba ei piere, este de mare actualitate.
Acum mai supraviețuiesc jurnale care fac tot felul de artificii, publică nu articole de ziar, nu analize, ci anunțuri sau sunt sponsorizate de cei interesați, dar naivi, care mai cred că puterea presei a rămas aceeași ca în anii interbelici, uitând că acum există Internet și mediul virtual este cu mult mai eficient și nici nu este costisitor.
Într-un cuvânt, eu nu mai cumpăr ziare. Uneori mai cumpăr România Literară. În rest, ziarele de la noi ori au poze cu țâțe goale, ori au titluri șocante, ori se ocupă de scandaluri de doi bani, chestii care nu merită în niciun caz să dai 2 sau 3 lei, doar pentru a împacheta excrementele cățelului când ieși cu el la plimbare. Acum primăriile au pus niște pungulițe și deci ziarul nu mai este necesar nici pentru așa ceva măcar.
Meseria de jurnalist este desuetă, acum fiind la modă aceea de analist politic, iar televiziunile au preluat multe din zicerile din ziare, care sunt cu un declaj de 12 ore cel puțin, iar mediul online este și mai dinamic, mai volatil și nivelul de diversificare este net superior celui din presa scrisă.
Oricum chioșcurile de ziare vând multe alte chestii, ziarele ocupând o pondere cu mult mai mică de la un an la altul, iar lupta lor de supraviețuire este deplasată spre direcții care nu au legătură cu presa scrisă, ci mai degrabă cu marketingul pur, care ține seama de ce vrea clientul care nu prea mai este cititorul de ziar de ani buni.


(29 septembrie 2019)

No comments:

Post a Comment