Saturday, April 27, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Marinela BABA.

Marinela BABA este o cântăreață din Ardeal cu voce clară, puternică și cu tehnică vocală perfectă. Îmi aduce aminte de vocea Lucreției CIOBANU. Numai că Lucreția CIOBANU a impus etaloane pentru anumite cântece care sunt brandul ei.
 Badea-i cu turma la munte
 S-o dus bădița, s-o dus
Marinela BABA cânt în cântecele ei versuri cu rime precum:  sat - curtat, scurtă - nuntă, mințit - crezut, fată - lăsată, rău - meu, senine - tine, lună - împreună, fântunuță - inimuță, multă - uită, rece - trece, mine - tine, muntele - mioarele, iubim - trăim, moară - joară, jelească - plătească, meu - tău, vie - copilărie, umbla - lumea, drăguță - inimuță, eu - Dumnezeu, munte - multe, dus - sus, destulă - bună, iute - munte, așa - badea, rară - seară, mine - tine, iubim - trăim, vie - mie, bogat - drag, ta - alta, mândruță - inimuță, rime interesante, dar nu de excepție, căci multe dintre cântece nu sunt culese din sat, unde rapsozii au răbdare să cizeleze versul, să-l șlefuiască pân la perfecțiune. caracterul industrial al cântecelor făcute la comabdă duce spre rime facile.
Marinela BABA a făcut și playback și voi da exemplu apariția sa la spectacolul din 2 octombrie 2022 la satul Benic. Ca să mai zic o chestie: acolo cele trei femei din spatele cântăreței vorbeau aiurea și se bălămbăneau în ritmul muzicii, dar tot aiurea, zic eu, dând o notă de neglijență clipului.
Marinela BABA are costume populare sobre în care negrul domină în cusătură.
Îmi place la Marinela BABA că folosește diminutive precum inimuță, fântânuță, mândruță.
Mă așteptam ca marinela BABA cu vocea ei de excepție să cânte și cântece pentru care sunt etaloane să fac și eu comparații. Ea are cântece ale ei, un repertoriu propriu, dar trebuie să știe că și adăugarea de cântece celebre potențează repertoriul, nu-i diminuează valoarea.
Marinela BABA a cântat alături de Diana CREȚU, Maria PĂUCEAN, Teodora CRAIU, Flaviu CRISTEA, Cristian FODOR, Adrian ȚIBOC.

(27 aprilie 2024) 

No comments:

Post a Comment