Tuesday, September 30, 2025

Cântecul M-O TRIMIS/MÂNAT MAMA LA VIE și cei care l-au interpretat

Unul dintre cele mai frumoase câtece ale folclorului romântesc este cântecul M-O TRIMIS MAMA LA VIE atât ca melodie, cât și ca versuri și de aceea multe interprete s-au încumetat să-l cânte, căci este mijlocul de a le pune în valoare calitățile vocale. Referința este interpretarea Ioanei RADU. Este și un cântec M-a trimis mama la capre. Iatăce am găsit eu pe YOUTUBE legat de interpretele aceste capodopere a folclorului nostru:
Luță IOVIȚĂ  taragot
Domnica TROP
Se observă diversitatea ritmurilor și modificările din versuri. Cântecul are titlurile M-o mânat mama la vie, M-o trimis mama la vie, M-a trimis mama la vie, M-a mânat mama la vie.

(01 octombrie 2025)

Prizele în camerele de hotel, criteriu de ierarhizare...

În ziua de azi, prizele pentru alimentarea cu curent electric reprezintă un element esențial în aprecierea confortului din camerele de hotel.
Prizele trebuie să fie suficiente.
Prizele trebuie să fie accesibile.
Prizele trebuie să fie compatibile.
În viața de toate zilele ne dăm seama de ceva, dacă acel ceva nu ne este la dispoziție. Nu ne deranjează roșiile decât atunci când gustăm dintr-o roșie stricată. Autobuzul ne enervează, atunci când vine cu întârziere. Nasturele ne deranjează dacă și numai dacă se desprinde și nu-și mai face rolul său de a închide sacoul. Așa și prizele. Ne dăm seama că prizele nu sunt ceea ce trebuie dacă pentru a introduce ștecherul trebuie să mutăm televizorul sau frigiderul sau trebuie să ne aplecăm pentru a intra sub masă. Suntem supărați atunci când două persoane care locuiesc în aceeași cameră de hotel doresc să folosească doup prize pentru a-și încărca telefoanele și în cameră există numai o singură priză.
În opinia mea, într-o cameră de hotel trebuie să existe:
- trei prize deasupra fiecărei noptiere a patului,
- trei prize în poziție ușor accesibilă la birou,
- prize oriunde puse pentru alimentarea televizorului, a frigiderului, a aerului condiționat,
- prize pentru alimentarea echipamentelor necesare pentru igiena din baie.
Știm că fiecare dintre noi avem un laptop, un ceas, o tabletă, un telefon mobil, care necesită încărcare de acumulatori, folosind o priză, după ce au folosite ore în șir.
Este extraordonar dacă există și prize care să permită alimentarea echipamentelor pentru accesul a tot felul de echipamente deținute de turișii veniți din Anglia sau din USA sau din alt sistem unde ștecherele diferă de ceea ce folosim noi în spațiul mioritic. Frumos ar fi ca la recepție în hotelurile din Dubai să existe adaptoare pentru Europa de Răsărit, pentru a nu fi puși în situația să cumpărăm adaptoare, dacă am plecat neechipați adecvat.


(30 sepembrie 2025) 

Sunday, September 28, 2025

Cinema (I)

Eu știu exact care a fost primul film pe care l-am văzut în viața mea. Este vorba de filmul albanez SKANDERBEG. L-am văzut la o sală de spectacole anexă a școlii elementare nr. 6 din Găvana - Pitești, unde erau bănci de lemn lungi, iar noi, copiii stăteam pe dușumeaua și ea tot de scândură, dată cu motorină care mirosea puternic. Filmul era color și-mi amintesc eroul principal aclamat, stătea pe o corabie luată pe sus de mulțime. Eram elev în clasa a I-a, deci se producea prima mea vizionare în anul școlar 1954 - 1955.
Au urmat filmele pe care le-am văzut la o sală de proiecție de la Filatura Textila din Găvana, unde intram grație faptului că tatăl colegului meu de clasă Nicu DUMITRESCU era acolo, mecanic de războaie de țesut și joia când se dădeau proiecții de filme, după ora 15:00 venea îmbrăcat în salopetă și ne lua de la poartă și ne ducea la sală să vedem filme. Am văzut multe filme sovietice despre al Doilea Război Mondial acolo, dar am văzut și filmul românesc de desene animate Șurubul lui Marinică, precum și filmul Muzicuța cu schimbător.
Erau în Pitești cinematografele București, Muncitoresc, dar mulți ani nu am ajuns acolo, în schimb am văzut filme multe la Căminul Cultural 23 August din Găvana, despre care se zicea că era prima construcție făcută la inițiativa lui Nicolae CEAUȘESCU în calitate de deputat al Marii Adunări Naționale pentru o circumscripție electorală din Pitești. Îmi amintesc că am văzut acolo filmul Tânăra Gardă, produs de studiourule Mosfilm,  despre niște tineri care i-au sabotat în timpul războiului pe naziști și au fost executați, fiind aruncați într-o mină părăsită.
Când în vara anului 1961 am primit scrisoarea recomandată prin care eram declarat admis la Liceul din Breaza, de fapt Școala Medie Internat cu Practică în Producție, Dimitrie CANTEMIR, după model sovietic, am avut ocazia să văd cele două serii ale filmului Rocco și frații săi, film turnat în anul 1960,  în care jucau Alain DELON, Renato SALVATORI, Annie GIRARDOT, Rocco VIDOLAZZI, Claudia CARDINALE, Katina PAXINOU, în regia lui Luchino VISCONTI. Eram la Căminul Cultural 23 August din Găvana și când o actriță din film lua un ciorap și-l  punea pe picior, o tânără din sală a zis către iubitul ei că așa face și ea și toată sala a izbucnit în râs.
Am văzut filmul La Moara cu Noroc din 1957 după o nuvelă a lui Ioan SLAVICI, cu un subiect simplu, pe care la vremea aceea când eram elev de școală elementară, l-am înțeles pe jumătate. I-am văzut pe actorii Geo BARTON, Ioana BULCĂ, Constantin CODRESCU, Colea RĂUTU, Benedict DABIJA., dar și alții. Am și acum în minte scena în care bancnotele erau privite la lumânare și se vedea gaura aceea, care era semnul distinct al banilor furați de la femeia jefuită și omorâtă.  Am revăzut acest film după mulți ani și mi-a plăcut, deși patina timpului și-a spus cuvântul și pelicula nu era prea bine conservată.
Am văzut filmul Setea produs în anul 1961, după romanul lui Titus POPOVICI, film în care jucau Ilarion CIOBANU, Flavia BUREF, Sandu STICLARU, Ștefan CIUBOTĂRAȘU, Lazăr VRABIE, George CALBOREANU, dar și alții. Prin sete în film se înțelegea setea de pământ. Cine are curiozitatea, căci eu nu o am, să vadă acel film, va vedea nenumărate stângăcii și scheme, de care filmul românesc cu lupta dintre trecut și prezent era bântuit.
În 1957 a început seria ecranizărilor din marea literatură cu filmul Ciulinii Bărăganului după Panait ISTRATI, în regia francezului Louis DAQUIN. În film Maria TĂNASE a interpretat magistral un bocet. În film a apărut tinerelul și frumușelul Florin PIERSIC. Filmul a avut o distribuție excelentă, dar a rămas un film oarecare, schematic, care a fost sub nivelul prozei care a fost sursa de inspirație.
Nici filmul Mitrea COCOR, din 1952,  după romanul cu același nume al lui SADOVEANU, pentru care autorul a primit o medalie de aur la Festivalul mondial al Tineretului și Studenților de la Varșovia, roman schematic și discutabil, nu avea cum să fie altfel, decât un film oarecare, chiar dacă a avut o distribuție excelentă, în care figurau actorii Septimiu SEVER, Marietta SADOVA, Ion TALIANU, Constantin RAMADAN.
Ecranizările unor capodopere ale literaturii românești, în afară de romanul Pădurea spânzuraților scris de Liviu REBREANU, după care s-a făcut film cu același nume în 1965 de către regizorul Liviu CIULEI, după scenariul realizat de scriitorul Titus POPOVICI. Au jucat în film Victor REBENCIUC, Liviu CIULEI, Ștefan CIUBOTĂRAȘU, Anna SZÉLES. Filmul a primit premiul de regie la Festivalul filmului de la Cannes în anul 1965. toate celelalte au fost, nu slabe, ci extrem de slabe. 
Filmul Răscoala din 1965 regizat  de Mircea MUREȘAN după romanul lui Liviu REBREANU cu același nume a fost un film de nota 2(doi). Actorii Ilarion CIOBANU și Ana Felicia CHIRIȚĂ nu au convins.
Filmul Baltagul după romanul cu același nume scris de Mihail SADOVEANU, este un film de nota 3(trei). Regia lui Mircea MUREȘAN este slabă, jocul actorilor Margarita LOZANO, Ilarion CIOBANU, este  neconvingător, căci tot timpul m-am gândit că rolul Vitoriei LIPAN trebuia să fie jucat de Olga TUDORACHE.
Filmul Blestemul pământului - Blestemul iubirii, după romanul lui Liviu REBREANU, realizat în anul 1980 de regizorul Mircea MUREȘAN. Mi-a fost milă de strădaniile actorilor Șerban IONESCU, Ioana CRĂCIUNESCU și Sorina STĂNCULESCU, de a scoate dintr-un scenariu slab al lui Titus POPOVICI și dintr-o scriitură regizorală și mai slabă, ceva cât de cât rezonabil.
Filmul Moromeții din 1987 după romanul cu același nume al lui Marin PREDA, regizat de Stere GULEA este tot o ecranizare nereușită a unui roman excepțional, căci scenaristul, același Stere GULEA s-a depărtat foarte mult de spiritul romanului din toate punctele de vedere, ceea ce i-a făcut pe interpreții Victor REBENCIUC, Gina PATRICHI, Luminița GHEORGHIU, Dorel VIȘAN, Mitică POPESCU, Petre GHEORGHIU să creeze o altă lume, total diferită de cea a lui Marin PREDA din roman, o lume convențională, de neînțeles pentru cei ce știau cartea.
Filmul Neamu Șoimăreștilor din 1965, în regia lui Mircea DRĂGAN, după romanul cu același nume scris de Mihail SADOVEANU, este un film istoric foarte slab și deși a avut o distribuție de zile mari, nimic nu l-a salvat, căci scenariul scris de Alexandru STRUȚEANU și constantin MITRU era slab, iar regizorul se vedea că nu înțelesese spiritul operei sadoveniene. Din film mi-a plăcut o schemă muzicală a deplasării celor două armate, cu alternarea de ritmuri.
Filmul Felix și Otilia realizat după romanul Enigma Otiliei în regia lui Iulian MIHU, care a folosit scenariul scris de Ioan GRIGORESCU, nu s-a ridicat deloc la înălțimea romanului scris de marele George CĂLINESCU. Actorii Radu BORUZESCU și Julieta SZÖNYI s-au zbuciumat fără rezultat, căci totul parcă era făcut ca nimic să nu iasă cum trebuie și totul se datora regizorului care avea în minte cu totul altceva decât se afla în romanul inițial.
Au mai fost și alte cărți mari ecranizate, dar m-am plictisit să tot scriu despre eșecuri de ecranizare.
Nici transpunerile cinematografice din dramaturgia noastră nu s-au bucurat de realizări cel puțin egale cu opera transpusă în film. Piesa O scrisoare pierdută pusă pe peliculă în 1953, de către celebrul regizor de teatru Sică ALEXANDRESCU, cu o distribuție de excepție din care au făcut parte Radu BELIGAN, Grigore VASILIU BIRLIC, Alexandru GIUGARU, Elvira GODEANU, Marcel ANGHELESCU, Ion FINTEȘTEANU, Niky ATANASIU, Costache ANTONIU, Ion TALIANU, a rămas un film modest, chiar prea modest. Nici filmul D-ale carnavalului din 1959 în regia lui Aurel MIHELEȘ și, Gheorghe NAGHI, cu o distribuție excepțională, a rămas un film neclar, zgomotos, cu mult sub piesa de teatru a lui CARAGIALE. Nici celelalte filme după opera lui CARAGIALR nu au excelat, fiind chiar mediocre și mă refer la Telegrame, Două lozuri și De ce trag clopotele Mitică în regia lui Lucian PINTILIE, care nu a depășit bariera pe care singur și-a ridicat-o cu capodopera sa și mă refer la filmul Reconstituirea din 1968 în care au jucat actorii George MIHĂIȚĂ, GEORGE CONSTANTIN, Ileana POPOVICI, Vladimir GĂITAN, Emil BOTTA, Ernest MAFTEI, Ștefan MOISESCU. Era primul film altfel din cinematografia românească, fără schematisme, cu acțiune, cu metafore și fără final fericit, previzibil.
Filmul Dincolo de barieră al lui Francism MUNTEANU, după piesa Domnișoara Nastasia, realizat în 1965, a fost o interpretare liberă a piesei lui Victor Ion POPA
Am văzut în anul 1961 la Cinema Muncitoresc din Pitești filmul american Șapte mirese pentru șapte frați, pe care îl consider o capodoperă a genului de film muzical. Subiectul este superb. Actorii sunt superbi. Acțiunea este foarte bine concepută. Filmul are un final fericit. Și după mulți ani, am văzut filmul în 2024 și parcă timpul nu a așezat praf pe el, căci a fost realizat acum 70 de ani.
Nu spun că am făcut o obsesie pentru piesa HAMLET a lui SHAKESPEARE, dar recunosc că am văzut versiunea engleză  din 1948 a filmului cu Laurence OLIVIER în rolul lui Hamlet și mi-a plăcut foarte mult, căci nu se depărtează de piesa originală. Am văzut și filmul sovietic din 1964 dedicat lui Hamlet în regia lui Grigori KOZINTSEV, avându-l în rolul titular pe actorul Innokenty SMOKTUNOVSKY, film care mi-a plăcut mult, dar care avea ceva din atmosfera rusească a stepei și a hainelor greoaie din guberniile friguroase. Am văzut și filmul Hamlet din 1990 cu Mel GIBSON în regia lui Franco ZEFIRELLI, dar nu am căzut în șpagat, ceea ce mi-a părut rău, căci regizorul a montat multe spectacole de operă devenite clasice. El a făcut și un film după piesa Romeo și Julieta în 1968, care mi-a plăcut enorm, căci actorii au fost excepționali, iar ZEFIRELLI a înțeles spirtul piesei la perfecțiune.
În liceu am văzut filme interesante, precum:
S-a furat o bombă, Alo, ați greșit numărul, Vacanță la mare, Vikingii, Cel mai mare spectacol, Trapez, Cavalerul Pardaillan, Mizerabilii cu Jean GABIN, dar și multe, foarte multe altele.
Am chiulit cu clasa pentru a vedea filmul englezesc Tinerii cu Cliff RICHARD, cel care peste ani avea să fie pe locul al II-lea la Eurovision cu cântecul Congratulations. Era un film color, cu multe cântece, iar cântărețul Cliff RICHARD era  tânăr, căci în 1961 când s-a turnat filmul el avea 41 de ani.
Au urmat filmele lui Federico FELLINI, Michelangelo ANTONIONI, Luchino VISCONTI, Stanley KRAMMER, Akira KUROSAWA, Francis Ford COPPOLA, dar și mulți alții.
Cinematografia românească de după 1989 nu-mi place deloc. Este un fel de neo-realism italian pe plaiurile mioritice, dar de o calitate mult mai slabă. Când am văzut filmul Moartea domnului LĂZĂRESCU realizat în anul 2005 de regizorul Cristi PUIU, nici nu am crezut că e vorba de un film, ci de faptul că stau pe holul unui spital din spațiul mioritic și totul se întâmplă lângă mine. Ori eu nu merg la film să dau bani, când realitatea de lângă mine nu mă costă nimic. Și cu filmul Taximetriști din 2023, al regizorului Bogdan Theodor OLTEANU,  lucrurile stau la fel, căci despre înjurături în clar, nu trebuie să plătesc bilet, când la mine în mahala le aud live cu costuri zero. Ceva mai închegat este filmul Teambuilding   din 2022 al regizorilor Matei DIMA, Cosmin NEDELCU și Alex COTEȚ și pentru el aș fi plătit bilet.




