Noi. vorbim si vorbim si vorbim. Lucrurile ram,an impietrite si nu se schimba nimic. Se intampla asa ceva pentru ca nu avem curajul sa luam taurul de corne sau sa rupem pisica in doua.
Daca vrem sa reformam sistemul de instruire trebuie sa pornim de la realitati. Avem specializari in facultati, avem specualizari in masterate, avem super-specializari in doctorate, avem scoli tehnice, avem scoli profesionale, avem cursuri de calificare. Toate costa si nu costa putin. Nu vreau sa fac aici calcule, caci ar fi dezamagitoare rezultatele si concluziile.
Vreau numai sa vorbim despre matricea de transfer a instruirii. Pe linii voi pune tinstruirile si pe coloane locurile de munca existente pentru instruiri. In mod normal, cifrele de pe diagonala arata cate persoane instruite in meseria K lucreaza chiar in meseria K. Cu cat ne deplasam la dreapta sau la stanga de diagonala, pe linie sau pe coloana, cu atat inseamna ca semnificatia numerelor inseamna departarea meseriei unde s-a calificat fata de meseria practicata. Vom identifica niste subliste de meserii si anume:
- sublista meseriilor care necesita scoala profesionala,
- sublista meseriilor care necesita scoala tehnica,
- sublista meseriilor care necesita facultate,
- sublista meseriilor care necesita masterat,
- sublista meseriilor care necesita doctorat,
- sublista meseriilor care nu necesita o pregatire oarecare.
Prima matrice de transfer va avea 6 linii si 6 coloane si la intersectia liniei i cu coloana j se va gasi numarul de persoane care are instruirea de tip i si lucreaza intr-un loc de munca unde se cere instruirea de tip j.
Sunt sigur ca din cele peste 60.000 titluri de doctor acordate dla noi in tara, mai mult de 55.000 lucreaza in posturi unde nu este nevoie de doctorat, ceea ce inseamna ca cei 55.000 de doctori au facut doctorat fie din orgoliu, fie pentru alte considerente, fie ca pur si simplu l-au facut, caci a-ti demonstra ca esti in stare sa faci un lucru inutil, nu este mare branza.
Este trist daca vom intalni prea multe persoane care au terminat o facultate in locuri de munca unde nu se cere nicio calicicare.
Daca se calculeaza suma pe linii TLINi si apoi suma totalurilor de pe linii obtinanr TTot si daca se calculeaza si sume elementelor de pe diagonala Tdiag, este interesant de vazut imaginea dezastrului, caci rap[ortul R=Tdiag / TTot ne arata cati din cei ce se instruiesc lucreaza in meseria pentru care statu a cheltuit banii. Se va vedea ca sunt prea multi care lucreaza altundeva decat meseria invatata. Nu vreau sa zic nimic nici despre inutilitatea unor institutii de instruire, nici despre cei care aleg eronat, ci doar, vorba cui stiu eu, sa trag un semnal de alarma.
(22 decembrie 2019)
No comments:
Post a Comment