Mergând pe holurile unei instituții de învățământ preuniversitar, într-un colț erau aruncate pentru a fi date la topit teancuri de materiale legate cu sfoară, semn că nu fuseseră citite vreodată. Am cerut voie gazdei să-mi permită să-mi arunc un ochi peste teancuri și mi s-a părut mai răsărit un teanc de broșuri cu coperți roșii pe care am găsit textul Ghid privind mijloacele legale de combatere a faptelor de corupție în învățământ. Am mers mai departe și am cerut permisiunea gazdei să scot din teanc un exemplar și să-l răsfoiesc, iar gazda amabilă chiar mi-a dăruit un exemplar, spunându-mi că oricum mergeau la topit. Și-a reprimat motivele, dar citind acest ghid i-am dat dreptate, căci am înțeles din tonalitate cum stăteau treburile.
Ghidul a fost elaborat în cadrul programului PHARE RO/2004/016-772.01.05.03 de către Transparency International Romania pentru Îmbunătățirea luptei împotriva corupției pentru Ministerul Justiției. Eu vin din informatică și pentru mine a avea în mână un ghid înseamnă:
- să urmăresc pas cu pas soluționarea,
- să ies garantat din impas.
Faptul că autorii acestui ghid nu apar undeva să-mi dau seama de implicarea lor în procesul de învățământ, de experiența concretă a lor la catedră, m-a dus cu gândul că abordarea este generală din moment ce grupul țintă este extrem de larg, deși corupția din învățământ o fac cadrele didactice și părinții elevilor, deci din acest ghid preponderent cadrele didactice și părinții ar fi trebuit să fie ghidonați să nu pice în păcatul corupției. Sunt multe atenționări, iar exemplele sunt în număr ceva mai redus. Ghidul are 81 de pagini și are 24 de atenționări, dar și 5 marcaje pentru exemple, ceea ce mi se pare extrem de puțin. Se vede că materialul este o construcție fără o bază reală de studiu, căci o statistică, un sondaj, niște tabele care să dea dimensiunea corupției din sistemul educațional, precum și niște histograme sau diagrame de structură, ar fi arătat soliditatea studiului, căci numai după ce s-a făcut un studiu aprofundat al fenomenului corupției din învățământ, este posibilă redactarea unui ghid.
Ziceam că la mine în programarea calculatoarelor, Ghidul programatorului COBOL ca să dau un exemplu, era ceva foarte exact. Dacă aveam o eroare de program, consultam ghidul și mi se spuneau cauzele erorii. Aveam exemple și mi se oferea rețeta de eliminare a erorii. Ghiul acesta este doar o înșiruire de elemente, din care un profesor sau un părinte nu învață prea multe și de aceea aveam și explicația teancurilor de exemplare date spre topire, căci inutilitatea sa era demonstrată prin caracterul general și nepractic al abordării, bănuiesc, de o echipă de ONG-iști fără a avea o colaborare cu cadre didactice cu experiență.
Ghidul a fost elaborat în cadrul programului PHARE RO/2004/016-772.01.05.03 de către Transparency International Romania pentru Îmbunătățirea luptei împotriva corupției pentru Ministerul Justiției. Eu vin din informatică și pentru mine a avea în mână un ghid înseamnă:
- să mă aflu într-o anumită situație concretă,
- să identific soluția exactă la problemă,- să urmăresc pas cu pas soluționarea,
- să ies garantat din impas.
Faptul că autorii acestui ghid nu apar undeva să-mi dau seama de implicarea lor în procesul de învățământ, de experiența concretă a lor la catedră, m-a dus cu gândul că abordarea este generală din moment ce grupul țintă este extrem de larg, deși corupția din învățământ o fac cadrele didactice și părinții elevilor, deci din acest ghid preponderent cadrele didactice și părinții ar fi trebuit să fie ghidonați să nu pice în păcatul corupției. Sunt multe atenționări, iar exemplele sunt în număr ceva mai redus. Ghidul are 81 de pagini și are 24 de atenționări, dar și 5 marcaje pentru exemple, ceea ce mi se pare extrem de puțin. Se vede că materialul este o construcție fără o bază reală de studiu, căci o statistică, un sondaj, niște tabele care să dea dimensiunea corupției din sistemul educațional, precum și niște histograme sau diagrame de structură, ar fi arătat soliditatea studiului, căci numai după ce s-a făcut un studiu aprofundat al fenomenului corupției din învățământ, este posibilă redactarea unui ghid.
Ziceam că la mine în programarea calculatoarelor, Ghidul programatorului COBOL ca să dau un exemplu, era ceva foarte exact. Dacă aveam o eroare de program, consultam ghidul și mi se spuneau cauzele erorii. Aveam exemple și mi se oferea rețeta de eliminare a erorii. Ghiul acesta este doar o înșiruire de elemente, din care un profesor sau un părinte nu învață prea multe și de aceea aveam și explicația teancurilor de exemplare date spre topire, căci inutilitatea sa era demonstrată prin caracterul general și nepractic al abordării, bănuiesc, de o echipă de ONG-iști fără a avea o colaborare cu cadre didactice cu experiență.
(12 noiembrie 2022)
No comments:
Post a Comment