Manipularea fină se face doar prin prezență și nu trebuie bani prea mulți. este necesară numai o rețea bine construită, care să coopteze exact pe acei vectori de opinie care au capacitatea de a oferi mesajele dorite.
Se știe că televiziunile, presa și radioul trăiesc din ratingul adus de fapte negative, scandaluri, accidente, crime și alte mizerii de tot felul. Guvernele și celelalte oficialități ale oricărui stat trăiesc cu ideea că sunt furnizori de fapte bune, realizări pozitive, bunăstare și fericire, lucruri cu totul neinteresante pentru mass-media. Nici pentru comedii care să se joace pe Brodway și nici pentru filme de Hollwyood nu sunt bune veștile pe care le furnizează ca inventar al unei zile de lucru un guvern, o agenție sau managerii de la companii. Niciun premier sau ministru nu va ieși niciodată să spună despre rateurile sau despre soluțiile nasolale pe care le-a dat în ziua aceea. Deci niciunul dintre ei nu va prezenta interes prin ceea ce ar spune.
Și puterea are suficient de multe elemente cu care să manipuleze, numai că acele lucruri trebuie făcute inteligent și cu măsură, căci există lucruri de foarte mare succes care se produc o singură dată. Voi da câteva exemple.
Un tip se văita că i-a scăzut vânzările la cutiile de chibrituri. Soluția a fost simplă: s fost pus să pună cutia cu chibrituri invers în raport cu eticheta. Când omul deschide cutia, chibriturile cad pe jos și nimeni nu se apleacă să adune chibrituri de pe jos. Oamenii vor merge să cumpere o altă cutie. În acest fel se dublează vânzările.
Producătorii de anvelope au impus ca posesorii de autoturisme să aibă cauciucuri de vară și cauciucuri de iarnă. Când a apărut cerința, a crescut producția de cauciucuri de iarnă. Cu timpul, aceasta a ajuns la nivelul de dinainte. Deci, cine crede că nu funcționează principiul unde dai și unde crapă, face o mare eroare.
Și guvernele au instrumente de a manipula indirect, discret și credibil, fără să arate cât de bune sunt ele, ci mai degrabă că sunt credibile spunând avedărul, deși ceea ce spun nu este adevăr 100%. Sunt necesare gesturi simple, dar semnificative, apariții scurte, dar surprinzătoare, umane și țintite. O lacrimă plasată unde trebuie, când trebuie și pentru cine trebuie valorează cu mult mai mare decât un metru cub de bani aruncați dintr-un elicoper în Piața Victoriei când sunt 100.000 de demonstranți.
(17 ianuarie 2019)
No comments:
Post a Comment