O aplicație informatică este prietenoasă, dacă și numai dacă:
- se folosește din prima, fără rateuri,
- nu necesită reintroducerea de date deja introduse cândva,
- rezolvă exact ceea ce dorește utilizatorul,
- oferă spre vizualizare toate rezultatele așteptate de utilizator,
- îl ajută pe utilizator ca efortul său să fie minim,
- evită enervarea utilizatorului din lipsa mesajelor de ghidate,
- păstrează din fluxurile cu care utilizatorul e obișnuit,
- vocabularul său este deja cunoscut de utilizator,
- utilizatorul său primește o doză mare de confort și încredere.
Am văzut aplicații informatice despre care am crezut că au fost scrise exact pentru mine. Am văzut aplicații informatice care presupuneau ca eu să fiu mare profesionist în domeniul financiar și de taxe, drept care am fugit de ele ca dracul de tămâie. Am văzut aplicații care mă puneau să reintroduc tot felul de date despre mine, ca și cum atunci le foloseam pentru prima dată. Am văzut aplicații informatice execrabile, construite doar să arunce prafuri în ochi utilizatorilor, deși nu ofereau nimic dintr-un singur click sau cel mult două. O aplicație informatică devine prietenoasă dacă cel ce o proiectează:
- studiază tipurile de utilizatori,
- identifică problemele pe care utilizatorii doresc să le rezolve,
- reconstituie cuvintele de bază ale vocabularului utilizatorilor,
- stabilește datele de intrare absolut necesare,
- structurează rezultatele pe care utilizatorii le așteaptă.
Să zicem că dorim să plătim taxe și impozite. Vom merge acolo unde se lucrează la această problemă și stabilim grupul țintă, adică persoanele care plătesc taxe și impozite. Vom cere ca aplicația informatică să fie astfel construită încât orice om, oricât de puțin familiarizat cu calculatorul, dacă are acces la Internet, să fie în stare să-și plătească taxele online, fără nicio dificultate, din prima.
Când este accesată aplicația, utilizatorul va privi un text care spune ce face aceasta și el va selecta dacă este sau nu utilizator nou.
Dacă este utilizator nou, trebuie să-și facă un cont. Se știe că băncile virtuale fac acest lucru și se manipulează acolo bani, chiar mulți bani și de aceea problemele stupide legate de securitatea aplicației trebuie depășite instantaneu.
După deschiderea contului, utilizatorul folosind o parolă, are acces la problemele pe care aplicația le rezolvă.
Să zicem că vrea să plătească impozite. Dă click și îi apare o listă cu impozitele pe care trebuie să le plătească. Utilizatorul selectează ce vrea să plătească și pe măsură ce selectează, se calculează un total. Dă click pe butonul PLĂTEȘTE și acolo folosind un flux comun plăților face plata, după care se revine la meniul unde sunt înșirate problemele.
Am văzut că multe aplicații au butonul de deconectare pus aiurea sau chiar nu există și de aceea le consider greșite, neprietenoase, chiar oribile.
Numai informaticienii nepricepuți, cu dispreț față de clienții lor construiesc aplicații informatice neprietenoase, proaste, îngrozitoare, nefirești și ocolite, ceea ce face ca procesul de digitalizare să fie extraordinar de încetinit, chiar dacă există bune practici și se bagă bani la greu în digitalizare.
- se folosește din prima, fără rateuri,
- nu necesită reintroducerea de date deja introduse cândva,
- rezolvă exact ceea ce dorește utilizatorul,
- oferă spre vizualizare toate rezultatele așteptate de utilizator,
- îl ajută pe utilizator ca efortul său să fie minim,
- evită enervarea utilizatorului din lipsa mesajelor de ghidate,
- păstrează din fluxurile cu care utilizatorul e obișnuit,
- vocabularul său este deja cunoscut de utilizator,
- utilizatorul său primește o doză mare de confort și încredere.
Am văzut aplicații informatice despre care am crezut că au fost scrise exact pentru mine. Am văzut aplicații informatice care presupuneau ca eu să fiu mare profesionist în domeniul financiar și de taxe, drept care am fugit de ele ca dracul de tămâie. Am văzut aplicații care mă puneau să reintroduc tot felul de date despre mine, ca și cum atunci le foloseam pentru prima dată. Am văzut aplicații informatice execrabile, construite doar să arunce prafuri în ochi utilizatorilor, deși nu ofereau nimic dintr-un singur click sau cel mult două. O aplicație informatică devine prietenoasă dacă cel ce o proiectează:
- studiază tipurile de utilizatori,
- identifică problemele pe care utilizatorii doresc să le rezolve,
- reconstituie cuvintele de bază ale vocabularului utilizatorilor,
- stabilește datele de intrare absolut necesare,
- structurează rezultatele pe care utilizatorii le așteaptă.
Să zicem că dorim să plătim taxe și impozite. Vom merge acolo unde se lucrează la această problemă și stabilim grupul țintă, adică persoanele care plătesc taxe și impozite. Vom cere ca aplicația informatică să fie astfel construită încât orice om, oricât de puțin familiarizat cu calculatorul, dacă are acces la Internet, să fie în stare să-și plătească taxele online, fără nicio dificultate, din prima.
Când este accesată aplicația, utilizatorul va privi un text care spune ce face aceasta și el va selecta dacă este sau nu utilizator nou.
Dacă este utilizator nou, trebuie să-și facă un cont. Se știe că băncile virtuale fac acest lucru și se manipulează acolo bani, chiar mulți bani și de aceea problemele stupide legate de securitatea aplicației trebuie depășite instantaneu.
După deschiderea contului, utilizatorul folosind o parolă, are acces la problemele pe care aplicația le rezolvă.
Să zicem că vrea să plătească impozite. Dă click și îi apare o listă cu impozitele pe care trebuie să le plătească. Utilizatorul selectează ce vrea să plătească și pe măsură ce selectează, se calculează un total. Dă click pe butonul PLĂTEȘTE și acolo folosind un flux comun plăților face plata, după care se revine la meniul unde sunt înșirate problemele.
Am văzut că multe aplicații au butonul de deconectare pus aiurea sau chiar nu există și de aceea le consider greșite, neprietenoase, chiar oribile.
Numai informaticienii nepricepuți, cu dispreț față de clienții lor construiesc aplicații informatice neprietenoase, proaste, îngrozitoare, nefirești și ocolite, ceea ce face ca procesul de digitalizare să fie extraordinar de încetinit, chiar dacă există bune practici și se bagă bani la greu în digitalizare.
(11 ianuarie 2022)
No comments:
Post a Comment