(28 septembrie 2025)

Saturday, September 27, 2025

Teatrul

Mie mi-a plăcut teatrul încă din copilărie. La Casa Pionierilor din Pitești era un cerc de teatru de păpuși și la Teatrul Licurici de acolo se juceau piese care îmi plăceau foarte mult. Era în centrul orașului și un Teatru de păpuși, unde am văzut câteva spectacole care m-au bucurat enorm. La teatrul Alexandru DAVILA din Pitești am văzut piesa Bărbierul din Sevilla de Pierre BEAUMARCHAIS, din care am reținut replica:
- Pe o femeie dacă vrei s-o faci hoață, închide-o-n casă. 
Am reținut acest lucru și am vrut ca în viața mea, femeia să fie lăsată liberă, căci ea știe să aprecieze libertatea și pe cel care i-o dă.
Am ascultat multe piese de teatru la radio, căci în vrtemurile de dinainte de 1960 radioul era baza și acolo erau transmise piese la emisiunea Teatrul radiofonic, unde am avut posibilitatea să-i aud interpretând roluri celebre pe actorii Ion MANOLESCU, Tați COCEA, Lucia STURZA BULANDRA, Sonia CLUCERU, Maria FILOTTI, Ion FINTEȘTEANU, George VRACA, Costache ANTONIU, Gheorghe STORIN, George CALBOREANU, Alexandru GIUGARU, Aura BUZESCU, Gricore VASILIU BIRLIC, Radu BELIGAN, Jules CAZABAN, Marcel ANGHELESCU, Ștefan CIUBOTĂRAȘU, Miluță GHEORGHIU, Natașa ALEXANDRA, Niki ATANASIU, Geo BARTON, Cella DIMA, Silvia DUMITRESCU TIMICĂ, Fory ETTERLE, Elvira GODEANU, Nineta GUSTI, Ion LUCIAN, George MĂRUTZĂ, Victoria MIERLESCU, Dina COCEA, Eugenia POPOVICI, Ileana PREDESCU, Constantin RAMADAN, Marcela RUSU, Septimiu SEVER, Irina RĂCHIȚEANU, Gheorghe TIMICĂ, Liliana TOMESCU, Maria WAUVRINA, Marioara VOICULESCU, dar și pe alții.
Mai toate piesele de teatru îl aveau ca regizor pe Ion VOVA sau pe Mihai ZIRA.
Multe dintre piese erau din dramaturgia rusă sau sovietică și erau atât de frecvente încât eu alesesem pentru mama numele de Natașa ALEXANDROVNA și petru tata numele de Piotr ALEXEEVICI, chestii care-i enervau la culme, dar de care m-am dezbărat cu destul de multă greutate.
Am văzut la noi la Căminul cultural 23 August din Găvana, o piesă care arăta metodele lui Anton MAKARENKO de a-i reeduca pe tinerii fără căpătâi. Jucau în acel spectacol vedetele teatrului Alexandru DAVILA, actorii Elena ZĂRNESCU și Constantin ZĂRNESCU.
Când eram elev la Liceul CANTEMIR de la Breaza, am văzut piesa Fântâna Blanduziei cu George VRACA. Era sala plină și spectacolul a fost fenomenal. Abia în 2019 am mai văzut o asemenea perfecțiune cu opera RIGOLETTO la Teatrul Scala din Milano.
În liceu pe când eram elev în clasa a X-a s-a montat piesa Nota zero la purtare de Virgil STOENESCU și Octavian SAVA în care eu am primit un rol de câteva replici al lui Moș Griguță. Am jucat piesa și pe scena teatrului DAVILA, dar și pe scena liceului GOLESCU din Câmpulung Muscel.
În studenție, dar și după aceea am văzut multe piese de teatru la teatrele BULANDRA, NOTTARA, Național și cam atât. Mă laud că am văzut jucând pe marii actori ai acelor vremuri.
Am văzut pe marele Radu BELIGAN jucând în Rchard al III-lea  de SHAKESPEARE și în Nebunul din Manhattan de Neil SIMON, la Național.
Am văzut pe Ștefan CIUBOTĂRAȘU în  piesa Constructorul Solness de IBSEN la teatrul BULANDRA.
Am văzut piesa O scrisoare pierdută de Ion Luca CARAGIALE de mai multe ori pe scena teatrului BULANDRA având în distrbuție pe Victor REBENGIUC, Mariana MIHUȚ, Petrică GHEORGHIU, Dem RĂDULESCU, Mircea DIACONU, Octavian COTESCU, Ștefan BĂNICĂ, Fory EtTERLE și Aurel CIORANU și pe care ori de câte ori se dă la televizor nu mă satur s-o urmăresc de parcă ar fi prima dată când o văd.
Am văzut piesa Domnișoara Nastasia la Național având în distribuție pe Draga OLteanu, Olga TUDORACHE, Florin PIERSIC, Monica DAVIDESCU.
Am Văzut spectacolul cu montare modernă Regele Lear  de SHAKESPEARE cu George CONSTANTIN.
Am văzut piesa Maestrul și Margareta  pe scena Operei Române cu Ștefan IORDACHE și Valeria SECIU în regis lui Cătălina BUZOIANU.
Am văzut piesa O noapte furtunoasă cu Iurie DARIE, Ștefan BĂNICĂ, dar și alții.
Am văzut piesa Sfântul mitică BLAJINUL și mi-a plăcut replica: el e spion, nu e tâmpit. Distribuția a fost fabuloasă: Amza PELLEA, Petrică GHEORGHIU, Stela POPESCU, Handi CERCHEZ, Dem RĂDULESCU.
Am văzut de două ori  la Național, pe când director era scriitorul Dinu SĂRARU, piesa Take, Ianke şi Cadîr de Victor Ion POPA, având în distribuție pe Radu BELIGAN, Marin MORARU, Gheorghe DINICĂ, Mihai CĂLIN, Monica DAVIDESCU, Valentin URITESCU, Silvia NĂSTASE.
Ultima piesă pe care am văzut-o la Teatrul Odeon a fost Neliniște de Ivan VÎRÎPAEV cu Dorina LAZĂR în rolul lui Ula RICHTER,  Nicoleta LEFTER în rolul lui Natalie BLUMENSTEIN , Alexandru PAPADOPOL în rolul lui  Steve RACCOON, Gabriel PINTILEI în rolul prezentatorului, spectacolul a fost în regia lui Bobi PRICOP. A fost o seară memorabilă, actrița Dorina LAZĂR a jucat magistral la cei 85 de ani ai ei.
Trebuie să mă laud că i-am văzut pe actorii Gina PATRICHI, TOMA CARAGIU, Gheorghe DINICĂ, Irina PETRESCU, Clody BERTOLA, Liviu CIULEI, Ștefan TĂPĂLAGĂ, Rodica TĂPĂLAGĂ, Dan NUȚU, jucând pe scenă rolurile exact așa cum îmi plăcea mie, fără urlete, fără a alerga aiurea pe scenă, fără risipă  inutilă de energie, ci cu talent și dăruire.
Despre teatru de televiziune ar fi multe de spus, dar mă opresc aici.
Mie mi-a plăcut scena. Am recitat pe scenă poezii pe când eram elev și unele versuri le mai știu și azi. Când eram în clasa a II-a am recitat poezia De dimineață din care-mi amintesc versurile:
  În jurul mesei noastre roată,
  S-a strâns familia noastră toată.
  Ce-nflăcărat vorbește Tata:
- Copii, mașina mea e gata.
În liceu, am recitat câteva versuri dintr-o odă de Mihai BENIUC:
Eroi ce rumenirăți zorii
Victoriilor proletare,
În țara ce gemea robită,
Azi, vouă vă închin cântare.
Nu caut vorbe iscusite,
Nevoie nu e să vă laud,
Cuvinte pe măsura luptei,
Ce-ați dus-o voi, zadarnic caut.
Mi-a plăcut să memorez versuri. Am memorat când eram elev de liceu, chiar și paragrafe de proză și secvențe din scene de piese de teatru, pe care mi-a plăcut să le spun cu voce tare, dar nu în public, ci doar pentru mine, căci aveam bucuria de a interpreta pentru mine, să mă bucur pur și simplu, în timpul meu liber. Cu trecerea timpului nu am mai avut timp decât pentru citit cărți de poezie, romane, parodii. Am citit cu atenție, am analizat stilul și am căutat să învăț din cărțile citite.



