Monday, February 3, 2025

Subiectivismul evaluatorului

În toate domeniile un evaluator are subiectivismul dimensionat în funcție de regulile stabilite pentru procesul de evaluare. Dacă ne aducem aminte la cei care corectau teze de la admitere la disciplina limba română, existau diferențe de 3 puncte de la evaluator la evaluator. La evaluarea de proiecte de cercetare pentru a obține finanțare, am văzut o situație în care un evaluator a dat 100 de puncte din 100 de puncte, iar alt evaluator a dat 30 de puncte din 100 de puncte. La conciliere, s-a ajuns la 30 de puncte, deși grila de evaluare era destul de amănunțită.
În momentul de față sunt acceptate și preferate de toată lumea testele sau examenele grilă cu 30 - 40 de întrebări, fiecare întrebare având 5 variante de răspuns, din care numai o variantă este cea corectă. Se afișează puncele acordate întrebărilor la care s-a dat răspuns corect, candidatul are posibilitatea să completeze pe o hârtie martor și după examen are posibilitatea de a-și cunoaște exact care este rezultatul evaluării. Sunt examene unde rezultatul la testul grilă se dă pe loc.
Acum cu inteligența artificială, candidatul compune conținut digital stând în fața computerul și teztul său este analizat, este evaluat automat și i se dă rezultatul, ceea ce permite diminuarea subiectivismului factorului uman de evaluare a unui text din punct de vedere semantic.
În cazul proiectelor de cercetare, evaluarea se face folosind un ghid al evaluatorului, iar evaluatorii sunt persoane școlite, care știu să citească un text, știu să aplice regulile de evaluare aflate în ghidul evaluatorului și în final se ajunge la un punctaj care nu diferă de la evaluator la evaluator cu cel mult 5% în plus sau un minus, adică, oricât de mulți evaluatori ar evalua un proiect, punctajul acordat aparține unui interval (Xmin; Xmax) unde Xmin este punctajul minim acordat proiectului de un evaluator extrem de sever, Xmax este punctajul maxim acordat de cel mai generos evaluator, ceea ce înseamnă că cu cât este mai strâns respectivul interval, cu atât evaluarea este eliberată de subiectivism.



(03 februarie 2025)

No comments:

Post a Comment