Manipularea diasporei este cel mai simplu lucru care se realizează de toți cei care doresc să dispună de mase de votanți care să voteze numai într-un anume fel, pentru că diaspora:
- este formată din categorii neomogene de persoane,
- este ușor de manipulat din lipsă de surse alternative de informare,
- are nostalgia patriei de unde au plecat și oricine vrea exploatează dorul de țară,
- nu dispune de timp pentru a face analize și preia informații brute,
- primește doar ceea ce i se oferă, iar mercenarii nu se sfiesc să o folosească,
- combină neîmplinirile inițiale cu frustrările care apar din veștile care i se furnizează.
Țin legătura cu multe persoane care sunt în diaspora și aceștia au o imagine foarte proastă despre tot ceea ce se întâmplă în țară, pentru că:
- informațiile care le parvin sunt dirijate,
- se pune accent pe crearea de nemulțumiri,
- așteptările lor diferă de ceea ce se petrece,
- nu se ameliorează cauzele din care fiecare a plecat din țară.
Pentru manipulatori, diaspora este doar o resursă. Este o materie primă ale cărei proprietăți ei le-au studiat foarte bine și caută să o folosească în a realiza scopurile pe care și le propun. Față de alte colectivități eterogene, diaspora este foarte ușor de controlat și de influențat, folosind doar canalele mass-media la care membrii diasporei au acces, televiziunile de știri de pretutindeni care pe motive de rating transmit informații fără a fi analizate prin prisma capacității de manipulare. Dezmințirile care se fac nu au niciun efect real, căci efectele dezinformării s-au produs și nu au caracter reversibil. Am văzut ceea ce s-a întâmplat cu votul din 2009 și din 2014 de la prezidențiale, dar și din 10 august 2018. Rămâne de văzut ca povestea cu Ion și cu lupul, căci a treia oară degeaba bietul Ion strigă că vine lupul și mănâncă oile, căci sătenii nu-l mai cred din moment ce i-au păcălit de două ori.
- nu se ameliorează cauzele din care fiecare a plecat din țară.
Pentru manipulatori, diaspora este doar o resursă. Este o materie primă ale cărei proprietăți ei le-au studiat foarte bine și caută să o folosească în a realiza scopurile pe care și le propun. Față de alte colectivități eterogene, diaspora este foarte ușor de controlat și de influențat, folosind doar canalele mass-media la care membrii diasporei au acces, televiziunile de știri de pretutindeni care pe motive de rating transmit informații fără a fi analizate prin prisma capacității de manipulare. Dezmințirile care se fac nu au niciun efect real, căci efectele dezinformării s-au produs și nu au caracter reversibil. Am văzut ceea ce s-a întâmplat cu votul din 2009 și din 2014 de la prezidențiale, dar și din 10 august 2018. Rămâne de văzut ca povestea cu Ion și cu lupul, căci a treia oară degeaba bietul Ion strigă că vine lupul și mănâncă oile, căci sătenii nu-l mai cred din moment ce i-au păcălit de două ori.
(19 ianuarie 2019)
No comments:
Post a Comment