Orice încercare de a intra pe un portal de orice fel de la noi se lasă cu o enervare cruntă, vecină cu intratul în depresie pentru că:
- accesul la informație este foarte greoi,
- actualizările sunt sporadice,
- interfețele sunt jalnice,
- sunt bântuite de nepermis de multe bannere.
Pentru portalurile românești este o idee abstractă, nepusă în practică realizarea accesului la orice informație din două click-uri, deși este foarte ușor de a concepe așa ceva.
Singura condiție este aceea de a studia grupul țintă căruia i se adresează portalul. Voi lua spre exemplificare un portal al unei universități, așa cum ar trebui el să fie și așa cum nu este la nicio univeristate mioritică.
Grupul țintă este format din:
- studenți,
- profesori,
- personal administrativ,
- candidați,
- cetățeni,
- absolvenți.
Există informații generale pe care trebuie să le cunoască toți: istoric, locații, facultăți, departamente, conducere, calendar, coordonate de contact, programe de studii, biblioteca, laboratoare și alte câteva. Obligatoriu va trebui să fie aici și o arhivă cu datele generale privind documente de înființare, de modificare, evenimente speciale și alte elemente de interes general. Din doup click-uri lumea de pe stradă are acces exact la acele informații de detaliu care prezintă interes pentru aceasta.
Dacă este vorba despre studenți, aceștia vor avea nume de utilizator și parolă. Numai după autentificare, portalul le va oferi tot ce ei au nevoie, adică:
- planuri de învățământ,
- curricula disciplinelor,
- orarul,
- bibliografii,
- acces la materiale didactice,
- liste de profesori,
- teme de seminarii,
- rezultate la examene,
- derularea practicii în producție,
- aspecte financiare,
- încărcare de proiecte, referate, teze, disertații, lucrări de licență,
- corespondența cu profesorii
- corespondența cu administrativul,
- corespondența cu conducerea,
- regulamente,
- liste de atribuire burse.
La studenți există o foarte mare diversitate, căci sunt studenții din programul de licență, studenții de la masterate și studenții de la programele doctorale, fiecare categorie cu specificul ei.
Dacă este vorba despre profesori, după autentificare, aceștia au acces la tot ce privește:
- încărcarea de cursuri, de culegeri, de teste,
- încărcarea de teme de seminarii,
- introducerea de note,
- prezentarea sub formă de CV-uri,
- orarii,
- introducerea fișelor lunare pentru plată,
- corespondența către studenți,
- corespondența cu administrativul,
- corespondența cu conducerea,
- derularea cercuri științifice.
Și în cazul personalului administrativ lucrurile tot așa trebuie să stea. Vor exista toate legăturile care sunt necesare pentru ca universitatea să deruleze activități în condiții foarte bune, fără a mai fi nevoie de efectuare a deplasărilor spre serviciile tehnice și administrative.
Se impune o schimbare de atitudine din toate punctele de vedere pentru toți care lucrează sau învață în universitate. Un astfel de portal nu există fără descentralizarea 100% a modului în care se realizează actualizarea. Cheile de control sunt absolut necesare și impunerea unor restricții va duce cu siguranță la creșterea gradului de implicare și responsabilizare a participanților ca totul să fie exact cum trebuie într-un management cibilizat. Dacă s-a stabilit că până la data de 25 martie 2019 trebuie actualizate CV-urile, după această dată vor fi transmise atenționări celor care nu au făcut acest lucru și li se va indica prezența lor pe o listă de persoane care nu s-au achitat de sarcini, listă accesibilă oricui dorește să știe cine sunt codașii universității. Lista va trebui să fie exact cum este cea cu rău platnicii din bănci, care nu mai au drept de o obține un credit. Și aici există moduri de a cointeresa pe toți prin sistemul de salarii de merit, premii, burse, promovări, atenționări, distincții și altele.
Sunt sigur că într-un timp foarte scurt, prin responsabilizare clară, calitatea procesului de actualizare va crește rapid și va rămâne la un nivel foarte ridicat, mai ales prin aplicarea corectă și cu conștiinciozitate de proceduri simple, mai ales după parcurgerea unor stagii de pregătire.
(12 februarie 2019)
No comments:
Post a Comment