Visul oricărui român este de a ajunge la Arad în 5 ore, de a ajunge la Iași în 4 ore, de a ajunge în Timișoara în 5 ore și de a ajunge la Giurgiu în 20 de minute. În reralitate, drumurile noastre arată groaznic. Nu vreau să enumăr:
- restricțiile de viteză nenumărate, dar justificate,
- calitatea celor 5 km care duc de pe drumul național la Vama Giurgiu,
- împietrirea drumului de pe Dealul Negru,
- soluțiile penibile cu centura Bucureștiului.
Durerea noastră cea mai mare este că nu avem o autostradă care să unească provinciile istorice, care altfel spus, să traverseze Carpații. În lume există tuneluri precum:
- Dahuofang Water din China de 85 km lungime,
- Orange–Fish River din Republica Sud-Africană de 82 km lungime,
- Bolmen Water din Suedia de 82 km lungime,
- Neelum Jhelum HydroPower din Pakistan de 68 km lungime,
- Gotthard Base din Elveția de 57 km lungime,
- dar și multe, multe altele ceva mai scurte.
Străpungerea munților Carpați ar presupune zic și eu, în ignoranța mea tuneluri ce nu depășesc 20 km fiecare, tuneluri care zic și eu, că nu ar necesita tehnologii ieșite în comun, revoluționare și de neconceput pentru a nu fi străpunși acești munți.
Sunt foarte trist să-mi aduc aminte că se spune că:
- nu se dorește unirea Transilvaniei de Muntenia cu o autostradp,
- că un fost premier îl arăta cu deștiul pe un general de patru stele,
- acum în 2018 ridicăm neputincioși din umeri că munții ne separă.
Am rezistat 2500 de ani aici, vom mai rezista încă pe atât și fără autostrăzi, chiar dacă plânge sufletul în fiecare român care pleacă la drum și-și irosește viața rulând cu sub 70 km pe oră, câcnd toți ceilalți o fac demult cu 130 de km pe oră cel puțin. Nici cu trenul viteza nu depășește media de 60 km/h în timp ce prin Europa 300 km/h e la ordinea zilei. De fapt, secolul al XX-lea s-a numit secolul vitezei. Norocul nostru că a trecut și nu ne-a afectat, am rămas tot în secolul al XIX-lea, cu căruța trasă de cai prin București și cu plugul tras de boi din agricultură, nemecanizată, necibernetizată, ci primitivă.
Străpungerea Carpaților este visul nostru. CEAUȘESCU a realizat visul acela de a avea Canalul Dunăre-Marea Neagră și el existent din antichitate. Păcat că nu i-a trecut prin minte să facă autostrăzi, așa cum a făcut HITLER în Germania nazistă. În anul 1972 când am vizitat Germania, primul lucru pe care ni l-a spus ghidul când mergeam cu autocarul pe o autostradă a fost acela că era construită de pe vremea lui HITLER și că era încă funcțională.
Străpungerea Carpaților este visul nostru. CEAUȘESCU a realizat visul acela de a avea Canalul Dunăre-Marea Neagră și el existent din antichitate. Păcat că nu i-a trecut prin minte să facă autostrăzi, așa cum a făcut HITLER în Germania nazistă. În anul 1972 când am vizitat Germania, primul lucru pe care ni l-a spus ghidul când mergeam cu autocarul pe o autostradă a fost acela că era construită de pe vremea lui HITLER și că era încă funcțională.
(01 aprilie 2018)
No comments:
Post a Comment