(27 septembrie 2025)
B-222-YON

Despre optimizări și despre aiureli

Cuvântul optimizare este complet devalorizat pentru că:
- este folosit în exces,
- are utilizări neadecvate,
- i s-a denaturat semnificația,
- mulți nu-l înțeleg.
A optimiza înseamnă a maximiza sau a maximiza ceva. Trebuie să existe:
- o funcție de optim,
- un algoritm de optimizare,
- o soluție optimă, 
- posibilitatea de a demonstra unicitatea soluției.
Există:
- optimizare deterministă,
- optimizare stohastică,
- optimizare empirică.
Există nenumărate clase de algoritmi de optimizare. Ideea este de a implementa acești algoritmi pentru a soluționa probleme practice, care să ajute pe oameni în a maximiza sau minimiza diferite funcții obiectiv. 
Optimizarea se aplică în toate domeniile și mă miră faptul că așa-zișii jurnaliști se miră și ei la rândul lor că unii optimizează procesele din justiție, dar acolo optimizarea se produce de mii de ani, căci avocații doresc să minimizeze, procurorii, doresc să maximizeze, iar judecîtorii fac optimizare bicriterială, agregând funcțiile obiectiv ale avocaților și procurorilor. De aceea ei sunt magistrații.




(27 septembrie 2025)

În 40 de zile sufletul mortului își caută locul

Pentru că în 40 de zile sufletul unui mort își caută locul de odihnă veșnică, este bine ca despre mort să se vorbească numai de bine. 
De aceea eu nu sunt de acord ca atunci când nici măcar nu s-a răcit cel plecat dintre noi, oamenii să înceapă să arunce cu noroi în  acesta, în primul rând că nu are cum să se apere și în al doilea rând că sufletul chinuit, abia ieșit din corpul rămas inert, își caută locul pentru odihna veșnică.
Îmi aduc aminte că nici nu se răcise trupul fără suflet al lui Silviu BRUCA că și a apărut Ion CARAMITRU și a scos în evidență toate relele pe care acestea le-ar fi făcut în vremea când era în fruntea Revoluției din Decembrie, revoluție și grație căreia CARAMIOTRU era ce era, căci altfel ar fi rămas tot un actoraș oarecare, neluat în seamă de nimeni nici în teatru și nici în filme, motiv din care se refugiase în recitaluri de poezie eminesciană.
În vremurile în care OTV transmitea parastase, pe când era transmisă traversarea orașului de către cortegiu funerar al poetului Adrian PĂUNESCU pe respectivul canal, pe un canal al TVR, un filosof de mâna a V-a arunca cu noroi în poet, scoțând în evidență legăturile acestuia cu dictatorul Nicolae CEAUȘESCU, dar fără a sufla o vorbă despre poezia de geniu a lui PĂUNESCU și de nenumăratele cântece care au fost create folosind versurile acestuia.
Chiar ieri, după plecarea dintre noi a generalului Dumitru DUMBRAVĂ, nu a existat niciun canal tv care să nu prezinte exact ceea ce nu trebuia să se prezinte, căci ca adevărați creștin, dacă erau creștini, așa-zișii jurnaliști, trebuiau să aștepte 40 de zile ca sufeltul răposatului general să-și găsească locul de odihnă, după care aveau tot timpul din lume să vorbească despre generalul DUMBRAVĂ cu tot ce le trecea prin minte.

(27 septembrie 2025)

Manipulări grosolane

Nu mă voi referi acum și aici la manipulările grosolane pe care media ni le servește în ziua de azi, căci trăindu-le sunt neinteresante și dureroase, dacă le mai reamintesc și eu. Voi aminti aici manipulările din epoca de aur a socialismului multilateral dezvoltat, pe care am trăit-o în intervalul 1965 - 1989.
Prima manipulare cu care am făcut cunoștință în acea perioadă a fost legată de creșterea nivelului de trai, pentru care statistica manipulatoare, ca știință aservită comunismului, nu înceta s-o fixeze cu cifre care mai de care mai spectaculoase. Dacă nivelul de trai se măsura prin numărul de tractoare, prin tonele de minereuri extrase, prin metri cubi de pământ dislocați la canalul Dunăre-Marea Neagră, atunci într-adevăr, nivelul de trai al populației a crescut și nu oricum, ci a crescut spectaculos. Dacă însă, ne gândim la faptul că uleiul și zahărul se dădeau pe cartelă, că pentru a cumpăra un pui sau un kilogram de carne de vită sau de porc trebuia să stai cu orele la coadă și nu știai dacă apuci sau nu să le cumperi, nivelul de trai era foarte scăzut și fără nicio speranță de a crește, căci despre banane, portocale și alte fructe exotice nici nu putea fi vorba. Propaganda de partid era atât de deșănțată, încât se spunea că produsele deficitare precum carnea, untul și brânza, nu se află în galantare la vedere, ci sunt în frigidere, pentru a elimina riscul de a se strica.
A doua manipulare, pe care am simțit-o pe propria-mi piele a fost aceea că se vorbea despre creșterea confortului populației, în condițiile în care în apartamente era un frig de nedescris, iar la spectacolele de teatru vedeai cum le ies aburi din gură actorilor când declamă replici, iar instrumentiștii cântă protejându-și degetele de frig folosind  mănuși.
A treia manipulare ordinară era dată de întreruperile nepermis de lungi ale curentului electric, încât deja oamenii se protejau folosind lămpi cu gaz, lumânări sau becuri chioare conectate la baterii de autoturism. Nici problema gazului folosit la prepararea mâncării nu scăpase de deciziile aberante, căci în anumite perioade ale zilei presiunea era atât de scăzută, încât nu se putea face nici măcar un ceai.
Manipularea se realiza în vremurile comuniste fără a aminti subiectele dureroase, ci prezentând alte teme folosind termeni bombastici, fraze sforăitoare și totul asezonat în limbajul de lemn al propagandei de partid, de către niște politruci suficienți, mediocri, orgolioși, inculți și încrezuți.
A patra manipulare s-a făcut prin mijloacele mass-media. Televizunea cu programul ei de două ore, iar radioul cu prezentarea doar a succeselor și ziarele care nu ieșeau din cuvântul partidului, reprezentau armele partidului de formare a omului nou, ziceau ei, de a-i îndobitoci pe oameni, zic eu. Numai că poporul român a fost rezistent la manipulările partidului, care erau de proastă calitate și-și trăia viața lui în familie, printre prieteni și la biserică. Nici securitatea nu a reușit să potențeze armele manipulării, ceea ce s-a dovedit la 22 Decembrie 1989, când au fost necesare sub 4 ore ca să se ducă dracului toată propaganda de partid, să dispară omul, nou și să piară însuși partidul comunist.
În acele vremuri lumea se refugiase în bancuri, în lecturi, căci fiecare avea o bibliotecă și editurile mai tipăreau cărți de calitate, ferite de deficiențele dramatice ale perioadei.




(27 septembrie 2025)

Friday, September 26, 2025

Alegerile din Republica Moldova

Anul acesta, mai mult decât în orice an, este tratată ziua de 28 septembrie 2025, zi în care vor avea loc alegerile parlamentare din Republica Moldova. Este o zi deosebit de importantă pentru moldovenii de peste Prut că de structura parlamentului lor depind foarte multe lucruri legate de parcursul european al Republicii Moldova. Televiziunile de la noi arată modul în care Rusia caută prin toate mijloacele să influențeze aceste alegeri. Pe canalele televiziunilor de la noi se arată că în Moldova există partide pro-rusești care doresc ca Republica Moldova să se apropie de Rusia și acolo să fie instalate baze militare. mai sunt și alte teorii. Zilele trecute a fost adus la Chișinău fugarul Vladimir PLAHOTNIUC, după modelul fostului consul Silviu IONESCU adus de la Singapore tot încătușat și tot înainte de alegerile prezidențiale din 2009. Am observat aceleași clișee ale televiziunilor mioritice de a prezenta știrile, ceea ce-mi arată că așa-zișii jurnaliști nu s-au perfecționat deloc și bat pasul pe loc, ceea ce nu face bine informării populației, căci alegerile din Republica Moldova sunt deosebit de importante și necesită un efort cu mult mai mare de perfecționare a mijloacelor de comunicare a presei cu populația, ceea ce așa-zișii jurnaliști nu sunt în stare să facă, deși au salarii nejustificat de mari, căci sunt ruginiți, îmbuibați, leneși și mediocri.

(27 septembrie 2025)

A murit generalul DUMBRAVĂ

A murit generalul Dumitru DUMBRAVĂ la numai 53 de ani, doborât de o boală necruțătoare. Despre morți numai de bine, căci morții nu au cum se apăra. El a fost director al Direcției Juridice a Serviciului Român de Informații. Generalul Dumitru DUMBRAVĂ a absolvit Facultatea de Drept a Universității Al. I. CUZA din Iași, promoția 1996 la vârsta de 24 de ani. În anul 2014, Dumitru DUMBRAVĂ a fost înaintat la gradul de general de brigadă. S-a pensionat în anul 2018.
Dumnezeu să-l aibă în paza Sa!

