Cei care au idei mai mult sau mai ăuțin crețe se apucă să facă clasamente în direct ți la ore de maximă audiență, prin SMS-uri date la un anumit număr, ceea ce înseamnă bani, căci fiecare SMS are un tarif.
Se propune o listă de persoane.
Telespectatorii votează o persoană.
Rezultă un clasament.
Dacă nu se precizează contextul va rezulta o informație trunchiată, cu valoare care nu are în spate niciun element de realis, ceea ce deformează categoric ierarhizarea valorică. este știut că fiecare dintre noi are posibilitatea să-și exprime opțiunea sa subiectivă, ceea ce duce la situații dintre cele mai neliniștitoare. Îmi amintesc că a fost o emisiune 10 pentru România, greșit structurată de la început, pentru că:
- includea personalități din toate categoriile,
- impunea selecție dintr-o colectivitate neomogenă,
- au lipsit criteriile obiective de selecție,
- cei care au operat erau ei înșiși din colectivitate neomogenă,
- moderatorul a constituit o listă orientativă.
În final s-a ajuns la un rezultat extrem de neliniștitor, căci au operat elemente emoționale, cu puternic impact asupra rezultatului final. A pune în listă un domnitor alături de un actor echivalează cu cerințe exprese de cunoștințe istorice și de artă în același timp, dar despre domnitor se știau lucruri din cartea de istorie, iar despre actor erau cunoscute scheciuri de la televizor și nu creațiile actoricești care îl consacraseră pe respectivul.
În opinia mea un astfel de clasament este un eșec categoric.
Dacă se procedează la obținerea unui clasament al poeților, să zicem ar trebui să propunem:
- o listă cu poeți,
- liste cu poeziile scrise de aceștia,
- un mod de a verifica faptul că oamenii au citit poeziile,
- identificarea unui sistem de acordare de puncte,
- stabilirea unor cifre de control.
Dacă se constituie o aplicație de această factură care presupune efort, trebuie să existe și o recompensă, să zicem acordarea unui autoturism de lux prin tragere la sorți într-o emisiune Tv pentru a garanta că nu e vorba de o glumă, așa cum se întâmplă destul de des, de nu se știe că a avut loc tombola.În acest context, ierarhizarea se referă la:
- o colectivitate opmogenă,
- subiecții informați care dau note,
- cointeresarea cu premiul,
- existența punctajelor strânse.
Dacă se construiește cu grijă un clasament și sunt luați mulți parametri în calcul, se va obține un clasament credibil, utilizabil și mai ales acceptat, ceea ce va duce la ideea că unele elemente erau deja cunoscute și clasamentul doar verifică ceea ce era intuit deja.
Dacă sunt solicitate unele elemente legate de cei care dau note, se va ajunge la mai multe tipologii de clasamente și în final, prin prelucrări în cascadă va rezulta clasamentul final, stabil din punct de vedere statistic. este important ca toți cei care doresc să trealizeze clasamente să pună mâna pe cărți de statistică sau să solicite consultanță din partea unor specialiști în statistică.
Faptul că există concursuri-show și finalizarea duce spre un mare câștigător care cu trecerea timpului nu convinge deloc, arată că ratingul e una și valoarea este alta su și mai rău, ratingul doboară valoarea din moment ce televiziunile sunt chitite pe profit și numai întâmplător există o legătură între valoare și profit.
Era o emisiune Tv numită Floarea din Grădină, care a impus mulți soliști de muzică populară valoroși pentru că:
- avea loc o selecție dată de specialiști în folclor,
- concurenții erau pregătiți de televiziune,
- exista un juriu format din specialiști,
- evaluarea era în direct și se făceau justificări,
- presiunea prin numărul de concurenți impunea preselecție,
- intrau în competiție de fiecare dată un număr foarte mic de concurenți,
- formatul emisiunii era înghesuit și cerea viteză și calitate.
Nefiind legată de rating cu SMS-uri, cu reclame așa cum se procedează acum la vedeta populară, atunci cu siguranță între valoare și câștigătorul trofeului era o corespondență directă, căci Floarea CALOTĂ, Maria APOSTOL, Maria DRAGOMIROIU, Mioara VELICU, Sava NEGREAN, Drăgan MUNTEAN, Laura LAVRIC, Angelica STOICAN, Nicolae FURDUI, Nicolae ROTARU sunt unii dintre marii învingători la acel concurs și viața a arătat că toți au deveni repere în folclor. Acum dacă s-ar relua acest concurs cu artificiile impuse de latura comercială, cu siguranță concursul ar fi drum înfundat așa cum e orice alt show dependent de reclame și de înghesuiala de a aduce soliști care sunt departe de a fi valori, mai ales din cauza selecțiilor neconcludente specifice oricărui show care vinde în primul rând imagine.
(06 martie 2021)
No comments:
Post a Comment