Saturday, May 13, 2023

De ce învățăm lucruri inutile?  

Am și eu niște întrebări pe care mi le-am pus întâi mie și acum vi le pun și vouă.
În 10 ani de la terminarea școlii generale, în câte cazuri ați aplicat teorema lui PITAGORA?
În ultimii 10 ani ați folosit legea lui ARHIMEDE cumva?
În 10 ani de la terminarea liceului, de câte ori ați folosit integrala în rezolvarea unei probleme practice?
Ați utilizat în viața de zi cu zi teorema lui d'ALEMBERT?
V-a fost util în ultimii 20 de ani să extrageți radicalul dintr-un număr?
Când  ați apelat la funcțiile trigonometrice pentru a rezolva o problemă în gospodărie?
Dacă ați citit Baltagul, în ultimii 10 ani ați folosit la ceva caracterizarea Victoriei LIPAN?
Cum ați fructificat cele cinci mituri din Miorița în activitatea de zi cu zi de acasă sau de la muncă?
Dacă stăm drept și judecăm strâmb, vedem că multe dintre noțiunile pe care școala ni le oferă și noi suntem forțați să le învățăm, nu ne folosesc în viață niciodată, deși sunt alte lucruri de care ne lovim zi de zi și pe care școala nu ni le oferă spre a le învăța, căci ea a rămas închistată în ceea ce era acum 200 de ani, deși societatea s-a schimbat din temelii și acum a apărut calculatorul electronic și Internetul este la dispoziția oricui dorește să se informeze și să-și rezolve problemele.
Sunt sigur că omenirea știe ce este folositor în viața de zi cu zi, dar se cramponează de niște tradiții inutile, păguboase, din inerție, doar pentru a face loc unor profesori, căci școala nu a fost niciodată a elevilor, ci a profesorilor, iar elevii au fost dintotdeauna niște anexe, unde profesorii au avut toate drepturile. Dacă ar fi fost altcumva, desigur, structura planurilor de învățământ ar fi inclus cunoștințe pe care elevii le-ar fi folosit în viața de toate zilele și progresul social ar fi fost cu totul altul.



(13 mai 2023)

No comments:

Post a Comment