(26 septembrie 2025) 

Ciudățenii la unele spectacole

Nu spun că am fost la multe spectacole, dar la unele dintre spectacolele unde am fost, s-au întâmplat niște lucruri pe care n-am să le uit, nu pentru că au fost extraordinare, ci pentru că au avut efecte care m-au derutat și m-au impresionat foarte mult.
Eram la un spectacol la Teatrul de Operă și Balet, căci așa se numea Opera Română din București în vremurile comuniste, la un spectacol dat pentru activul de partid cu ocazia deschiderii unui eveniment științific cu participare de protocol zero. Steteam cred în rândul al III-lea și se vedea bine totul pe scenă. Am văzut atunci pe baritonul Nicolae HERLEA, pe soprana Magda Inaculescu MUSCEL și o balerină, al cărui nume nu-l scriu, dar era artistă emerită și care avea ciorăpeii rupți rău și cârpiți destul de neglijent. Pe poziția pe care o aveam, se vedeau cârpiturile și tot timpul cât respectiva a dansat eu m-am uitat la cât de nasoale erau acele cusături, făcute fără pic de profesionalism. Tot acolo am văzut dansând și pe un nene, destul de slăbuț, care avea niște colanți albi, cam nespălați, dar foarte largi. Sărăcuțul de el nu purta suspensor și-i dansa cârnăciorul mai ceva ca piciorușele lui. Lângă mine erau niște tovarășe, destul de corpolente, care-și dădeau ghionturi și care chicoteau semnificativ tot pe această temă.
Tot la Teatrul de Operă și Balet, se cânta TOSCA și în rolul principal era o soprană din Cluj, un pic cam bine dezvoltată, așa cum sunt multe soprane pe lumea aceasta. Cânta bine și îmi aduc aminte că în rolul lui SCarpia cânta Baritonul Nicolae HERLEA, căci pentru el am mers la acel spectacol. S-a cântat ultima arie a Floriei TOSCA și aceasta s-a aruncat de pe metereze. Trebuia să fie prinsă, lucru care nu s-a întâmplat. Am auzit un urlet și la aplauzele de final, biata femeie nu a apărut.
Eram în anul 2016 la Sala Radio și se cânta în concert opera La Favorita de Gaetano DONIZETTI, unde vedeta era Ruxandra DONOSE. Aveam un loc bun de unde puteam asculta vocile cât mai bine, dar de acolo se vedea și orchestra. În orchestră era o tanti care cânta la vioară, îmbrăcată în negru, care avea o despicătură pronunțată adânc la fustă și se vedea piciorul. Numai că ciorapul ei avea o gaură pe pulpă și contrasta pielea albă cu ciorapul sită, de culoare foarte închisă. Nu era deloc ceva mișto, dar a devenit centrul spectacolului, căci tanti nu se sinchisea deloc, pentru că neglijența nu este ceva schimbător.
Pe 21 iunie 2004, Patricia KAAS a susținut un concert în aer liber căci se aniversau niște ani de la inauguratea rețelei Orange la noi în țară. La spectacolul televizat, am văzut că artista purta o bluză care avea o gaură sub unul dintre brațe și când gesticula, respectiva gaură se vedea și era supărător pentru mine ca telespectator.
Niște mici imperfecțiuni se află și la case mai mari. În anul 2006 am văzut la Metropolitan un spectacol cu opera RIGOLETTO de Giuseppe VERDI, cu o distribuție de zile mari cu Anna NETREBKO, Rolando VILLAZON, Frederick BURCHINAL. La final, Gilda este pusă într-un sac și este tâtâtă pe niște trepte. Aceasta a intrat greșit în sac și sacul a fost târât pe trepte, iar Gilda, sărăcuța de ea a luat niște zgâlțâituri destul de dureroase când sacul trecea de pe o treaptă pe o alta. Nu am auzit nimic supărător, lar când am revăzut opera în pandemie, Gilda intra cu picioarele în sac și coborârea treptelor nu mai avea nimic dureros în ea.



(26 septembrie 2025)

Mărioară de la Gorj și autosifonul

În vremurile comuniste erau lipsuri mari, dar erau și multe surogate. Se găsea așa-zisă cafea UNICA, se găseau prăjituri  cu fasole prăjită în loc de alune și câte și mai câtem căci noi doream să avem de toate făcute aici, pe plaiurile nele mioritice. Așa se face că se găseau în comerț autosigoane și capsule cu bioxid de carbon, încât fiecare își făcea acasă sifonul lui. Și eu aveam acasă o astfel de piesă. Într-o seară mi-am propus să beau un sifon. Am pus apă în recipient. Am fixat capsula cu bioxid de carbon și începusem s-o înșurubez. Poziția în care executam operația era una normală, pe care o mai făcusem de nenumărate ori. Atunci, Mariana, soția mea, mi-a zis să mă uit spre televizor. Noi aveam o garsonieră confort doi, cu o bucătărioară minusculă. Am deschis ușa și mă uitam spre televizor, dar simultan înșurubam ca prin presare să se elibereze bioxid de carbon care să se amestece cu apa și să dea sifonul în final. La televizor cânta Maria TĂNASE cântecul Mărioară de la Gorj. S-a auzit o explozie și a sărit în tavan capul autosifonului. A făcut o gaură de cel puțin doi centimetri în betonul planșeului. Faptul că mi-am schimbat poziția corpului s-o văd cântând pe Maria TĂNASE, mi-a salvat viața. Am constatat că era un viciu de construcție în autosifon. Tubul filetat nu era centrat și peretele mai subțire a cedat, secționându-l, iar capul autosifonului a zburat spre tavan. Așa a vrut Dumnezeu, ca privind cum cântă Maria TĂNASE să fiu și azi în viață!

(26 septembrie 2025) 

Thursday, September 25, 2025

Abonament la Gazeta matematică

Profesoara mea de matematică Eugenia MINASIAN a fost cea care m-a convins să fac abonament la Gazeta matematică, revistă pentru elevii care doreau să învețe matematică și care se pregăteau pentru a participa la diferite etape ale olimpiadei de matematică. Era acolo și o rubrică a rezolvitorilor de probleme și era o mare cinste să-ți apară numele acolo, căci însemna că ai reușit să rezolvi și să trimiți soluții bune la problemele publicate număr de număr în revistă. Nu erau deloc simple problemele din Gazeta matematică, dar dacă citeam articole și urmăream soluții propuse pentru probleme date, deja îmi îmbogățeam bagajul de cunoștințe. La terminarea liceului aveam un teanc destul de mare de reviste Gazeta matematică, dar după ce am plecat la facultate le-am pierdut urma.


(26 septembrie 2026)
B-222-YON

Abonament la revista CINEMA

Comunismului i se poate reproșa orice, dar dorința de a crește nivelul de cultură a populației, nu. În România comunistă existau studiouruie de la Buftea și partidul aloca sume importante pentru  realizarea de filme, căci filmul este mijloc de culturalizare, dar mai ales de manipulare a maselor și de formare a omului nou, obiectiv care devenise obsesia regimului comunist. Se publicau recenzii despre filmele care rulau, se publicau cărți despre film.  În anul 1963 a apărut primul număr al revistei CINEMA, număr pe care l-am cumpărat. Îmi plăcea ce se scria acolo, căci Ecaterina OPROIU care era redactor șef, era o femeie deșteaptă, cu cultură solidă. Ea scrisese piesa Nu sunt turnul Eiffel, care se juca cu succes, în regia lui Andrei ȘERBAN Primul număr al revistei era de format mic, cu copertă alb-negru, dar nu a trecut mult timp și revista a căpătat un format mare și coperta era color. Succesul revistei era imens, căci acolo se publicau articole despre filmele mari din întreaga lume. Este adevărat că a apărut și figura actriței Lica GHEORGHIU, dar trebuie interpretată ca suport de deschidere a unor uși către creșterea calității revistei.
Am avut colecția revistei CINEMA de la primul număr, dar și de după terminarea liceului, căci în studenție îmi plăcea să rămân conectat cu fenomenul cinematografic, dintr-un motiv care m-a dominat ani în șir și de care nu m-am desprins niciodată. Am pierdut colecția CINEMA după ce am plecat de acasă, căci la demolarea din 1975 a casei părintești multe s-au împrăștiat în goana mutării spre apartamentul cu două camere alocat părinților mei, care plecau de la o casă cu cinci camere și multe alte anexe.


(26 septembrie 2025)
 

Abonament la revista CONTEMPORANUL

Pe vremea când eram elev de liceu, aveam abonament la revista  CONTEMPORANUL. Era foarte interesantă această revistă. Se publicau acolo lucruri care mă ajutau să mă formez. Se publica acolo săptămânal Cronica optimistului a academicianului George CĂLINESCU. Îmi aduc aminte că acolo, autorul monumentalei Istorii a literaturii române de la origini și până în prezent a scris că o elevă i-a semnalat că în Scrisoarea a III-a a lui EMINESCU este o eroare și anume bătălia de la Rovine a precedat bătălia de la Nicopole și versul La Nicopole, văzut-ai nu prea este în concordanță cu realitatea din moment ce mai apare și versul De din vale de Rovine. Tot în acea revistă am găsit și cugetarea La matematică nu există elev rău, ci profesor rău, cugetare ce l-a înfuriat teribil pe profesorul meu de matematică și m-a cadorisit cu o notă de doi, picată din senin. Tot în această revistă am văzut o fotografie a poetului Lucian BLAGA pe pat de spital, fotografie care m-a impresionat prin dramatismul ei.


(26 septembrie 2025)
B-222-YON

Abonament la revista LUCEAFĂRUL

Pe când eram elev de liceu aveam abonament la revista literară LUCEAFĂRUL, condusă în acele vremuri de scriitorul Eugen BARBU.
Îmi plăcea să citesc poezii publicate acolo.
Îmi plăcea să citesc fragmente de proză.
Îmi plăcea să citesc editorialele publicate acolo.
Îmi plăcea să citesc poșta redacției.
În fiecare an, în decembrie, revista LUCEAFĂRUL publica cele mai proaste producții literare trimise de cei care doreau să-și publice rezultatele creației lor în paginile revistei, dar și parodii reușite ale unor scriitori, legate de poeziile scrise de anumiți confrați ai lor. Citeam și reciteam acea pagină, căci mă distram copios și în ziua de azi, când ascult cântece făcute de așa-ziși creatori de folclor de ocazie, gândul mă duce către cele mai proaste versuri pe care le emanau diferiți poeți închipuiți și constat că năravul de a scrie versuri e acum potențat și de lălăielile muzicale ale unora lipsiți de har, de voce și de tot ceea ce ar fi necear pentru a aduce la rampă cântece cât de cât plăcute auzului.
Păcat că revista LUCEAFĂRUL nu mai apare, căci chiar dacă există posibilitatea de a posta în online orice, poezia se citește bine dacă e tipărită pe hârtie. Nu sunt deloc nostalgic, dar cartea, e carte. Am mai cumpărat revista și în anii de studenție, dar nu cu regularitate.  Și înainte de 1989 cumpăram când și când câte un număr, dar ceva se schimbase și nu a mai prezentat interes. Cred că eu am rămas în urmă.

(26 septembrie 2025)

O înregistrare legendară a operei AIDA de VERDI, din anul 1955

Există o înregistrare efectuată în anul 1955 a operei AIDA, despre care se spune că este legendară și pe drept cuvânt i se atribuie acest calificativ, pentru că distribuția este una de excepție, iar ceea ce se aude când se ascultă muzica este ieșit din comun, de parcă  este ceva venit din univers, nu de pe pământ.
Distribuția este următoarea:
Maria CALLAS de 32 ani - Aida
Richard TUCKER de 42 ani - Radames
Fedora BARBIERI de 35 ani - Amneris
Tito GOBBI de 42 ani - Amonasro
Giuseppe MODESTI  de 40 ani- Ramfis
Nicola ZACCARIA  de 32 ani- Regele Egiptului
Franco RICCIARDI de 34 ani - un mesager
Elvira GALASSI de 62 ani - Preoteasa
Dirijorul orchestrei Teatrului Scala din Milano - Tullio SERAFIN de 77 ani.
Se vede că interpreții rolurilor principale sunt la vârsta optimă a producerii actului artistic, iar dirijorul are notorietatea de a gestiona la cel mai înalt nivel de profesionalism, întregul spectacol. Cine are dorința de a aprofunda, intrând pe Internet, va vedea că interpreții Maria CALLAS, Richard TUCKER , Fedora BARBIERI, Tito GOBBI, Giuseppe MODESTI , Nicola ZACCARIA, Franco RICCIARDI, Elvira GALASSI, sunt nume de referință pentru muzica de operă din toate timpurile.



