Îmi aduc aminte de versurile lui Tudor ARGHEZI:
Cel ce gândeste singur si scormone lumina
A dat o viata noua si-um om de fier, masina,
Fiinta zamislita cu gândul si visareea,
Neînchipuit mai tare ca bratul si spinarea.
Tot atât de bine, cel ce gândește singur, este în stare să ia decizii corecte. Observ că foarte mulți oameni nu sunt în stare să:
- aibă reacții normale, logice;
- reacționeze corect în situații obișnuite;
- aplice proceduri adecvate;
- spună lucruri care se potrivesc contextului;
- se poarte altfel decât după tipare abstracte.
Și toate se datorează faptului că nu-și pun instantaneu o serie de întrebări legate de situațiile concrete la care să-și dea răspunsuri realiste, bazate pe o experiență proprie. Toate se datorează sistemului educațional bazat pe memorare. Cel ce nu gândește singur își asumă toate riscurile în ceea ce face, dar el nu conștientizează nimic, drept care de la un timp încoace suntem martorii celor mai aberante situații din câte s-au pomenit.
Cel ce memorează își pierde orice calitate de a gândi singur. Cel ce nu gândește singur, nu gândește la nimic înainte de a face ceva și face acel ceva automat, fără să se gândească la consecințe, crezând că:
Cel ce memorează își pierde orice calitate de a gândi singur. Cel ce nu gândește singur, nu gândește la nimic înainte de a face ceva și face acel ceva automat, fără să se gândească la consecințe, crezând că:
- știe să facă acel ceva;
- nu există consecințe de niciun fel;
- va ieși bine din orice situație;
- pentru el legile naturii nu se aplică;
- fracturile de logică sunt ale altora.
Numai așa se explică agresivitatea unora la volan, viteza lor excesivă și necorelarea abilităților cu starea drumului, cu bolidul și mai ales cu viteza acestuia. Numai așa se explică lipsa de logică a aruncării în valurile uriașe ale mării a celui care nu știe să înoate o iotă. Numai așa se explică superficialitatea abordării unor examene, crezând că și evenimentul cu probabilitate zero este un eveniment cert. Trebuie urgent schimbată paradigma din sistemul educațional. Faptul că se introduce manual de sport în gimnaziu îmi arată că prăpastia se adâncește și că și la sport se va toci, se va memora și mișcare nu se va face în veacul veacurilor.
(11 august 2017)
No comments:
Post a Comment