Tuesday, January 18, 2022

De la scrieți băieți, numai scrieți, la plagiați băieți, numai plagiați...

Plagiatul este sport național pentru peze de doctorat datorită faptului că:
- mirajul de a fi doctor în științe este imens,
- fac doctorate oameni care nu au timp de așa ceva,
- conducătorii de doctorat sunt iresponsabili,
- nu există sancțiuni dure pentru a-l combate,
- unii nici nu conștientizează că plagiatul e hoție,
- hoțul neprins e negustor cinstit.
În anul 2003 nu se făcea analiza originalității cu un software a tezelor de doctorat și de aceea au scăpat tezele de doctorat plagiate ca fiind originale. Eu nu spun că Nicolae CIUCĂ a plagiat, pentru că nu există:
- teza de doctorat,
- paginile plagiate,
puse în paralel pentru a se vedea că așa stau lucrurile. Îmi amintesc că aveam un doctorand care inclusese în teza sa de doctorat vreo 3 pagini dintr-un articol și analizorul automat de originalitate le-a identificat ca fiind autoplagiat, drept care respectivul le-a eliminat și a pus în locul său alte chestii cu adevărat originale. Și cele 3 pagini ale lui erau tot originale, dar erau deja publicate de autorul tezei mai înainte. Cu atât mai grav este dacă se pun în oglindă paginile tezei lui X cu pagini identice dintr-o lucrare a lui Y, lucrate publicată anterior. La noi, nu există niciodată lucruri foarte clare. La noi există comisii de analiză care nu dau niciun rezultat categoric, ori că că, ori că că.
După cum l-am văzut eu pe Nicolae CIUCĂ, am mari dubii că este plagiator. Acolo este altceva. Ochii lui îmi dau senzația de un tip inteligent și nu prea cred că s-a dedat la o astfel de manevră. Eu știu că prima cheswtie pe care mi-a spus-o conducătorul meu de doctorat a fost aceea de a nu plagia. El era format la școala germană de știință și acolo plagiatul era mai ceva decât o crimă.

(18 ianuarie 2022)
 

No comments:

Post a Comment