(26 septembrie 2025)

2-B-9014

În vremurile comuniste numărul de la mașină îți definea statutul, adică poziția față de puterea politică, reprezentată de partidul comunist. Se știa că mașina cu numărul 1 - B - 101 este a lui Nicolae CEAUȘESCU. Cine avea numărul de la mașină 1. B - xxx unde xxx era un număr cuprins între 102 și 999 era o persoană deosebit de importantă, aflându-se în cercurile puterii politice centrale. Și cei ce aveau numerele la mașină de forma 2 - B - xxx erau cotați ca fiind importanți, dar nu foarte importanți. Aveam colegi care aveau mașini cu numere de forma 1- B - xxxx, unde xxxx era un număr cuprins între 1000 și 9999, iar numerele 2 - B - xxxx unde xxxx erau numere cuprinse între 1000 și 9999 erau interesante, dar nu mai impresionau pe nimeni,  nici chiar pe milițienii începători în ale meseriei.
Când eu mi-am cumpărat prima mașină, un ARO 244D cu motor Brașov și am mers să-i schimb numărul de rodaj, un ofițer de miliție mi-a luat actele, a văzut că am cumpărat mașina prin IDMS, unde așteptasem șapte ani la rând și mi-a zis că are pentru mine un număr și o să-l țin minte și acel număr a fost 2 - B - 9014. Nu am realizat de ce mi-a zis că o să-l țin minte, dar am observat în timp niște chestii care ar fi trebuit să-mi dea de gândit.
Când la semafoarele de la Universitate am făcut o greșeală, milițianul m-a oprit, m-a întrebat ce greșeală am făcut, eu am recunoscut și sancțiunea a fost să merg să vizionez un film, unde i se tăia piciorul unei femei care suferise un accident. Era să leșin în sala unde de proiecție. După o altă perioadă, am greșit traseul pe la Piața Unirii și milițianul mi-a zis că la ce număr șmecher am, greșeala se iartă. Și când făceam cărăușie de legume spre piețe cu remorca, atunci când mă oprea miliția noaptea, îmi verificau actele, se mirau că un lector universitar face cărăușie și plecam mai departe.
Adevărul crud l-am aflat în noaptea de 25 decembrie 1989, după ce fuseseră împușcați soții CEAUȘESCU. Ca și în zilele precedente, am revenit în ASE să apăr Revoluția, căci așa se zicea atunci. Am plecat cu mașina mea, superbul și invidiatul ARO 244D, am parcat-o în fața Centrului de Calcul, căci era goală parcarea, nu ca acum când nu ai unde arunca un ac. Când să intru în clădirea Ciberneticii, s-u uitat cei care se ocupau cu verificarea persoanelor și mi s-a zis că am interzis să mai intru. Nu mi s-a dat nicio explicație. Am insistat și colegi de-ai mei care până mai ieri mă respectau, acum se uitau la mine ca la un lepros. Am fost total dezamăgit. Se știa că Revoluția o înfăptuiseră tinerii și deci erau mulți tineri, studenți de la seral care apărat Revoluția. Șansa mea a fost că unul dintre studenții de la seral, a apărut și m-a lămurit, că fusese o largă dezbatere legată de persoana mea. Studentul mi-a relatat cu lux de amănunte cum un coleg cu nume și prenume a spus că eu sunt securit, că nu merit să particip la apărarea Revoluției, din moment ce am o mașină cu număr 2 - B- xxxx, număr care este de la contraspionaj. Cei ce l-au ascultat pe colegul meu au înghițit gălușca. Am insistat asupra acestui subiect, lucrurile s-au lămurit că și atunci în ASE erau oameni deștepți, am intrat și subiectul s-a stins. Mitologia numerelor de la mașini a rămas și obsesia mea că ofițerul acela de miliție care mi-a dat numărul, a știut el ce a știut, dar eu am rămas tot un ignorant, din moment ce abia în noaptea de Crăciun am primit un bobârnac, pe care nu l-am uitat, dar nici cel care mi l-a dat nu l-a uitat, căci plata a venit pentru el după douăzeci de ani.



(26 septembrie 2025)
B-222-YON

Unanimitatea necunoscutului

Viața este extrem de complicată, chiar dacă noi nu ne dorim acest lucru. Uneori ne surprinde prin ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Și mie mi s-au întâmplat niște lucruri care m-au uimit și nu am avut niciodată o explicație, cât de cât rezonabilă.
În vremurile comuniste, pe când se mergea cu studenții în practica agricolă, eram cel care an de an mergea de colo-colo, căci eu nu eram în stare nici să minte că-mi scot apendicele, nici să spun că sunt chemat la cc al pcr pentru a lucra la nu știu ce material pentru Tovarășul și cu atât mai puțin nu eram în stare să mă gudur pe lângă șefi ca să-mi asigur protecție de a rămâne acasă la căldurică. Și în anul acela, eram într-o bază de practică undeva în zona podgoriilor viticole din Vrancea și-mi desfășuram programul așa cum știam eu, fără să fac zgomot, nici că eram singurul asistent universitar cu doctorat și nepromovat ca lector și nici că aveam o carte de 500 pagini, publicată în Litografia ASE ca singur autor. M-am trezit că a venit o mașină și a trebuit să plec spre București. Nu mi-a zis nimeni nimic. M-am speriat, știind că acasă aveam doi copii școlari și soția cu servici, fără un sprijin din afară. M-am liniștit când mașina a oprit în fața ASE la Piața Romană, la intrarea profesorilor și m-a preluat un coleg care mă aștepta în hol. Am mers cu el la o sală de la etajul întâi, cred sala 101 de pe vremuri și acolo am fost dus spre o bancă unde mai erau și alți colegi din Catedra de Cibernetică Economică, pe care-i știam bine. S-a făcut o pauză. Nu m-am dumirit deloc care era rostul meu acolo. Ceva mai târziu m-am lămurit. Era o ședință de partid pentru alegerile biroului organizației de bază - BOB. A început partea a doua a ședinței, destinată alegerilor. S-au făcut propuneri. Mi-am auzit numele și o mică descriere a activității mele, făcută de cineva. La un moment dat s-a supus la vot. S-a încheiat votul și s-a dat citire procesului verbal. Eu eram necunoscut în rândul studenților din acea sală. Spre surpriza mea, fusesem ales în BOB cu unanimitate de voturi. Era prima dată când mi s-a întâmplat așa ceva.
Peste câțiva ani buni, mi s-a zis că la o anumită oră să fiu prezent la sala 2013 căci voi participa la partea a II-a a unei adunări de partid. M-am înființat acolo, dar nu înainte de a trece pe la Cofetăria Dorobanți de unde mi-am cumpărat o amandină dublă, care era prăjitura mea preferată. Am mâncat-o tacticos. Îmi aduc aminte ca și acum cum eram îmbrăcat și încălțat. Aveam niște sandale comode, pe care le purtam fără ciorapi. Aveam niște pantalon fără buzunare. Aveam un tricou chinezesc de bumbac de culoare albă și purtam un lanț de aur destul de gros la gât, nu de cocalar, dar nici prea departe. Am așteptat la ușă până s-a terminat ședința. După ce s-a terminat, un coleg de catedră mi-a zis că trebuie să intru că începe partea a doua. În partea a doua se derulau alegeri pentru biroul organizației de bază - BOB la seria A, deși eu aveam cursuri la seria D a studenților. A început partea a doua și mi-am auzit numele propus pentru a face parte din BOB, dar propunerea cu numele meu a fost ultima. În BOB trebuiau să fie alese 7 persoane și eu eram al VIII-lea. Un profesor pe care nu l-am văzut în viața mea, m-a prezentat în niște culori căci nu-mi venea să-mi aud urechilor câte știa omul despre mine și eu nu știam acele lucruri. S-a trecut la vot și după aceea s-a trecut la numărătoarea de voturi. Eu nu figuram în cărți, deci nu aveam avizele organelor superioare. Numai că eu obținusem unanimitate de voturi. Era unanimitatea necunoscutului și așa am devenit secretar de BOB pentru doi ani. Nici de această dată nu aveam o explicație rezonabilă la ceea ce se întâmplase, dar peste ani și ani am conchis că există și o unanimitate a celui necunoscut, în care lumea își pune speranțe, mai ales când cei vechi au dezamăgit.
După 1989, mai precis, undeva prin 1996, am participat la o ședință, la rugămintea unui prieten, unde erau adunați peste 300 de inși. S-au făcut propuneri. Prietenul meu, deși nu discutasem în prealabil, m-a propus pe o listă de consilier la o primărie de sector. Am fost prezentat din punct de vedere profesional. S-a supus la vot. Și de această dată am obținut unanimitate și m-am convins pentru totdeauna că unanimitatea necunoscutului nu este o poveste, ci o realitate, de care cei care au chef să obțină un anume rezultat, trebuie să țină seama cu strictețe. În vremea în care s-au derulat alegeri, am auzit pe mulți prieteni că au votat pe X sau pe Y, nu pentru că cei de dinainte erau mai răi, ci doar pentru că X sau Y erau necunoscuți și prietenii mei ca votanți, doreau să le ofere o șansă pentru a arăta de ce sunt în stare. Într-un fel, aplicau și ei tehnica acordării de voturi necunoscuților. Nu se obținea unanimitate, pentru că era prea neomogenă masa votanților, dar multe majorități s-au constituit pe principiul unanimității necunoscutului, care nu era unanimitate, dar care potența masa alegătorilor canibalizați, prin alăturarea celor ce acordau încredere unuia necunoscut lor, pentru a-i da o șansă prin vot.

