Friday, November 17, 2017

Black friday, o glumă proată a corcianților

După 1989 am importat cu nesaț niște chestii interesante precum:
- Valentine's Day;
- Black Friday;
- Halloween.
Numai că așa cum ne stă nouă bine, rău de tot, le-am dat o tentă dâmbovițeană să le facem și neaoșe și mioritice și de nerecunoscut.
În legătură cu Valentine's Day, ca să arătăm că și noi aveam deja ceva, ne-am amintit de Dragobete, chestie de care n-am știut niciodată, căci așa sărbătoare nu s-a exersat niciodată la mine în mahala sau în zonele de unde proveneau părințiimei. Eu am avut multe discuții cu ei și niciodată nu mi-ai vorbit de Dragobete, ci de cu totul alte sărbători populare, unele extrem de pitorești, interesante și de neuitat. În mod artificial s-a opus lui Valentine's Day o sărbătoare autohtonă cu muzică, căci Dragobetele cade în 24 februarie, vreme friguroasă, când numai de dragoste nu-i arde românului, când mai degrabă s-ar dezlănțui sub pătură în loc de serenade siropoase, hore îndrăcite și cadouri costisitoare, căci după o friptură și o țuică omul are chef de zbenguială nu de joc și chiuituri.
Despre Black Friday de aici de pe Dâmbovișa, cât îi știm pe comercianții noștri de lacomi, avari și de zgârciți, în niciun caz nu i-am crede că fac ei vreo reducere când în piețe:
- aruncă mărfuri cu tonele că s-au stricat în loc să lase la preț;
- păstrează în vitrine mărfuri demodate, prăfuite din cauză de preț exagerat;
- oferă subproduse și la cele expirate modifică etichetele;
- amestecă produse de diferite calități dar prețul este de calitatea a I-a.
Cu Black Friday comercianții de la noi exersează o tehnică de-a dreptul mizerabilă și anume:
- cu câteva săptămâni cresc prețul la produsele pe care-și propun să le promoveze de Black Friday;
- mai cresc în continuare prețurile la acele produse de ajung să se dubleze apoape;
- de Black Friday aplică reduceri de peste 60% la produse cu preț umflat artificial;
- anunță reduceri de până la 80% dar au doar un produs execrabil cu astfel de reducere;
- prețurile reduse cu 40% sau 50% sunt chiar mai mari decât cele inițiale.
Am văzut că mulți dintre comercianți sunt de un primitivism grotesc, până la obscenitate, căci dacă ar sta lucrurile altfel, niște calcule i-ar face să exerseze corect Black Friday și toată lumea ar fi mulțumită. Eu nu m-am lăsat păcălit de astfel de comercianți, că am văzut ce însemna Black Friday la mama ei. Un pulover costa 200$. De Black Friday a avut o reducere la un magazin Macy's din New York de 80%, la care s-a aplicat în continuare o reducere de 11% că aveam pașaport de străin. Deci, de la 200$ puloverul a costat 18 $. Am martori, care dacă sunt abordați depun mărturie că nu bat câmpii și că char a fost Black Friday autentic, cu reduceri ca la carte și nu o făcătură repetabilă.
Cu Halloween-ul este și mai și, căci folclorul nostru are chestii cu măști, cu strigoi și alte chestii înfricoșetoare. Dacă noi îl avem pe Dracula, avem și întreaga gamă de vampiri, că alte bizarerii și lucruri înfricoșetoare de care nu ducem lipsă, chiar dacă ne dorim să avem coșmaruri de-adevăratelea. Așa-zisa  lume bună a orașelor:
- își cumpără costume;
- merge la sindrofii;
- se dă-n stambă;
- zice că sărbătorește;
- face paradă de artificial;
- crede că iese în evidență.
Îmi aduc aminte de un poem al proletcultistei Maria BANUȘ care scria versuri care te invitau să vomiți după ce le citeai, a scris și ceva de felul:
Tu te vei stinge rock and roll, 
Dar valsul nu, dar valsul nu.
O fi avut și ea dreptatea ei la câți bani era un premiu de stat acordat cântăreților de vremuri noi și câte alte avantaje aveau poeții din acele vremuri, justificau acele versuri stupide, cu mesaj și obligatorii pentru elevii din clasele primare. Legat de Valentine's Day, Black Friday, Halloween cred că la noi nu au prins decât la nivel de comercianți, în măsura în care aceștia vor face profituri grase, nu la nivel de populație care la un moment dat exercită spiritul de turmă dusă de val.
Azi 17 noiembrie 2017 este Black Friday, dar au mai fost așa ceva și în alte zile. Îmi aduc aminte că la un mahazin al unei fabrici de confecții românești, dintre foarte puținele rămase în viață, erau anunțate de un Black Friday reduceri de 50% la niște costume de haine. Erau foarte frumoase. Când am intrat să întreb dacă au măsura mea, vânzătoarea mi-a zis că acelea nu sunt cu reduceri, ci anunțul era făcut să intre lumea în magazin, ca să cumpere câte ceva lo ao adică.


(17 noiembrie 2017)

No comments:

Post a Comment