Îmi amintesc cum la rezumatul pentru balada Miorița rezumatul zice că autorul anonim s-a gândit să ilustreze cutare și cutare trăsătură de caracter a poporului definind cinci mituri. Autorul rezumatului spune toate acestea de parcă ar fi stat de vorbă el cu autorul anonim și autorul anonim i s-ar fi de stăinuit lui cam aaș:
- Băi, frățiorule, uite, eu m-am gândit la cinci mituri și pentru cutare mit eu am scris versurile, pentru cutare mit am scris versurile și tot așa. La fel și cu poeziile lui Lucian BLAGA. Autorii de rezumate spun niște lucruri de parcă ei ar fi stat de vorbă cu autorul și autorul le-a șoptit lor la urechiușă ce și cum cu versurile acelea, decodificând totul. Realitatea este că autorii de rezumate exprimă ce cred ei despre poezie, dar uită să spună ceva de forma: în opinia mea, poetul a vrut să zică... sau eu cred că poetul s-a gândit la ... adică să rezulte clar că rezumatul este rezultatul elucubrațiilor lui de profesoraș lacom de câștig fără prea multă trudă.
După opinia mea, elevul trebuie să citească poezia, să citească romanul și școala să-l învețe să descifreze ce este în poezie sau în roman și bine ar fi ca elevul să memoreze poezii și să învețe să le recite. În rest, la examene, elevul să fie pus în situația de a scrie ceva care să arate că el a citit poezii și romane și a rămas cu ceva din ele și-a îmbogățit vocabularul și este în stare să scrie corect o cerere, o scrisoare sau să descrie ce a făcut el într-o anumită zi, cât mai pe înțeles, fără greșeli gramaticale.
(01 februarie 2025)