(25 septembrie 2025)
B-222-YON

Coincidențele mele

Sunt lucruri pe care nu am cum să mi le explic și le consider doar simple coincidențe.
Pe când eram elev de liceu în clasa a X-a, în toamna anului 1963, am visat că urcam în podul magaziei să iau porumb pentru a da mâncare la porci și dintr-o dată am văzut în vis un șuvoi imens de vin curgând pe cimentul din magazie. M-am trezit speriat din somn. Toată dimineața am avut obsesia de a nu merge în magazie, de a nu urca pe scară să iau știuleți de porumb din pod pentru a prepara mâncarea porcilor. După ce am venit de la liceu, primul lucru pe care l-am făcut a fost să merg să mă îngrijesc de mâncarea porcilor. Am urcat pe scară să deschid ușa de la podul magaziei. când am făcut acest lucru, un fier, nu știu de cine aruncat neglijent în pod, s-a desprins, a căzut din pod și a aterizat de. o damigeană mare, care nu era îmbrăcată cu coș de nuiele și a făcut-o țăndări. S-a scurs din ea tot vinul pentru nunta sorei mele. A fost mare durere, căci acel vin era și mult și de calșitate și trebuia înlocuit cât ai bate din palme, căci era în vinerea nunții. Totul s-a petrecut ca în acel vis. La început m-am mirat, căci vinul se scurgea ca în vis, pe ciment, cioburile damigenei erau ca în vis și tot ca în vis era și bucata de metal ruginit care produsese dezastrul. În final am aflat și cine a adus bucata de fie și cum a arubcat-o de pe casră în pod. Nu ai conta, căci răul se produsese. Nu ma crezut că mi se va mai întâmpla să visez ceva și să mi se întâmple exact ceea ce am visat.
În studenție, prin anul al V-lea, în sesiunea de iarnă și în noaptea de 16 spre 17 februarie a anului 1970, am visat că am tras un bilet la examenul de Programarea calculatoarelor, am citit subiectele, am recunoscut semnătura profesorului, am mers în bancă, m-am apucat să scriu rezolvările. După ce au răspuns cei din fața mea, mi-a venit și rândul meu. Profesorul examinator era îmbrăcat într-un anume fel, m-a ascultat, mi-a luat foile pe care eu scrisesem programul ce trebuia scris la ultimul punct de pe bilet. Mi-a pus câteva întrebări, după care a discutat cu asistentul, care era unul dintre cercetătorii din Centrul de Calcul al ASE. A mers la catedră, a luat carnetul meu de note, mi-a trecut nota. Mi-a întins carnetul și am plecat din sala de examen. Eram bucuros în vis că luasem nota zece. La examen, am avut surpriza că am tras chiar biletul cu numărul pe acre-l visasem. Subiectele erau cele pe care le visasem. Semnătura era aceeași ca în vis. Profesorul era îmbrăcat exact cum visasem, căci visasem în culori. Totul a decurs ca în vis, de parcă era copie la indigo. Nu-mi venea să cred. Chiar și stiloul cu care mi-a scris nota în carnet era exact stiloul din vis. Niciodată nu l-am văzut pe profesor scriind la cursuri cu stiloul, pentru a spune că știam eu de dinainte cu ce avea el să-mi scrie nota. Nici până în ziua de azi nu am o explicație la acel vis.
După mulți ani, după 18 ani, mi-am făcut crosul pe Drumul care lega Cartierul Berceni de IMGB și trecea pe lângă Serele Berceni, am făcut dușul de rigoare, după care m-am culcat. Am visat-o pe nepoata mea, care alerga pe un câmp verde, neted și luminat de un soare strălucitor și când m-am întâlnit cu ea, mi-a spus că tatăl ei a plecat dintre noi. Nu am dat importanță visului, numai că spre seară, nepoata mea mi-a dat telefon și cu vocea din somn, mi-a zis aceleași cuvinte pe care le mai auzisem în somn. Nici de această dată nu am o explicație.
În primăvara anului 2025, mă întâlnisem cu un fost doctorand care lucra în poliție, să bem o cafea. Îi povesteam că am fost la un examen la Academia de Poliție, pentru un concurs de ocupare a unui post de asistent universitar și am fost foarte impresionat de disciplina de la sala de seminar, mai ales faptul că studenții parcă zburau să șteargă tabla, căci concurenta era o tânără doamnă, căreia i-am și zis numele. N-am terminat de vorbit despre acel subiect, că pe lângă mine tocmai a trecut fosta concurentă la postul de asistent universitar. M-am bucurat foarte mult și am făcut schimb de telefoane, după care am schimbat câteva cuvinte.
Nu sunt multe aceste coincidențe, dar sunt și am rămas fără o explicație. nu cred în miracole, nu cred în vrăji, nu cred în premoniții, ci doar am constatat niște întâmplări din viața mea, pentru acre nu am explicație de niciun fel, ci doar au fost și atât.


(25 septembrie 2025)
B-222-YON

Stadiile mele

Am a mă lăuda că am parcurs cam toate stadiile pe care le poate atinge un om.
Mi s-a zis, rând pe rând:
- măi, copile,
- puiule,
- piciule, 
- puștiule,
- băiețaș,
- băiete, 
- tinere, 
- bărbate,
- domnule,
- omule,
- nene,
- băi, ăsta,
- băi, mortăciune,
- neică,
- tataie, 
- boșorogule,
- moșule,
- bunicule, 
- senilule,
- uncheșule,
- babalâcule,
- bătrâne.
Am observat înclinația oamenilor de a găsi moduri de adresare mai puțin convenabile când mă aflu la vârsta a III-a, tocmai atunci când ar trebui respectul să fie undeva la cote mai ridicate, ceea ce nu am văzut să se întâmple. Norocul meu este că știu cine am fost, cine sunt, iar cocoșul meu nu a cântat și nici nu cântă pe gardul cuiva, iar cu mâna întinsă nu am stat să-mi arunce nimeni o firimitură. Aș suferi îngrozitor dacă cei care mi s-au adresat necuviincios ar rămâne veșnic tineri. Cum acest lucru nu se întâmplă, sunt sigur că atunci când și ei vor primi apelative de moși, boșorogi, bătrâni, nu le vor cădea bine și-și vor da seama că roata se învârtește fără încetare, uneori chiar în defavoarea lor.




(25 septembrie 2025)

Wednesday, September 24, 2025

Burțile dansatorilor români

Urmăresc pe canalele de televiziune specializate în folclor, dar și la showul Tezaur folcloric de pe TVR1 diferite ansambluri de dansatori, cu denumiri extrem de pompoase, din care nu lipsesc cuvintele național și profesionist, ansambluri care execută oarece dansuri populare și mă minunez de calitatea slabă a execuțiilor, de șabloanele exersate acolo, dar mai ales de burțile dansatorilor. Acele ansambluri au dansatori angajați pe state de plată, deci oameni care lucrează zilnic 8 ore, care semnează condică de prezență. nu mă apuc eu să le analizez programul zilnic, dar faptul că ei nu arată așa cum ar trebui mă duc cu gândul că privesc munca lor funcționărește, cu chiolhanuri, cu paranghelii și mai puțin cu cumpătare, cumpătare necesară asigurării performanței în păstrarea dinamicii mișcărilor, mai ales.
Acum nenumărați ani, când ne mai vizitau și pe noi ansambluri de dans celebre și televiziunea transmitea de la Sala Palatului în direct și pe alb-negru, că așa era pe atunci, spectacole cu ele, vedeam artiști de dansuri populare, care erau adevărați performeri, fără burți atârnânde, fără nădușeli din cauza greutății și lipsei de antrenament, dansatori cu mișcări coordonate atingând perfecțiunea pentru toate execuțiile. Mă apucă jalea să văd dansatori profesioniști burtoși, greoi, nădușiți, lenți, fără ritm, fără coordonare, care însăilează și ei ceva pe scenă, cu opinteli, ca orice amator luat de la coada vacii. Este mult de lucrat și dacă se vor introduce niște standarde și mai ales, o corelație între salariu și biletele vândute, pentru a-i face pe dansatori să se gândească tot timpul la cum arată, ce fac și cum își asigură pâinea cea de toate zilele, se va ajunge să nu mai văd burtoși auto-suficienți pe scenă, ci bărbați adevărați, vână nu alta, cu mișcări fulgerătoare, cu dragoste de joc bărbătesc, drăcesc, ca să zic așa.




(25 septembrie 2025)

Vârstele celor care au lucrat la filmul SOLOMON și regina din SABA

Eu am început de ceva vreme să analizez vârstele celor implicați în diferite acte de creație, pentru a-mi da seama dacă există sau nu o vârstă optimă pentru artiști. De aceea, la unii soliști de operă am fost interesat de vârsta de debut și de vârsta la care s-au retras de pe scenă. Mi-am dat seama cum actori care au trecut de mult de momentele lor de glorie, fac turnee și cântă pe scene ceva mai periferice, fiind totuși anunțați ca fiind în perioadele lor bune, deși adevărul este cu totul altul.
Actorul Yul BRYNNER avea 39 de ani când a interpretat rolul Regelui Solomon.
Actrița GINA LOLLOBRIGIDA avea 32 de ani când a interpretat-o pe Regina din Saba.
Actrița Marisa PAVAN  avea în anul 1959 vârsta de 27 ani cân a jucat rolul lui Abishag în film.
Actorul Harry ANDREWS avea 48 de ani când l-a jucat pe  Baltor.
Actorul Laurence NAISMITH avea 51 de ani când a interpretat rolu lui Hezrai.
Când s-a realizat filmul:
- regizorul King VIDOR avea 63 de ani,
- scenaristul Anthony VEILLER avea 56 de ani,
- producătorul, celebrul Tyrone POWER avea 45 de ani.
Desprer actorii David FARRAR, Jean ANDERSON, John CRAWFORD, José NIETO, George SANDERS, Julio PEÑA, Finlay CURRIE, nu am găsit date pe Internet pentru a indica vârstele lor. Concluzia mea este că scenaristul avea experiența necesară, regizorul de asemenea, iar actorii erau în plină maturitate creatoare și echipa, așa cum a fost ea alcătuită, oferea garanția realizării unui act artistic de calitate. Filmul proiectat după 66 ani pe TVR1 a rămas proaspăt, cu jocul de calitate al vedetelor, chiar dacă unele realizări de ordin tehnic dacă s-ar reface cu tehnologia de acum ar arăta mult mai credibile.




(24 septembrie 2025)


Rechinii imobiliari

Incendiul din noaptea de 23 spre 24 septembrie 2025 din zona Pantelimon, care a poluat sectoarele 2, 3, 4, 5, a adus pe tapet din nou și din nou chestiune rechinilor imobiliari. Se zice că în zona unde s-a produs incendiul., erau niște depozite și terenul pe care se găseau acestea era râvnit de niște rechini imobiliari. S-au făcut și calcule, estimându-se numărul de apartamente care s-ar construi acolo, dacă. Mă și gândeam la anii 90 când se făceau greve și unii estimau pierderile suferite după urma respectivelor greve fie referitoare la producția nerealizată, fie la încasările din biletele de călătorie pe CFR dacă greva se referea la trenurile de călători, în toate cazurile, exagerările fiind la ele acasă.
Așa cum este și corect, la noi, conceptul de rechin imobiliar este mai mult o metaforă, decât o realitate, pentru că nu-mi amintesc să fie vorba de un nene sau de o tanti cu geamantane sau cu saci de bani, care s-au pogorât în București sau altundeva și s-au pus pe miluirea cetățenilor, în a le construi case. În realitate, ceea ce noi numim rechini imobiliari sunt doar niște pisoi sau căței, calici, dar cu curajul de a porni din nimic, afaceri de milioane de euro, vânzând pielea ursului din pădure. S-a văzut clar cum stau lucrurile. Se lansează o ofertă. Unii pun botul cu banul și se pornește construcția. În multe cazuri, întreprinzătorii finalizează, cumpărătorii se mută în apartamentele pe care le-au plătit când erau doar pe hârtie, dar au fost și cazuri în care visul investitorilor de ocazie s-a năruit și justiția chiar dacă le dă dreptate, ei rămân doar cu dreptatea, dar fără bani. Este interesant doar faptul că rechinii imobiliari sunt doar expresia corupției, căci prin corupție se obțin acele autorizații de a construi blocuri în care locatarii își suflă mucii în balcoanele vecinilor aflate la sub 6 metri de ei sau se bucură de verdeața din parcul unde se află blocul lor, căci între corupți totul este posibil, inclusiv obținerea unei autorizații de a construi bloc în parc. Transformarea stațiunii Mamia într-un cartier dormitor cu blocuri înghesuite, să nu-mi spună mie nimeni că nu miroase a corupție, cât despre rechini imobiliari nici nu este vorba, dar de calici imobiliari, da.





