Am întâlnit niște indivizi care nu știau statistică și făceau marea eroare de a compara mediile aritmetice mai rău decât elevii care adună merele cu perele. Să zicem că vine un absolvent de ASE de la o facultate de 3 ani cu media 9,87 și unul de la Medicină cu media 8,90. Dacă îi punem pe cei doi absolvenți unul lângă altul și îi comparăm în raport cu mediile lor și concluzionăm că absolventul cu media 9,87 este mai bun de cât absolventul cu media 8,90 facem o greșeală enormă pentru că:
- media absolventului de ASE rezultă din 30 de note obținute la examenele din cei trei ani, în timp ce media studentului de la Medicină rezultă din 70 de note obținute în cei șase ani,
- disciplinele parcurse de cei doi absolvenți sunt total diferite ca volum și ca efort,
- profesorii care au acordat notele au sisteme de evaluare total diferite.
- au aceleași discipline,
- au aceiași profesori,
- au aceleași manuale,
- au un sistem unic de evaluare a cunoștințelor,
- au aceeași structură de construire a șirului de valori din care se calculează mediile aritmetice,
- dispun de aceleași reguli de încheiere a situației școlare prin calculul mediei anuale,
vorbim de o colectivitate omogenă a celor 30 de elevi și în consecință, mediile sunt reprezentative, deci sunt comparabile și ierarhizarea elevilor este o chestiune uzuală, deși nu folosește la nimic în afara acordării unei diplome sau a unui premiu la finele clasei.
Trebuie spus că părinții elevilor de clasa a VIII-a fetișizează media aritmetică, ceea ce nu este deloc bine și anul acesta 2022 s-a văzut că este o mare greșeală în a face prognoze referitoare le mediile de admitere în licee pornind de la ceea ce s-a întâmplat în anii 2020 și 2021, care au fost un ani atipici, în care școala s-a făcut online și subiectele de la admitere au avut în consecință o serie de particularități, iar elevii care au dat examene în cei doi ani au avut o cu totul altă încărcătură emoțională. S-au făcut prognoze acolo unde nu trebuia să se facă și s-au comparat medii care nu trebuiau comparate, căci acele medii nu erau reprezentative, doar din motivul că se calculau din note ce au rezultat din evaluarea de subiecte diferite, subiecte date în ani diferiți, în condiții de derulare a școlii, de asemenea, diferite.
În concluzie, mediile aritmetice sunt reprezentative și comparabile, dacă și numai dacă, se referă la colectivități omogene. Punct.
- au aceiași profesori,
- au aceleași manuale,
- au un sistem unic de evaluare a cunoștințelor,
- au aceeași structură de construire a șirului de valori din care se calculează mediile aritmetice,
- dispun de aceleași reguli de încheiere a situației școlare prin calculul mediei anuale,
vorbim de o colectivitate omogenă a celor 30 de elevi și în consecință, mediile sunt reprezentative, deci sunt comparabile și ierarhizarea elevilor este o chestiune uzuală, deși nu folosește la nimic în afara acordării unei diplome sau a unui premiu la finele clasei.
Trebuie spus că părinții elevilor de clasa a VIII-a fetișizează media aritmetică, ceea ce nu este deloc bine și anul acesta 2022 s-a văzut că este o mare greșeală în a face prognoze referitoare le mediile de admitere în licee pornind de la ceea ce s-a întâmplat în anii 2020 și 2021, care au fost un ani atipici, în care școala s-a făcut online și subiectele de la admitere au avut în consecință o serie de particularități, iar elevii care au dat examene în cei doi ani au avut o cu totul altă încărcătură emoțională. S-au făcut prognoze acolo unde nu trebuia să se facă și s-au comparat medii care nu trebuiau comparate, căci acele medii nu erau reprezentative, doar din motivul că se calculau din note ce au rezultat din evaluarea de subiecte diferite, subiecte date în ani diferiți, în condiții de derulare a școlii, de asemenea, diferite.
În concluzie, mediile aritmetice sunt reprezentative și comparabile, dacă și numai dacă, se referă la colectivități omogene. Punct.
(14 iulie 2022)
No comments:
Post a Comment