Sunday, April 7, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Mariana STĂNESCU. .



Mariana STĂNESCU este reprezentantă importantă a cântecului maramureșan. Mi-a plăcut la Mariana STĂNESCU faptul că are în cântecele ei texte culese de la sursă, lucru care se vede din rimele șlefuite care apar în aceste texte, rime precum:  țară - vară, satu - învățatu, carte - departe, doritu - horitu, horile - satele, părintească - strămoșească, fagu - dragu, țară - vară, coastă - voastră, ciripită - acoperită, gazdă - brazdă, găzdoaie - paie, răchită - murluite, săracă - scăldată, împăturate - lucrate, floare - sărbătoare. În textele sale apar foarte multe regionalisme, așa cum au toți reprezentanții folclorului din Bihor.
Am crescut fată, la țară
Asta-i hora secerii
Cântec de nuntă
Cântec patriotic  
De-aș fi pasărică-n zbor
După valea Crișului
Joi sara dă s-o-nsăra
M-am jurat de multe ori 
Măicuța-mi pune de cină
Ne-o lăsat taica avere
Omu rău da' și urâtu
Trecui aseară pe coastă
Trecut-o bădița șesu 
Zi hidede de-nvârtitu'
Clipurile în care apare arista sunt curat realizate, iar costumele sale sunt exact ceea ce trebuie, fără artificii inutile, cum au mulțte interprete care nu respectă tradițiile. Artista are tehnică, știe să-și folosească mâinile, gesturile sale fiind semnificative în raport cu tematica fiecărui cântec. La Mariana STĂNESCU am apreciat că a cântat cu formații tradiționale, formate din instrumente tradiționale specifice zonei.

(07 aprilie 2024)

No comments:

Post a Comment