(25 septembrie 2025)

Despre videochat în showul Casa iubirii de pe Kanal D

Am fost surprins să văd cum moderatoarea, dar ci concuenții de la showul casa iubirii se străduiau să ocolească cuvântul videochat, ca și cum ar fi fost un cuvânt obscen, deși filmul TAXIMETRIȘTI  din 2023, este plin de înjurături, care s-au auzit cu mult înainte de miezul nopții pe multe canale de televiziune, unde acest film a rulat.
Trebuie spus cu caritate că există videochat. Trebuie spus că multe tinere practică videochatul, căci este bine plătit, nu trebuie studii și nici certificate care atestă vreo calificare. Mai trebuie spus că din videochat se câștigă fără efortul dintr-un atelier de croitorie sau dintr-o fabrică de pâine, sume consistente de bani, pentru satisfacerea de nevoi izvorâte din mintea superficială a celei care are un astfel de job care se face la un studio sau chiar și acasă, unde mijloacele tehnice nu sunt deloc costisitoare.
Am văzut care era atitudinea ovarășilor de competiție față de concurenta ALEXANDRINA și mi-am adus aminte de ședințele De UTC în care erau înfierați unii dintre tinerii utecițti care o luaseră pe arătură și nu mai împărtășeau aceleași idealuri cu masa tăcută  și amorfă a celor pe care partidul îi credea mugurii care urmau să devină oameni noi, ai făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate de la noi. 
Eu știam că videochatul pe plaiurile mioritice este un business controversat, din care se câștigă foarte bine și unde activează  câteva zeci de mii de modele, atât femei, cât și bărbați.


(24 septembrie 2025)

Condamnații în dosarul TELEPATIA

În data de 8 august a anului 2014 s-a finalizat dosarul TELEPATIA și completul de judecată a dat următoarele sentințe:
Dan VOICULESCU -  10 ani de închisoare cu executare  
Gheorghe MENCINICOPSCHI - 8 ani de închisoare cu executare
Corneliu POPA -  8 ani de închisoare cu executare
Sorin PANTIS -  7 ani de închisoare cu executare
Vlad Nicolae SĂVULESCU - 6 ani de închisoare cu executare
Jean Cătălin SANDU - 6 ani de inchisoare cu executare
Flavius POP -  5 ani de închisoare cu executare
Gheorghe SIN - 4 ani de închisoare cu suspendare
Vica ENE -  3 ani de închisoare cu suspendare
Grigore MARINESCU - 3 ani de închisoare cu suspendare
Petre ALEXANDRU - 3 ani de închisoare cu suspendare
În total au fost 50 de ani de pușcărie cu executare. În data de 11 septembrie 2025, de Înalta Curte de Casație și Justiție  conchide că:
Schimbă temeiul de drept al clasării dispuse pentru infracțiunea de abuz în serviciu, prevazută de art. 297 alin. 1 C.pen., cu referire la intimata BOGDAN Camelia, din art. 16 alin. (1) lit. a) si respectiv, art. 16 alin. (1) lit. b) C.proc.pen., în art. 16 alin. (1) lit. f) C.proc.pen., respectiv, a intervenit prescripția răspunderii penale. Menține celelalte dispoziții ale ordonanței de clasare. În baza art. 275 alin. (3) C.proc.pen. cheltuielile judiciare rămân în sarcina statului.
Decizia istorică a Înaltei Curți de Casație și Justiție schimbă din temelii sensul în care s-a derulat actul de justiție, punând accent pe seria de abuzuri săvârșite de judecătoarea Camelia BOGDAN.

(24 septembrie 2025)

INTELIGENȚA ARTIFICIAȘĂ și acoperirea petelor albe din conținutul digital

Am căutat să văd detalii legate de distribuția din filmul Solomon și regina din Saba care a rulat pe TVR1 aseară și am văzut că la actrița Marisa PAVAN  care interpreta rolul lui  Abishag nu existau informații minimale, ceea ce m-a dus cu gândul că INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ, folosind informații disparate de prin distribuțiile filmelor, pe baza unui șablon destul de simplu, ar avea posibilitatea de a compune texte care să completeze petele albe cu CV-urile actorilor de demult, mai mult sau mai puțin importanți.
Acele prezentări construite cu INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ ar prezenta denumiri de filme în care respectivii actori au jucat, roluri, anii în care au fost realizate filmele, regizorii și eventual o listă de artiști pe care i-au avut parteneri.
Mai mult, dacă un cetățean intră pe Internet și caută ceva, INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ trebuie să intre în acțiune și să construiască un conținut digital, dacă acesta nu există, astfel încât cetățeanul să nu mai fie confruntat cu pete albe sau cu anunțuri prin acre să i se zică vrute și nevrute despre absența din online aceea ce el caută.


(24 septembrie 2025) 

Tuesday, September 23, 2025

E clar că Ilie BOLOJAN trebuie să plece

 Premierul Ilie BOLOJAN s-a comportat ca un provincial oarecare în momentul când a spus că are demisia scrisă, crezând în mod eronat că cei din jurul lui, își vor smulge părul din cap și-l vor implora să nu plece, ca să nu-i lase de izbeliște. Ilie BOLOJAN nu știe că în clipa în care el pleacă de la șefia guvernului sunt alții 1.000 care vor să-i ia locul, din care 100 sunt cu mult mai buni decât el. Îmi aduc aminte că prin anii '80 un coleg s-a îmbolnăvit și a lipsit de la catedră cam 3 săptămâni. Când s-a anunțat că va lipsi, mulți se întrebau cine-i va lua locul temporar, desigur. Era o mare neliniște. S-a găsit un coleg și acesta a fost atât de bun încât când s-a reîntors colegul nostru, studenții îl regretau pe cel ce-l înlocuise. Eu am învățat bine lecția și niciodată nu mi-a ieșit din gură chestia cu demisia, ca mijloc de presiune. Când am demisionat, am demisionat și punct.
Eu îl înțeleg pe Ilie BOLOJAN că are pe cap o pălărie cu mult mai mare decât capul său, pălărie care i-a căzut pe frunte, i-a acoperit ochii și nu mai vede ce e în jurul lui. Am zis undeva că o coaliție este un sistem colaborativ unde activitățile sunt coordonate, unde lumea comunică și oamenii cooperează între ei, încât nu face nimeni nimic ce-i bubuie prin cap. În coaliție, numeni nu bârfește, nimeni nu insultă, nimeni nu critică, nimeni nu face pe deșteptul, ci toți vorbesc frumos, știu să se adreseze, știu cum să pună problemele și mai ales, nu iau decizii fără să se consulte, călcându-se pe bătături ca niște indivizi care nu se respectă, care se înghesuie să ia bilete la meci.
Ilie BOLOJAN nu a știut să acționeze ca în coaliția sistem colaborativ și nici nu a știut să impună de pe poziția de eșf de partid comunicatorilor care apar pe la televiziuni să nu atace nici pe PSD, nici pe USR și nici pe UDMR, căci PNL nu e un partid de 51% în parlament, ci un partid de pe locul al III-lea mi se pare. Să nu uităm că prin creșeterea TVA, Ilie BOLOJAN l-a supărat pe președinte.

(23 septembrie 2025)

Monday, September 22, 2025

Complexul celui care merge pentru prima dată la sala de fitness

Pentru toate există un început. Cel care-și propune să meargă pentru prima dată la o sală de fitness, are un complex, pe care eu l-am numit complexul începătorului, complex pe care și eu l-am avut. Acest complex apare de la nenumăratele întrebări care apar în mintea celui care vrea să meargă la sala de fitness.
Oare se merită?
Oare e o decizie bună?
Oare ce vor zice cei din sală când mă vor vedea?
Oare arăt cum trebuie?
Oare nu voi fi penibil?
Oare mă voi ține de a veni la sală mereu?
Oare vârsta mă dezavantajează?
Acum 20 de ani mi-am pus mult mai multe întrebări decât acestea. Există acum Internet și avem tot ce trebuie încât să ne documentăm. 
Identificăm sălile.
Ne documentăm despre antrenorii personali de acolo.
Vedem despre echipamente și moduri de utilizare.
Sunt filme cu exerciții pentru începători.
Ne interesăm despre programul sălii și despre costuri.
În viață, totul este să vrei. Apoi îți iei inima-n dinți și aplici principiul: dacă merg pe bicicletă 100 de oameni și eu voi fi al 101-lea. Sacă merge pe sârmă care leagă două blocuri un nene dintr-un milion, eu nu voi merge pe sârmă, pentru a fi al II-lea.
Acum 20 de ani:
- am depășit complexul vârstei,
- m-am documentat,
- mi-am luat echipament,
- am făcut abonament,
- am mers la sală,
- am discutat cu un antrenor personal,
- am primit informații,
- am început să lucrez cu grijă, fără să exagerez,
- am scăpat de complexul a ceea ce se va zice despre mine.
Au trecut anii și am schimbat mai multe săli, am păstrat ritmul de a merge la sală, am învățat să lucrez la aparate și de fiecare dată am făcut antrenamente fără exagerări, în condiții de maximă siguranță.
În viață, totul este să vrei.



(23 septembrie 2025)

Ce va face CCR mâine?

Dacă dai cuiva o sută de lei, îți va mulțumi și va crede că i se cuvine. Mulțumește sau nu mulțumește, dar ia  suta de lei, o bagă în buzunar și pleacă. Dacă data viitoare îi dai respectivului nouăzeci și nouă de lei, se va uita la tine, te va măsura din priviri și în gând te va înjura că în loc de o sută de lei, i-ai dat mai puțin cu un leu, deși banii respectivi sunt un cadou.

Dacă un nene are salariu de 2450,35 de lei în fiecare zi de plată semnează statul de plată, își numără banii și pleacă. Dacă în ziua de salariu, acel nene vede pe statul de plată 2450,34 lei va fi contrariat și va întreba de ce i-a scăzut salariul. Nu se lasă până nu are explicație și până nu se corectează greșeala. Dacă nu este o greșeală și chiar salariu i s-a diminuat de la 2450,35 lei la 2450,34 lei se va lupta cu toate mijloacele pentru a obține revenirea la salariul inițial.

Este puțin probabil ca mâine CCR să accepte acele noi condiții pentru pensionarea magistraților, chiar dacă ele nu se aplică de mâine. Eroarea a fost a celor care au scris legile acum mulți ani și dacă a fost făcută, corectarea nu se va face decât așa cum s-a procedat în 22 Decembrie 1989, când țara a trecut de la Republica Socialistă România, la România, a dispărut partidul unic, constituția s-a anulat și totul a pornit pe un drum nou, căci democrația de după comunism a presupus altă abordare. Până atunci, pa!



(23 septembrie 2025)

Coaliție sau un fel de adunătură?

