Criza manualelor din învățământul preuniversitar este deosebit de profundă. Ea vizează:
- modul de definire a fluxurilor de realizare a manualelor,
- conținutul manualelor,
- apariția și distribuirea manualelor,
- autorii de manuale,
- sistemul de stimulare al realizării manualelor,
- atmosfera editorială,
- modul de definire a fluxurilor de realizare a manualelor,
- conținutul manualelor,
- apariția și distribuirea manualelor,
- autorii de manuale,
- sistemul de stimulare al realizării manualelor,
- atmosfera editorială,
- legătura cu procesele de digitalizare.
Așa cum stau lucrurile acum, pentru a depăși modul greșit în care se asigură fluxurile de concepere, producție și distribuire a manualelor se impune resetarea întregului sistem. Va trebui să se pornească de la:
- obiectivele urmărite prin publicarea de manuale,
- curricula pe baza cărora se concep manualele,
- sistemul de selecție a echipelor de autori,
- modul de evaluarea a manualelor,
- asigurarea concordanței dintre manual și cerințele de performanțe ale profesorilor.
Acum, realizarea de manuale este considerată un business pentru toată lumea, căci banii de la stat sunt bani siguri și nu prea au legătură cu calitatea, ci cu relația dintre autori și cei care protejează grupurile de interese din sistem, mai ales acolo unde este vorba de gratuitatea manualelor. Se vorbește de corupție, dar nu se vorbește de căile prin care corupția din sistemul de educație se reduce la zero și aici este vorba de asigurarea unui sistem de transparență a tuturor etapelor din procesele de realizare a manualelor și de stimulentele, respectiv, sancțiunile ce se aplică, pentru a regla întregul mod de abordare a problemelor.
(20 august 2025)
(20 august 2025)
No comments:
Post a Comment