Sunday, February 16, 2025

Falșii influenceri din online și mirajul câștigurilor aiurea

În mediul online lucrurile stau cu totul altfel decât în viața reală, unde cadă vrei să cumperi o cratiță, o alegi, o plătești, ți se împachetează și o aduc acasă, pentru a găti în ea ciorbă. Dacă vrei să te tunzi, spui frizerului cum să-ți taie părul, acesta execută și la final te uiți în oglindă, îți admiri transformarea, plătești și dai și un ciubuc. În online, ceea ce se întâmplă se rezumă doar la conținut digital. Faci o fotografie, aceasta devine fișier, deci conținut digital. Scrii un text, acesta devine fișier, deci conținut digital. Faci un filmuleț, acesta devine fișier, deci conținut digital. Cânți un cântec, acesta devine fișier, deci conținut digital. În online, orice ai face, în final, produsul devine fișier, deci conținut digital. Fișierele se caracterizează prin spațiile de memorie ocupate, prin timpul necesar pentru a le crea, prin valoarea lor în sine, valoare acordată de cei care se folosesc de ele prin accesare. Totul are caracter arbitrar, ceea ce face ca influencerii să fie extrem de diferiți între ei, mai ales că parametrul de diferențiere dintre ei este dat de numărul de followers ai fiecăruia, număr contorizat de software ce gestionează conturile din fiecare rețea de socializare. 

Influencerii cu număr foarte mare de followers se bucură de încasări de sume consistente după fiecare postare, ceea ce atrage includerea de reclame în conținutul lor digital, aducătoare de venituri. Sunt deja teorii și practici clare de sporire a veniturilor din conținutul digital postat pe conturile rețelelor de socializare și chiar există algoritmi de maximizare a acestor venituri.

Și în online, ca peste tot în viața reală se fac tranzacții și fișierele, asemeni unor mărfuri care se pun în vitrine, sunt postate, aducând creșterea numărului de followers, ca în magazinele reale, determină raportul cerere - ofertă. Nu mai trebuie să mire pe nimeni rolul conținutului digital în perioada campaniilor electorale, când se tranzacționează fișiere cu conținut digital menit să prezinte anumite calități ale unui candidat, aceste fișiere pentru a fi postate de către influenceri, cineva plătește, procesul de vânzare-cumpărare având particularitățile pe care le au fișierele ale căror costuri de multiplicare sunt nule, iar ele, ca produse sunt necorporale și nu au nicio uzură fizică vreodată, așa cum se întâmplă cu automobilele, de exemplu.

Ador teoriile care dau influencerilor puteri supranaturale și rețelelor de socializare calități ireale, din moment ce toată lumea când intră în cabina de vot fiecare este singur, cu el însuși, iar spălarea de creiere este o operațiune extrem de complicată, care nu se face într-o lună cât durează campania electorală, ci în mulți, chiar foarte mulți ani, iar sorții de izbândă sunt discutabili. Se știe că în comunism în 70 de ani s-a încercat spălarea de creiere pentru a fi format omul nou și rezultatul a fost un eșec total.



(16 februarie 2025)

No comments:

Post a Comment