Deși se vorbește despre stabilitate, cei din coaliția de guvernare formată din PSD, PNL, UDMR și USR se comportă ca o adunătură de indivizi care s-au trezit într-o căruță trasă de niște mârțoage, gata-gata să pice din de-a-n picioarelea. Îi văd pe nefericiții din toate partidele coaliției cum caută să-și lovească sub centură tovarășii de drum, uitând că sunt acolo doar pentru faptul că nu au 50% plus un vot ca să-și asigure majoritatea simplă și să guverneze de unii singuri și sunt condamnați să se suporte. Numai că nici PSD-iștii, nici PNL-iștii și nici USR-iștii, prin marionetele pe care le trimit seară de seară prin televiziuni, nu au învățat lecția că atunci când trei se ceartă, al IV-lea câștigă ceva, dar al V-lea câștigă enorm.
Nu voi înțelege de ce PSD, PNL, USR, trimit în televiziuni pe cei mai slabi comunicatori, care în loc să aducă o imagine de calitate pentru partidele lor, fac tot posibilul ca imaginea despre partidele pe care le reprezinte să fie nu nasoală, ci catastrofală. L-am văzut pe Iulian Alexandru MURARU spunând numai prostii. L-am văzut pe Ionuț MOȘTEANU, aberând pur și simplu. L-am văzut și pe bietul Alexandru RAFILA bălmăjind și el niște aiureli de doi bani. Parcă s-au terminat politicienii și au fost exterminați oamenii deștepți din partide, de au rămas doar rebuturile irecuperabile.
Acum mulți ani am lucrat cu niște echipe și am reușit să fac ceea ce nu se făcuse 3 ani, adică să soluționăm zeci de probleme, care trenau doar pentru că nu exista un mod clar de lucru și nu se hotăra nimic, iar ceea ce se decidea, a doua zi era negat și lucrurile o reluau de la capăt. Când:
- se definesc proceduri,
- lumea acceptă procedurile,
- deciziile luate nu se mai schimbă,
- hotărârile sunt semnate,
totul devine cristal și ceea ce era un set de discuții nesfârșite are finalitate și toate merele discordiei sund de domeniul trecutului, căci ordinea instalată, lipezește totul și se merge mai departe. Se pare că în coaliția PSD, PNL,, USR și UDMR nu s-au stabilit clar lucrurile și face fiecare ce-i bubuie în țeastă și mai ales, face ce visează peste noapte, ca și cum fiecare lucrează de capul lui. Schimbarea șefului vămilor, schimbările de la ROMSILVA, sunt doar câteva exemple de lucru haotic. Aceleași probleme s-ar rezolva bine dacă și numai dacă ar exista cooperare, comunicare, coordonare în coaliția lui pește prăjit.


(22 septembrie 2025)

DIANA de ma MIREASA, se miorlăie fără rost

Azi 22 septembrie am văzut-o pe DIAN, concurenta de la MIREASA, cea mai falsă persoană, cea mai puțin puternică și cea mai puțin asumată, cum se miorlăie fără rost, atunci când KYPRIANOS i-a pus oblida adevărului în față. Ea provine dintr-o țară mică și crede că modul de a se afirma este acela de a merge prin showuri tv obscure, crezând că-și consolidează notorietatea. O fi adevărat, dar în perioade de criză, notorietatea nu folosește la nimic. DIANA și SORIN sunt prieteni, deși la showul MIREASA nu despre prietenie este vorba, dar s-au găsit sacul cu petecul, iar la tv ratingul este esențial, chit că numărul de cupluri după 6 săptămâni de emisiune este insignifiant. Dacă ar fi să-i dau o notă DIANEI pentru ceea ce face ea în acest show este 2(doi), căci nu aduce nimic interesant, este banală, este predictibilă, nu dă dovadă de niciun talent, căci celelalte concurente din Republica Moldova din anii anteriori îi erau net superioare ca atitudine, comportament, vocabular, pregătire, comunicare și mai ales din punctul de vedere al prezenței în relații. Cel mai potrivit ar fi ca ADRENALINIA s- dea afară din competiție pe DIANA, că ea nu aduce nimic bun acestui show.

(22 septembrie 2025)

ZOE, cade guvernul!

Îmi aduc aminte de celebra replică a lui TIPĂTESCU: ZOE, cade guvernul! Și acum în zilele noastre se vaită lumea care vrtea stabilitate că guvernul se clatină. Șturlubaticii din USR fac tot felul de ghidușii care-i irită pe cei din PSD, dar nici PNL-iștii nu sunt prea liniștiți, dar știu să suporte cu stoicism ce se întâmplă. Coaliția este un sistem colaborativ și ca orice sistem colaborativ și coaliția PSD, PNL, UDMR, USR trebuie să fie caracterizată prin:
- comunicare,
- coordonare,
- cooperare,
iar ceea ce vedem de la o poștă arată că niciuna dintre părți și aici mă refer la PSD, PNL și USR nici nu comunică, nici nu cooperează și cu atât mai puțin, nu colaborează, ci se bârfesc ca niște țate pe malul șanțului, își dau la gioale, se sabotează și se arată cu degetul ori de câte ori au ocazia.
Chestia cu stabilitatea,, cu haosul este doar o sperietoare, căci guvernul BOLOJAN care credea că mută munții din loc, nu a fost în stare să facă mare brânză, iar CCR dacă-i dă un bobârnac miercuri, se va rostogoli ca și cum nici nu ar fi existat. Toate amânările de până acum arată că guvernul este incapabil să facă reforme, ci doar i-a regulat pe toate părțile pe cei nevoiași, căci a umbla la burse, la pensii, la ajutoare, la TVA, ni s-a arătat mărura incompetenței căci trebuia ca peștele împuțit de la cap tot de la cap să înceapă a fi curățat, căci nu de valabilitatea proverbelor avem noi acum nevoie în 2025.


(22 septembrie 2025)

Sunday, September 21, 2025

Mitingurile bolșevice de pe stadioane, la români

 În vremurile comuniste, lui Nicolae CEAUȘESCU îi plăceau adunările populare de pe stadionul 23 August, unde se strângeau cam 70.000 de spectatori, adunări prilejuite de diferite aniversări rotunde. Și eu am participat la astfel de adunări, unde:
- artiști interpretau cu cântece, dansuri, poezii,
- sportivi evoluau cu diferite exerciții tematice,
- tineri muncitori reconstruiau momente simbolice.
Un astfel de eveniment era pregătit cu multe luni înainte pentru că în ziua derulării, totul trebuia să meargă șnur, fără greșeală, mai ales, că exista o parte de tribună, formată din spectatorii care erau în fața tribunei oficiale, unde tinerii aveau niște plăcuțe numerotate, care ridicate de aceștia formau drapelul RSR, stema partidului, chipul lui Nicolae CEAUȘESCU, cuvintele CEAUȘESCU P.C.R., R.S.R., chipul Elenei CEAUȘESCU, dar și altele. Totul trebuia să fie fără greșeală. Ca să înceapă la ora 17:00 un astfel de spectacol, care dura 90 de minute, accesul cetățenilor pe stadion începea de la ora 11:00 până la ora 14:00, după care se aștepta și din difuzoare se auzea muzică revoluționară, interpretată de coruri ale sindicatelor, armatei, radiodifuziunii sau ale Palatului Pionierilor. Noi, cetățenii așteptam în soare să se scurgă timpul și să vină conducătorii de partid și de stat, să înceapă și să se deruleze spectacolul, ca apoi să plecăm acasă și pe drum să bem o bere bună și rece, cu care partidul ne recompensa la 25 de lei sticla.
Îmi aduc aminte că la un asemenea spectacol s-a pornit ploaia. Spectacolul a continuat un timp, după care a fost întrerupt. Cei de la corul Madrigal își scoseseră umbrelele și cineva de pe marginea stadionului le făcea semne disperate să le închidă, că nu dădeau bine la televizor. A doua zi, spectacolul s-a reluat, desigur, la cererea telespectatorilor. Îmi plăcea tare mult că existau aplauze înregistrate și la terminarea numerelor artistice sau sportive, dar mai ales când glăsuia CEAUȘESCU, din difuzoare răsunau ropote de aplauze și de urale care nu mai conteneau. Îmi amintesc câtă înghesuială era la actorii cu voci grave pentru a fi selectați să recite versuri la comandă dedicate marelui conducător, actori care după Revoluția din Decembrie 1989 pozau în disidenți, nu le-ar fi rușine... Sunt sigur că televiziunea are înregistrări cu acele megaspectacole și ele fac parte din istoria noastră jenantă, drept care ar merita să fie reluate din când în când pentru a stopa elanurile unor indivizi care încă mai pierd contactul cu realitatea și trăiesc nostalgii încărcate de penibil, prin translatoarea de chestii vetuste, la contextul nostru trist din ziua de azi.



(22 septembrie 2025)

ȘTEFANIA este concurenta de la MIREASA, care știe ce vrea

ȘTEFANIA este singura concurentă din showul MIREASA care are capul pe umeri. Ea știe exact ce vrea.  Ea are 28 de ani. A terminat o facultate. Are servici. Are casă în Italia. Ea nu este venită la show pentru a face rating, pentru a deveni celebră. Ea are nevoie de un bărbat,, care să îndeplinească niște condiții:
- să aibă studii,
- să aibă meserie,
- să nu fi fost însurat,
- să nu aibă copii,
- să nu fie fiul ploii.
Dacă îi luăm pe băieți la o analiză ceva mai atentă, vedem că doar LIVIU este cel care trece prin filtrul lui ȘTEFANIA. Dar el este indecis.  Imediat ce va apare un bărbat care să treacă prin filtrele ȘTEFANIEI, LIVIU va fi dat laoparte, căci ȘTEFANIA are nevoie de un bărbat adevărat. În Italia ea trebuie să meargă cu un bărbat hotărât cu care să construiască, ori LIVIU nu este nici puternic și nici asumat. Acum ȘTEFANIA este în tatonări, căci ea crede că LIVIU poate fi transformat, dar munca ei va fi muncă de SISIF și există riscul ca rezultatul să nu fie cel așteptat, iar la final, LIVIU să nu fie bărbatul de la brațul ȘTEFANIEI ca soț, că prea ezită, vai steaua lui!



(21 septembrie 2025)

LIVIU, concurentul de la MIREASA are ezitări

LIVIU  este concurentul din Showul MIREASA care a apărut a fi un tip  cu idei clare, cu obiective bine definite. A fost numai o impresie de moment, căci la prima petrecere s-a văzut că lucrurile nu sunt chiar așa cum a crezut el. El este un șaten cu ochii albaștri, care avea definită tipologia de femeie care prezenta interes pentru el și chiar se contura un început de cunoaștere, care însă, aplicând proverbul că nu este pentru cine se pregătește, ci pentru cine se nimerește, așa s-a făcut că bietul LIVIU a rămas cu buza umflată și cea cu care se părea că ar forma un mugure de cunoaștere a zburat altundeva, ca nici acolo să nu stea și mai mult, să aibă respectiva un set de replici acide cu o doamnă, mamă de băiat.
Așa că LIVIU a început co cunoaștere cu ȘTEFANIA, ca în timp să-și dea seama că nu este ceea ce caută el, drept care de comun acord au pus stop unei cunoașteri care și așa nu ducea niciunde. Se pare că LIVIU cel nehotărât, a reconsiderat poziția față de ȘTEFANIA, dar amână momentul recunoașterii că este în cunoaștere, cerând de fiecare dată când e întrebat, un răgaz pentru a se clarifica. El e nehotărât, iar fata are răbdare, căci cu răbdarea, trece marea și în cazul lui LIVIU este singura soluție pentru a construi ceva.


(21 septembrie 2025)

Fotografii de la comemorarea lui Charlie KIRK, în în timp real

 







Donald TRUMP




Erika KIRK





















 

Ben Carson 22:30
















(21 septembrie 2025)