Când veneam cândva din străinătate, la ieșirea din aeroport m-a tras de haină un individ care mi-a zis că e bagajist și că mă întreabă dacă vreau să-mi care bagajul la mașină.
Mi-a venit ideea că de la cuvântul bagaj a derivat cuvântul bagajist adică omul care cară bagaje este normal ca de la cuvântul sondaj să derive cuvântul sondajist pentru cel ce face sondaje și de aici Marius PIELEANU sondajistul.
Când am venit acm câteva zile cu taxiul de la muncă, șoferul mi-a zis cum se trage o mare țeapă. Vine la tine un tip și se împrietenește cu tine. Mergi la o bere și face el cinste. Mergi la un restaurant și plătește el. Îți face cadou un ceva destul de scump. La un moment dat îți cere 100 de lei. I-o dai și a doua zi așa cum ați convenit vine și-ți înapoiază suta. Îți cere 100 de euro. la două zile, așa cum ați convenit, îți înapoiază suta de euro. După un timp vrea 1.000 de euro pentru o săptămână și la o săptămână îți înapoiază mia de euro. Schimbați mesaje pe telefon, vă împrumutați cărți, vorbiți despre femei, mai mergeți la o băută. El îți împrumută 2.000 de euro și tu îi returnezi așa cum ați stabilit. La un moment dat invocă faptul că vrea să-și vândă mașina superbă pe care o știai și vrea să-și cumpere alta de la un amic unde a găsit un chilipir căci îi face o reducere de 40.000 de euro, dar lui îi lipsesc 20.000 euro. Ca să piardă chilipirul, tu îi oferi suma știind că tipul este punctual și în momentul al doilea, tipul dispare. Nu mai răspunde la telefon, iar tu nu ai adresa lui, nu ai fotografia lui, nu ai niciun element de identificare, căci ai doar numele mic de alint Gigel, pe care nu-l mai cunoaște niciunul dintre prietenii tăi.
Și cu manipularea tot cam așa stau lucrurile. Ți se spun nenumărate mesaje, puțin probabile, care se dovedesc a fi reale și la un moment dat capeți încredere totală în cel ce le spune, dar la momentul optim, insul îți plasează un mesaj, îl iei de bun și faci un lucru care nu are nicio legătură cu realitate, căci el și-a dorit să ai acea atitudine, care îi este favorabilă lui.
Cu sondajele stau lucrurile tot așa. Marius PIELEANU sondajistul a furnizat de-a lungul anilor nenumărate mesaje care l-au impus pe piața caselor de sondare ca fiind un specialist autentic. Numai că acolo în casa de sondare el nu este singur și el nu trebuie să excludă situația că un cineva de acolo, un anonim, care pune mâna pe rezultate care conturează suficient de clar tendința de vot la un exit poll, iese cu ele și le vântură prin mass-media unde oameni specializați în manipulare plasează mesaje care să influențeze votul. Îmi aduc aminte cum un șef deserviciu secret aflat la apusul carierei a zis la momentul optim din ziua alegerilor, că el a votat schimbarea, dând marele semnal. Ce a urmat în 1996 se știe. Așa că marius PIELEANU sondajistul trebuie să dea dovadă de mare atenție că pentru doi arginți unul din echipa lui va face gestul despre care am vorbit și ce va urma îi va fi defavorabil căci sondajul nu este identificat cu un anonim, ci cu cel cu vizibilitate maximă, adică cu sondajistul.
(16 octombrie 2020)
No comments:
Post a Comment