Saturday, July 8, 2023

Bacalaureatul și erorile de evaluare

Numărul de elevi care au susținut examenul de bacalaureat a fost 125.352 elevi din cei 130.522 elevi înscriși. Au promovat în total 94.004 elevi examenul de bacalaureat, inclusiv după rezolvarea contestațiilor.
Prelucrările și analizele statistice ale datelor sunt reprezentative pentru că:
- mulțimea elevilor este omogenă ca vârstă și pregătire,
- mulțimea subiectelor a fost aceeași,
- timpul de elaborare a soluțiilor a fost același la toți elevii,
- evaluatorii formează o colectivitate omogenă,
- baremurile au fost unice pentru fiecare disciplină,
- s-a lucrat transparent pe tot parcursul bacalaureatului.
Colectivitatea elevilor care au susținut examenul de bacalaureat este o colectivitate mare, căci 130.522 elevi sunt mulți și nu multe sunt aplicațiile unde statistica să fie aplicată în condiții bune din punct de vedere al condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească procesul de culegere a datelor, pentru a spune că nu batem câmpii când tragem concluzii, așa cum se întâmplă în multe cazuri, când lucrează neprofesioniștii cu date multe, unde prelucrările făcute pe calculator nu ar mai trebui să ridice niciun fel de probleme.
Trebuie spus că tezele elaborate de elevi nu au fost sub formă te teste grilă, pentru a nu mai vorbi de erori de evaluare. Tezele cu text elaborat de elevi, prin natura lucrurilor sunt supuse fluctuațiilor de evaluare. Dacă o teză ar fi dată aceluiași evaluator, cu siguranță că la fiecare evaluare el ar acorda un alt punctaj. E firesc să se întâmple așa și numai cine n-a făcut niciodată evaluări, va vorbi prosti și va abera, căci numai cine nu muncește nu greșește și nici nu se cheamă greșeală diferența de punctaj pentru o aceeași teză la doi evaluatori.
Au rămas multe din reminiscențele bolșevismului conform căruia trebuie să promoveze toți elevii. Îmi amintesc de filmul nord-corean Învățătoarea care arăta cum o învățătoare care a aflat că trenul cu președintele Kim va trece pe la 100 Km distanță de satul ei și-a popus ca toți elevii ei să obțintă doar note ze zece. Tot filmul arată munca învățătoarei care în ziua și la ora când trenul trebuia să treacă departe de satul ei avea bucuria să întâmpine trecerea trenului cu note de zece obținute de toți elevii ei. Așa se face și acum când se contorizează mecanic notele de zece, când se fac tot felul de procente, știut fiin daptul că examenul de bacalaureat pentru a fi reprezentativ, trebuie ca patru ani de liceu să însemne muncă, muncă și iar muncă, adică un proces educațional de calitate, dar cu profesori suplinitori și cu unii cu PEPSIGLAS, am mari dubii că se vorbește de procese de instruire de calitate.
Nu consider că este vorba de erori de evaluare, ci de diferențe firești de acordare a punctelor. Un deget ținut într-o poziție arată într-un fel, dacă-i schimbăm poziția, arată altfel. Deci și la evaluarea unui text tot așa stau lucrurile. Am vorbi de erori de evaluare deacă un profesor a luat tezele de la limba română și a folosit baremul de la matematică și cin cele 50 teze corectate de el, toate tezele au diferențe de 4,75 puncte față de punctele acordate de celălalt evaluator. Dacă nu s-a întâmplat așa ceva, cei ce fac comentarii deplasate legate de punctajele de după soluționarea contestațiilor, ei înșiși fac erori, căci nu știu despre ce vorbesc. Când spun toate aceste știu ce spun căci am corectat teze, am fost la examene, am soluționat contestații și tot ce se întâmplă la un examen este firesc, normal, etic și moral, că oameni suntem.
promovabilitatea a fost de 72,8% ceea ce e un procent bun, căci nu suntem la producția de porumb. Bacalaureatul e un examen cu pretenții, care face diferența între cei care l-au promovat și ceilalți elevi. dacă au fost 54.632 de contestații și s-au modificat notele la 51.646 de teze, nu rezultă că evaluatorii au greșit, ci există  interpretări ale baremurilor și ale textelor, care sunt lucruri normnale. Important este că ponderea diferențelor de evaluare s-a redus după derularea procesului de reexaminare a tezelor de către comisiile de contestații. În 94,53% din cazuri au existat diferențe de evaluare. Când privim un tablou, fiecare înțelegem altceva. Ideea este să comunică. E firesc, e normal. Totul este să avem convingerea că am respectat convențiile și că suntem împăcați cu noi înșine.
Pentru evaluarea unor texte care sunt creații ale inteligenței umane, nu există cântar, gramaj și nici eroare de cântărire, există doar diferențe firești de a vedea lucrurile.


(08 iulie 2023)

No comments:

Post a Comment