Ca peste tot și în procesul de digitalizare apar erori. Digitalizarea nu pică din cer. Este făcută de oameni și a greși este omenește. Numai că față de alte cazuri când greșeala este percepută de câțiva oameni, în cazul digitalizării eroarea are un impact devastator. Să ne imaginăm un examen național cu 200.000 de elevi și o eroare gravă de calcul a mediei, ceea ce duce la alocări de resurse aiurea și copii cu note fabuloase se trezesc la licee modeste, în tip ce elevi mediocri acced la licee de top. Chiar dacă se face corecție, încrederea în digitalizare va fi nulă.
Prima eroare în procesul de digitalizare este aceea de a nu ține seama de caracteristicile grupului țintă la care se referă aplicația.
A doua eroare în procesul de digitalizare este aceea de a considera că anumite activități trebuie să se facă musai gratis sau să nu se facă deloc. Este în credința românului că el s-a născut învățat, drept care evită cursurile de formare și de aceea mulți care operează cu anumite aplicații o fac după ureche, fără a cunoaște proceduri și fluxuri, ci fac totul așa cum au învățat din mers de colo și de colo, nu sistematic.
A doua eroare în procesul de digitalizare este aceea de a considera că anumite activități trebuie să se facă musai gratis sau să nu se facă deloc. Este în credința românului că el s-a născut învățat, drept care evită cursurile de formare și de aceea mulți care operează cu anumite aplicații o fac după ureche, fără a cunoaște proceduri și fluxuri, ci fac totul așa cum au învățat din mers de colo și de colo, nu sistematic.
A treia eroare este aceea de a proceda în contextul digitalizat exact cum se proceda înainte de digitalizare, fără a respecta termene, fără a deschide poșta electronică, fără a fi pe chat exact la termenele stabilite. Este vorba acum de o altă educație a funcționarului, de o altă disciplină. Dacă în aplicație se spune că răspunsul vine în 7 zile, acel răspuns trebuie să vină exact în cel mult 7 zile, deci nu trebuie să depășească acele 7 zile pentru a nu compromite procesul de digitalizare.
A patra eroare este aceea ce a nu face analize ale derulării procesului de digitalizare. O aplicație online nu rezolvă de la sine problemele cetățenilor. Calitatea rezolvărilor o dau cei de la nivelul de execuție. Aplicațiile online au un feed-back pe care cetățenii îl dau și cei ce administrează aplicația trebuie să fie foarte atenți la ceea ce zic beneficiarii, adică cetățenii. Am văzut cum la un hotel personalul de la recepție a dat un telefon beneficiarului care era pe drum spre hotel cum că nu mai este disponibilă camera deoarece a intervenit un eveniment. De la hotel nu i s-a dat o soluție cetățeanului. O astfel de abordare trebuie sancționată drastic, chiar cu închiderea hotelului pentru 6 luni. Este exact ca la pedepsele mari pentru infracțiuni mici, pe care justiția le aplică pentru a descuraja micile infracțiuni. Dacă pentru cel care fură o pâine pedeapsa ar fi de o amendă de 10 cei, să fim siguri că în loc de 5 infracțiuni s-ar înregistra zeci de mii. Tot așa și în cazul indisciplinei din digitalizare.
A cincea eroare privește abordarea neprofesionistă a soluției care duce la blocaje nejustificate. Nu de puține ori au apărut blocaje atunci când la o anumită oră un număr exagerat de mare de cetățeni au accesat o anumită aplicație. De regulă se știu nivelurile estimate ale accesărilor și chiar se știe un nivel maxim posibil al accesărilor. Pentru acest nivel trebuie proiectate resursele, astfel încât, mai bine să nu apară blocaje și să plătim ceva mai mult, decât să apară blocaje și să fim catalogați că ne-am scumpit la tărâțe și ne-am ieftinit la mălai, vorba proverbului.
Mai sunt și alte erori, dar acestea privesc procesul de digitalizare însuși.
(14 iulie 2022)
No comments:
Post a Comment