Nu trebuia sa vina niciun test peste noi sa ne dam seama ca despre Romania educata este doar un basm frumos, sa se vorbeasc a. realitatea este cu totul alta:
- invatamantul se degradeaza,
- moralitatea este la pamant,
- lumea emigreaza pe rupte,
- saracia ne bantuie amarnic,
- banii se rostogolesc aiurea,
- padurile dispar ca prin farmec,
iar noi privim pasivi crezand ca o bagheta magica va rezolva totul. Inainte de toate va trebui:
- sa ne apucam de treaba,
- sa fim exigenti cu noi insine,
- sa incetam cu autosuficienta,
- sa nu mai mintim fara rost,
- sa lasam vorbaria si justificarile,
- sa nu mai dam vina pe altii.
Testul PISA nu spune totul, caci scoala a luat-o la vale rau de tot si asta numai pentru ca obiectivele noastre sunt minimale si superficialitatea ne copleseste ireversibil. Concepem programe scolare pentru elevi abstracti, construim manuale din care nici 10% nu se invata, dar de fiecare data bifam ca ne-am facut datoria.
pana acum nu a avut nimeni curajul sa ia taurul de coarne si sa spuna: AJUNGE cu:
- mediocritatea,
- improvizatiile,
- noncalitatea,
- coruptia,
din invatamant, caci asa nu vom ajunge nicaieri sau mai rau, vom ajunge un popor incult, degenerat si primitiv, care nu va depasi stadiul de slugi pentru altii, care nici ei nu sunt mai altfel, dar care au avut intaietatea de a pune mana pe bici si pe capastru.
Trebuia sa vina peste noi testul PISA sa ne dam seama ca:
- elevii nu invata,
- profesorii memoreaza,
- parintii sunt delasatori,
- societatea tolereaza,
- agramatii conduc.
Eu am fost presedinte de ban destui ani ca sa-mi dau seama ca scoala a decazut rau de tot, lucru care se vedea din:
- nivelul de gandire al elevilor,
- atitudinea necorespunzatoare a profesorilor,
- complicitatile de la toate bivelurile,
- atmosfera tensionata din licee,
- comportamentul conducerilor.
Testul PISA a fost un fel de moment al adevarului, un dus rece facut de altii, dar asteptat ca o binecuvatare de multi dascali, in ideea ca se va gasi o solutie pentru a ne trezi la realitate. Am mari temeri ca acest lucru nu se va produce, doar din cauza ca scoala nu produce nici suruburi, nici aspiratoare, nici autoturisme, sa vedem ca sunt bune si functioneaza sau din contra, ne lasa la greu. In acest contest, vom continua sa ne balacim in acelasi sos sulfuros considerandu-ne nu buni ci foarte buni, cu doctorate, cu masterate luate pentru ca doar citim pe silabe si socotim pe degete, fara a avea legatura cu cei din strainatate, caci descentralizarea invatamantului a dus la delasare si la scaderea calitatii progesorilor, manualelor, a elevilor si mai ales a exigentei societatii, care a devenit atat de toleranta incat se mandreste cu doctorii care stiu sa faca diferenta intre s-au si sau in scrierera corecta, desi nu m-as mira sa fie acceptat drept corecta constructia sa-u.
(05 decembrie 2019)
No comments:
Post a Comment