Tuesday, March 5, 2019

Metrul de autostradă

Enervat la culme că nu se construiesc autostrăzi, Ștefan MANDACHI a construit pe banii lui un metru de autostradă. Dacă ar fi lucrat 250 de zile, timp de 25 de ani, câte 16 ore pe zi, în același ritm,  s-at fi construit 14 km de autostradă.
Concluzia: autostrăzile nu trebuie construite de stat, ci de fiecare individ în parte, căci statul doar este un risipitor de resurse și nici noi nu suntem nici japonezi, nici chinezi și nici americani. Suntem mioritici, iar la noi veșnicia s-a născut la sat, chestie cu care ne fudulim teribil.


(05 martie 2019)

1 comment:

  1. Dacă îți amintești domnule profesor, înainte de 1990 politica de optimizare a transportului, în special a celui de mărfuri,viza cu prioritate dezvoltarea infrastructurii specifice transportului în următoarea ordine: fluvial, feroviar, combinat fluvial- feroviar și pe ultimul loc cel rutier. Fundamentul acestei politici era de ordinul poluării și al eficienței.Cred că așa se și explică lipsa unui sistem de autostrzii în țara noastră pentru acea vreme.
    Nu am înțeles niciodată de ce UE, campioana luptei împotriva poluării, a susținut dezvoltarea la un nivel atât de ridicat a transportului rutier. Cred că ai constatat ce efect negativ au miile de tiruri care ne străbat țara. Extrapolează-l la nivelul Europei și adaugă cheltuielile care se fac continuu pentru întreținerea infrastructurii. Sigur, sunt conștient atât de schimbările care au intervenit, în special în transportul de mărfuri cu privire la gabaritul și volumul acestora, pe de-o parte, și preferința pentru transportul de tip poarta - în poartă. Dar a făcut cineva un calcul, o analiză de eficiență prin care să se demonstreze superioritatea transportului rutier și, prin aceata, să justifice construirea rutelor de autostrăzi la nivelul cu care se laudă țările dezvoltate?
    Evident, dacă vorbim de persoane, justificarea transportului rutier se bazează pe alte criterii. Dar chiar și în acest caz se poate aprecia, în special pentru țara noastră, că sistemul pe cale ferată ar fi preferabil. Prin investiții cu mult mai puține decât cele alocate construirii de autostrăzi, se poate moderniza infrastructura CFR, astfel ca aceasta să permită folosirea trenurilor de mare viteză. Implementarea acestei soluții, prin care s-ar putea ajunge la Brașov de exemplu în două ore și în condiții civilizate, ne-ar determina în mod sigur să renunțăm la mașina proprie.
    Transportul este în prezent factorul determinant de poluare a atmosferei. De aceea, Europa care și-a propus ca obiectiv să reducă la jumătate gradul de poluare , trebuie să aplice schimbări în acest sens pentru organizarea transportului.

    ReplyDelete