Monday, March 15, 2021

Profesorii titulari

Profesorii titulari reprezintă o categorie privilegiată de profesori care au garantată de stat poziția în organizația unde lucrează. Titularizarea este o calitate care se obține prin:
- concurs,
- repartizare,
- examen,
- altfel.
Am scris acest altfel pentru a marca forme privilegiate în condiții obscure prin care unele persoane reușesc să obțină calitatea de profesor titular, fără a îndeplini cerințele, dar având vântul la pupă și alinierea astrelor fiindu-le favorabile onțin ceea ce nu merită.
Profesorii titulari au posibilitatea de a evolua. Cândva erau gradele didactice, care garantau evoluția cadrului didactic prin examene sau prin elaborarea unei lucrări. Societatea evoluează și cu ea:
- se schimbă manualele,
- apar tehnici noi de învățare,
- se introduc noi capitole,
- se generalizează lucru în online,
- calculatorul devine sculă de lucru la sala de clasă,
- sistemul de evaluare se generalizează,
- criteriile de performanță sunt altele,
- învățătura e orientată spre eficiență.
Profesorii titulari trebuie să facă față șirului complex de transformări, pentru care statul trebuie să bage mâna în buzunar și să cheltuie banii cu perfecționarea continuă a profesorilor titulari. Pentru că nimeni nu trebuie să se considere nici veșnic și nici inamovibil, este imperios necesar să fie definit un sistem care să stimuleze dezvoltarea cadrelor didactice, în sensul bun al cuvântului. Pe vremuri era Gazeta matematică și se diferențiau profesorii după rezolvitori, dar și după propunerile de probleme la Gazetă. Acolo apăreau numele elevilor olimpici. Deci exista un criteriu de construire a elitelor printre elevi, de a diferenția prod=fesorii, căci una este să vorbești despre un colegiu național cu 10 olimpici internaționali și altfel satu lucrurile tot la un colegiu unde niciun elev nu promovează examenul de bacalaureat.
Pe vremea când eu am făcut școala, profesorul era profesor, elevul era elev, iar prestigiul era o coordonată esențială a profesorului titular. În orașul meu erau profesori renumiți prin numărul de elevi ce intrau la Medicină, la Drept sau la Electronică. dacă totul e o apă și un pământ, nu se obține progres, iar lipsa unei scări valorice are efecte nedorite, ceea ce duce la scăderea calității, la sărăcie și la contraperformanță.




(16 martie 2021) 

No comments:

Post a Comment