Sunday, September 10, 2023

SPIRA MIRABILIS

Aceasta este tema expoziției de pictură a lui Dorin APREUTESEI, pictorul pe care eu îl cunosc din vremurile în care era un tânăr ofițer îndrăgostit de una dintre studentele mele din anii de demult. Am urmărit evoluția lui Dorin APREUTESEI și am fost încântat când acum câțiva ani am aflat că a devenit student la UNARTE și am fost și mai încântat când am aflat că în acest an și-a susținut lucrarea de licență ca absolvent strălucit de UNARTE. Știam că Dorin APREUTESEI a avut ca temă la lucrarea de licență SPIRA MIRABILIS, dar am fost încântat să aflu că pe data de 09 septembrie 2023 va avea loc vernisajul expoziției sale cu aceeași temă, de la palatul BRÂNCOVENESC din Mogoșoaia. Azi 10 septembrie am avut fericitul prilej să vizitez expoziția lui Dorin APREUTESEI și rezum totul în trei cuvinte: superb, măreț, definitoriu.
Pictorul Dorin APREUTESEI se prezintă aici ca unul dintre marile spirite ale artei, care a văzut esența. Îmi aduc aminte când am vizitat pentru prima dată Muzeul Satului de la Herăstrău, o doamnă care era ghidul nostru ne-a vorbit despre simbolurile din arta populară și am identificat acolo soarele, frunza, vița de vie, boabele de strugure, dar și cârceii de la tufele de viță de vie. Faptul că Dorin APREUTESEI s-a îndreptat spre SPIRA MIRABILIS se datorează înțelegerii lui că lumea începe de la formele simple, unduitoare, pe care natura ni le descoperă și pe care noi trebuie să le înțelegem și să le folosim în sprijinul nostru.
La pictorul Dorin APREUTESEI tema este esențială și culoarea este subordonată temei, el reușind să extragă elementele definitorii ale spiralei de la un tablou la altul, de fiecare dată surprinzând ipostazele în care natura reinventează spirala, ca element definitoriu al părților terminale, cu rol decisiv în sprijinul unui întreg ansamblu, ca modalitate de a asigura drumul spre soare al frunzelor de la plantele fără tulpină rigidă.
Trebuie să vedem la pictor dorința de a crea contraste folosind fundalurile în culor de contrast profund care să scoată în evidență forța spiralei în asigurarea rolului său fundamental de prindere, care croiește șansa restului din ansamblul sistemului biologic să supraviețuiască. Este important să vedem care este partea din spirală inclusă de pictor în fiecare tablou, parte care să dea rolul de SPIRA MIRABILIS fiecărei forme rotunjite care se prelungește pentru a-și juca rolul.



(10 septembrie 2023)

No comments:

Post a Comment