Monday, January 28, 2019

Nazismul

În copilăria mea vizionam filme sovietice despre Al II-lea Război Mondial în care soldații Armatei Roșii luptau și învingeau. 
În adolescența mea, am citit cartea Fabrica morții, despre lagărele de concentrare naziste. Apoi am citit cărțile Reportaj cu ștreangul de gât a lui Julius FICIK și Jurnalul Anei FRANK.
În tinerețe am fost să vizitez lagărul nazist de concentrare în masă de la Birkenau. Acum trei ani am vizitat lagărul de la Auschwitz, iar acum opt ani am vizitat lagărul de la Dachau.
În București, pe strada Ion BREZOIANU există Holocaust-Mahnmal.
Germania nazistă este cea care a făcut toate ororile. Când am vizitat orasul Nuremberg am văzut locul unde s-a desfășurat procesul căpeteniilor naziste. Am văzut și filmul Procesul de la Nuremberg al lui Stanley KRAMER, din 1961 cu Spencer TRACY, Marlene DIETRICH, Burt LANCASTER, Dan HAYWOOD, Judy GARLAND, Montgomery CLIFT, Maximilian SCHELL, dar și alții tot atât de mari.
Când eram elev în clasa a VIII-a am avut un profesor de desen care era supraviețuitor al unui lagăr de concentrare și știind din cărți despre suferințele celor care au trecut prin viața de lagăr, i-am purtat un respect cu totul special. 
Am văzut filmul Adevărata față a fascismului și de acolo am înțeles că nu numai Adolf HITLER a fost vinovat de holocaust, căci el a venit la putere prin vot popular, prin alegeri influențate de o propagandă mincinoasă, bazată pe emoții colective false, induse eficient și sigur, unde falsul este ridicat la rang de principiu. Toate se află și în arsenalul manipulatorilor de azi. Doar trebuie puse în oglindă și tratate la rece, fără a face altceva decât a identifica coincidențele.

(28 ianuarie 2019)

No comments:

Post a Comment