Saturday, February 23, 2019

Cel mai bun Hamlet

Hamlet este rolul râvnit de toți actorii, tot așa cum Julieta este rolul râvnit de actrițe. De-a lungul anilor s-au turnat filme în care rolul lui Hamlet a fost interpretat de:
Laurence OLIVIER - 1948
Mel GIBSON - 1990
Innokenty SMOKTUNOVSKY - 1964
Kenneth BRANAGH - 1996
Ethan HAWKE - 2000
Benedict CUMBERBATCH - 2015.
Și la noi în țară multe teatre au montat piesa Hamlet, iar rolul titular a fost interpretat de mari actori dintre care enumăr aici:
Constantin NOTTARA
George VRACA
George CALBOREANU
Gheorghe COZORICI
Ştefan IORDACHE
Ion CARAMITRU
Adrian PINTEA
László MATRAY
Marcel IUREȘ.
Arhiva televiziunii de la noi are înregistrările unor spectavole memorabile cu Hamplet în regia lui Liviu CIULEI și a lui Bocsárdi LASZLO. Toate referințele se fac la acel Hamlet interpretat de Laurence OLIVIER și este foarte dificil să mai creadă cineva că soluțiile date acum sau în viitor vor fi atât de diferite încât să se producă depărtarea față de acest etalon. În opinia mea, cel mai bun Hamlet este cel în care interpretul nu urlă, nu se zbuciumă aiurea, nu forțează vocea, nu dramatizează inutil, nu gesticulează exagerat, ci are comportamentul care să asigure concordanța cu textul, a cărei rostire trebuie să fie clară, calmă și mai ales încărcată de emoție. Altfel, Hamlet rămâne o piesă care se joacă doar de câteva ori, căci reluarea s-ar face cu sala goală. Mie mi-a plăcut Hamlet interpretat de Ştefan IORDACHE. Avea ceva pe care îl așteptasem. Alt Hamlet nu am găsit să-mi placă. La filme, deși am văzut mai multe, doar cele în care apăreau Laurence OLIVIER și Innokenty SMOKTUNOVSKY mi-au plăcut.


(23 februarie 2019)

No comments:

Post a Comment